Problem med inhackordering

S

skogssvamp

Ja, rubriken är rätt talande.

Varför behöver vi inte gå in på, men jag sa upp en inhackordering, vi kom överens om att hon skulle flytta till månadsskiftet februari/mars.
Igår kom hon och sa till mig att hon inte ens har börjat titta på stallplats än. Låt mig nu påminna er om att februari bara har 28 dagar, så på måndag (om 2 dagar) är det sista dagen hon får ha hästarna här.

Saken är den att det kommer nya hästar som ska ha de platserna redan nästa helg, så då måste ju alla hennes saker vara borta, boxarna mockade och sanerade.

Så frågan är rätt enkel, vad kan jag göra? Får jag rent juridiskt kasta ut hennes grejjer på stallplanen? Slänga ut hennes hästar i en hage och helt enkelt låsa stallet så hon inte kan stoppa tillbaks dem?
Eller har jag fortsatt ansvar för dem om jag släpper ut dem i min hage? (och därmed bryter mot djurskyddslagen iomed att de inte har ligghall?)

Det är ett rätt knepigt läge, hon har svårt att förstå att jag menar allvar, och jag vill inte bli otrevlig om jag inte måste.

Har ni några tips?

Sv: Problem med inhackordering

Gjorde du en skriftlig uppsägning som hon fick skriva på? Det är ju annars att rekommendera vid uppsägningar. Man har ju försvårt att förstå att någon skulle vilja stå kvar när man blivit uppsagd....men vissa e konstiga:eek:

Vi hade inget skriftligt kontrakt till att börja med då jag gissade att det kunde bli problem med denna människa, jag ville därför kunna kasta ut henne fort om jag ville. Har ju 2 månaders uppsägningstid i vanliga fall.

Har du förklarat för henne att hon inte kan stå kvar och att det komemr nya hyresgäster till helgen?

Funderade också på om du hade en uppsägningstid? Vilket du inte hade. Men då måste hon ju vetat om varför hon inte fick ett kontrakt eller? Vad sades mellan er? Jag förstår att det är jobbigt för den som är uppsagd, liksom sista utvägen. Men jag säger inget om just dina skäl. Du måste få henne att förstå varför.

Vill däremot berätta om min dåliga erfarenhet av att en stallägare vid ett flertal tillfällen kommit viftande med ett brev om uppsägning, till olika inackorderingar. Utan att det fanns verkliga grunder till en uppsägning. Där man valde att lyssna på andra inackorderingar istället för att ta reda på hur det verkligen låg till. Usch:mad:för såna människor. Tyvärr har hästvärlden gett mig en inblick i sånt som inte alltid är vackert.

Självklart har jag det.
Nu verkar det iaf ha löst sig, eller, hon verkar ha fattat.

Jag sa till henne att hon var tvungen att betala full hyra för hela mars om hon var kvar den 1 a mars. Jävlar vad arg hon blev!
Hon sa att vi inte hade kontrakt och därför kunde jag inte göra så, jag kontrade med att hennes hästar då inte var i stallet den 1 a, det är valfritt liksom.

Då accepterade hon.

Det som stör mig är att hon inte ens har försökt hitta ny stallplats! Det är ju helt otroligt när det är 2 dagar kvar tills hon ska vara härifrån! Hade hon försökt och inte hittat nåt och kommit ledsen och bett om ursäkt osv osv så hade jag kanske försökt ordna nåt, hjälpa henne på nåt sätt. Men det här är ju bara så respektlöst!

Hur lång uppsägningstid gav du henne? Har du två månader för övriga som du har papper på så är det rimligt att du ger samma till denna person också. Det låter mest som hon inte tog uppsägningen på allvar. Var den inte skriftlig så kan det bli problem att bevisa det.

Bra att det verkar ha löst sig.

Hur lång uppsägning gav du henne? Om hon fick 1 vecka kan jag förstå om hon blev chockad och inte börjat leta, gav du henne en månad är det dålig stil från hennes sida.

Jag har blivit uppsagd med 1 veckas notis, för att stallägaren ville ha min hage till en annan häst... :S
Motiveringen till att att hon kunde säga upp mig med 1 veckas notis, trotts att det var en månads uppsägning från den siste, var att jag "ju börjat fundera på att flytta så då gällde det som uppsägningstid". Självklart helt felaktigt men eftersom hon var en riktig ragata så flyttade jag ändå, vilket inte var helt lätt när hästen jag skulle flytta var en 2 årig hingst...
Notera att Alla i stallet, inklusive jag, hade en månads uppsägning.
Som tur var fick jag stallplats med full inackordering och en hagkompis till min i ett stall i Boden (bodde i Luleå då). Stallägaren var toppen och supertrevlig. Där stod jag tills jag flyttade från norrland.

Så det beror ju lite på Hur du sa upp henne, om hennes beteende är ok eller inte.

.

Så frågan är rätt enkel, vad kan jag göra? Får jag rent juridiskt kasta ut hennes grejjer på stallplanen? Slänga ut hennes hästar i en hage och helt enkelt låsa stallet så hon inte kan stoppa tillbaks dem?
Eller har jag fortsatt ansvar för dem om jag släpper ut dem i min hage? (och därmed bryter mot djurskyddslagen iomed att de inte har ligghall?)

Det är ett rätt knepigt läge, hon har svårt att förstå att jag menar allvar, och jag vill inte bli otrevlig om jag inte måste.

Har ni några tips?[/QUOTE]

Vilken tur att det verkar lösa sig. Vi har varit i en liknande sits men där slutade ägaren betala och även att komma och sköta om sin häst.

Vi hade diskussioner med både djurskyddet och kronofogden.

Enligt dom har man ingen rätt att kasta ut hästarna även om de står kvar efter uppsägningstiden. Du har ansvaret för att de sköts och fodras ordentligt så länge de står kvar (Vi hade även ansvaret för veterinärkostnaderna vid skada/sjukdom eftersom ägaren inte var anträffbar). Det man kan göra är att ta hjälp av kronofogden med att få till en avhysning men det tar några månader innan dom flyttar hästarna, under tiden har man ansvaret för hästarna om inte ägaren sköter dem.
[/B]

Det är därför det är viktigt att skriva in en klausul att om hästägaren inte betalar hyran så har stallägaren rätt att sälja hästen eller utrustning som ägs av hästägaren. Att hästen ska övrgå i stallägarens ägo vid obetald stallhyra, tills dess hyran är betald eller hästen är såld genom stallägaren och hyran är betald för dessa pengar.
viktigt att skriva utrustnign med eftersom vissa hästar inte är värda mer än någon tusenlapp. Om hyresskulden uppgår till 20.000:- och hästen är värd 3000:- men sadeln är värd 30.000:- så säljer man sadeln och ger ev mellanskillnad till hästägaren.

Man lär så länge man lever helt klart! Det ni har tipsat om ska absolut skrivas in i framtida kontrakt!

Hon har fått 3 veckors uppsägningstid, vilket förvisso är rätt kort tid, men ändå tillräckligt för att hinna börja leta ny stallplats tycker jag.

jag kan lova dig att anledningen till uppsägningen inte är en sådan sak. (Även om det hade kunnat vara det, för människan retar gallfeber på mig, men jag kan lova dig att du oxå skulle säga upp henne...)

Vi hade inget skriftligt kontrakt till att börja med då jag gissade att det kunde bli problem med denna människa, jag ville därför kunna kasta ut henne fort om jag ville. Har ju 2 månaders uppsägningstid i vanliga fall.

Om du tror att personen är besvärlig så är det ju extra viktigt att ha ett kontrakt så det inte kan bli nått tjafs om vad som gäller.

Vi har en sån klausul, men det är inte bara att sälja hästen för det. Det är en ganska lång väg att gå för att få sälja hästen även om det står i kontraktet.

Vad måste du göra för att få sälja hästen?

Gör det ngn skillnad på om du skriver in "hästägaren godtar villkoret och överlåter hästen genast till stallägaren om hyra inte betalas in i tid"?

Ingen med en hyfsat värdefull häst och vid sina sinnes fulla bruk skulle skriva på ett avtal i den stilen "hästägaren godtar villkoret och överlåter hästen genast till stallägaren om hyra inte betalas in i tid".

- Oups trassel med banken, hyran inbetald 2 dagar för sent och 100.000 kronors hästen tillfaller stallägaren. Vid en tvist kan vilkoren eventuellt ogillas de är inte rimliga.

Retentionsrätten som vi pratar om är rätten att kvarhålla någons egendom som säkerhet för att få in betalning och förlägningen sälja egendomen för att få ut fodran. Man får inte ta ut mer än hästägaren är skyldig, säljs hästen för 100.000 och ägaren är skyldig 25.000 så får man snällt betala tillbaks mellanskillanden.

Det sista (ang mellanskillnaden i priset) har jag redan skrivit. (se inlägg ovan) :)

Fair enough, man får sätta in en klausul som säger ngt om att ifall inte hyran inte blir betald ens efter påminnelse med X antal dagars betalningstid, så övergår hästen till stallägaren. Man betalar ju dessutom stallhyra förskott i de flesta fall.

Varför inte använda de legala medel som finns, dvs retentionsrätten, jag misstänker att allt annat kan bli strul. Retentionsrätten har säkert tillkommit just för att få ett lagligt sätt att reglera skulder. Det finns andra saker som kan hända än att man glömmer att betala, alltifrån sjukdom, krig, dödsfall och naturkatastrofer. Jag misstänker att det förfaringssättet du beskriver helt enkelt inte är lagligt, man får inte som privatperson utmäta skuld på det viset. Retentionsrätten tillämpar man i samarbete med kronofogden.

Jag skriver utan tvekan på ett kontrakt med retentionsrätt, men skulle aldrig skriva på din version. Även om du skriver att man ska ge mellanskillnaden till ägaren så framgår det inte av kontraktet, och det finns dessutom inget som hindrar dig från att manipulera med priset, och sälja till en kompis till klart underpris.

Senast ändrad:

kl..

Det verkar vara rent ut sagt livsfarligt att hyra ut stallplatser.
Har man något skydd öht?
Allt måste regleras via kontrakt och bara för att det regleras via kontrakt är det inte säkert att det gäller i slutändan.. :confused:

Skönt för dig ts att det löste sig iaf.
Sen kan jag inte fatta hur man kan vara så nonchalant att man inte kollar upp var man ska ta vägen med sina hästar..

Måste bara påpeka en liten sak, fast det bär mig emot att vara språkpolis.. Det heter (in)ackordring inte (in)Hackordering.. :o

Det är inte lagligt att bara ta hästen även om det står i kontraktet. Vi vart tvugna att ta det med hjälp av kronofogden och det tar sin lilla tid.

KL

Ja ni, gissa vad som har hänt nu?

Hon tittade på stallplats idag, men den passade inte henne då hästarna har fri tillgång på grovfoder i hagen (ena hästen har fång).

Nya hästen kommer mest troligt på onsdag, och hon kommer mest troligt inte vara borta då :crazy:

FAN säger jag bara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka