Problem med hyperaktiv Schnauzer

Blandrastik

Trådstartare
Har en schnauzer på en av min kurser som håller på att ge mig gråa hår.

Schnauzer, hane, P.S, 10 månader och han är "all over the place" hela tiden. Han stirrar runt i kopplet har span på allt och alla, nosen i backen som ibland är smått omöjlig att få upp från gräsmattan.

Jag har börjat med aktiviteter på hunden, matte har fått spåra ett par gånger i veckan. På kurstid ägnar vi mycket åt följsamhet, och fokus på matte nåt som hunden har typ en nanosekund åt gången.

Vi har klickat in och vi försöker förstärka varje situation som hunden visar ett trevligt beteende. Men de är få, väldigt få.

För mig är schnauzern en robust och trevlig hund med mycket självständighet, jag har aldrig upplev en som är så yr i mössan som den här.

Vid inkallningsträning så tyckte jag hunden hade för lite fokus på matte, du brukar jag gå förbi, greppa hunden och gå iväg och vara göööörtråkig. De flesta hundar ber då sin ägare om hjälp och en inkallning brukar bli lätt.
Men den här skiter i vem som håller i kopplet, han bara yrar runt.

Tips någon schnauzerkunnig kanske?

Sv: Problem med hyperaktiv Schnauzer

Det här har du säkert tänkt på, men hur värdefull är belöningen för hunden? Hur funkar hunden i vardagen, funkar kontaktövningar hemma? Hur nära de andra ekipagen håller de till?

Jag vet inte alls hur hunden är jobbad med sen innan, men jag upplever det som att hunden inte förstått värdet av fokus på matte. Jag har haft en period där jag fått jobba för att få min hund mer fokuserad på mig igen efter en period av mycket span på allt runt omkring. Jag har haft favoritbelöningen (leverpastej) i fickan och stått en bit i från gruppen, hon har fått stå och titta hur mycket hon vill - men direkt hon tar kontakt så blir det belöning. Med tiden kunde jag börja närma mig gruppen, med bibehållen kontakt. Nu har jag jobbat mycket med kontaktövningar sen hon var valp och hon är generellt rätt förig, så för mig var det mest bara för att påminna henne om vad som gäller.

I övrigt är jag inte så insatt i rasen, men har fått intrycket att det är en hel del "kan själv" över dem? (Rätt mig om jag har fel..)

Kan man sägra att hunden är stressad? I så fall kan passivitetsträning vara bra. En bit ifrån övriga kursdeltagare i så fall, och sen bit för bit närmare.
Vissa hundar kan bli stressade av andra hundar. Har haft en sådan på en kurs en gång. Det tog väääldigt lång tid att lära honom linförighet. Och vi lärde honom det genom att börja med att gå 2 steg sen sitt och beröm. Sen utökade vi med 1 steg i taget.

Överstimulerad? Understimulerad? Överstimulerade hundar kan reagera så om man håller på med något med dem alldeles för mycket. Eller så gör man ingenting alls, hunden har då alldeles för mycket överskottsenergi att göra av med när den kommer till kursen och vet inte var den ska göra av sig.

Valpfostran och mentalitet? Jag har själv en dvärgpinscher (endast pälsen skiljer schnauzer och pinscher) som har väldigt mycket energi trots att han är snart 12 år. Han går som allra bäst när man har tränat så länge så vilken annan hund som helst hade varit helt slut. Han är omplaceringshund, så det kan ha med valpfostran att göra. Han är Korad och jag har varit på en föreläsning där man sa att korade hundar kan vara svårare att träna. Man ska tydligen inte para 2 korade för då kan det gå helt snett. Jag har även hans son på 3 år som är mycket lättare att träna. Honom har jag haft från början så han är valpfostrad på "mitt sätt".

Testa olika sorters godis för att se vad som har bäst dragningskraft hos denna hunden. T ex ost, torkad fisk, s k hundsalami, blodkorv eller som jag kör med just nu bredbar leverpastej nerkletad i en snusdosa. Hunden får själv ta leverpastej i snusdosan, man håller fram den typ 1 sekund.

Har hunden något som helst intresse för leksaker? någon favorit?

I så fall kanske matte kan ta hunden i långlina, plocka fram favoritleksaken, tetas lite med hunden med den, lämna hunden hos dig. du håller i hunden (helt passiv) medans matte går iväg en bit och har hur kul som helst på egen hand med leksaken samtidigt som hon lite då och då lockar på hunden utan att för den saken skull använda ordet hit. När hunden är så pass taggad och verkligen VILL till matte så kallar matte och du släpper.

Fast detta har ni kanske säkert (om hunden har ett intresse för leksaker såklart) redan prövat :)

Hej! Schnauzern är ju en underbar ras men är störiga ganska länge.
Han är ju också i värsta slyngelåldern.
Man får hitta rätt belöning och lina är ju förträffligt när man övar inkallning.

Hur är ägaren med sin hund till vardags? En ägare som tjatar för mycket (eller tidigare har tjatat mycket) och som inte lämnar hunden i fred kan nog lätt få den den effekten på sin hund. Du har ju tusen gånger mer kunskap än jag på området, men jag skulle nog jobba på att få hunden ta kontakt för att få något som den upplever att den vill ha.

Det märker jag med mina whippar, särskilt valpen, är att de tycker att jag är erhört tröttsam om jag kräver kontakt så jag måste få dem att ta initiativet. När väl det finns ett eget initiativ att ta kontakt så blir allt så mycket lättare. Polletten trillar ner bättre när den belönade kontakten är spontan och kommer på deras initiativ.

Det finns säkert mängder med sätt att få hunden att själv ta kontakt, men det gäller väl att hitta det som hunden gärna vill ha. För min ena whippet fick jag börja med att skapa en förväntan (i det fallet var det massor av godis (:o) under promenad, utan att jag ställde några som helst krav) för att sedan ta bort föremålet för förväntan. Först då började hon själv ta kontakt och när det väl var gjort så var oerhört mycket löst.

Beskrivningen påminner om min yngsta, hon är full av driv och tidvis ganska yr i mössan.

Vi har kört massor av passivitet och jag kan se vilka resultat det gett när jag jämför med hennes syskon. På kurs stod jag mest och kastade godis på marken, just för att hon skulle stå hos mig. Men ditt exemplar vill ju helst bara snusa.

Så egentligen tror jag det handlar om att hunden ska se matte som en resurs och det håller ni ju på att bygga upp.

Har inga tips att ge, men gör bara ett avtryck för att se tråden. Jag kommer troligtvis ha en Schnauzer i mitt liv om ungefär ett halvår, och vill lära mig alla tips om rasen som kan fås;)

I övrigt har du Grana här på buke som den stora experten på just Schnauzer:idea:

Tack för många bra svar, ska försöka göra en lite sammanställning.

Hunden "lekte inte alls" som det kan heta när den kom första gången. Den var totalt ointresserad av det mesta, men riktig päls i remsor fick igång den en stund. Men det är som "yrandet" och stressen kommer ifatt hans lilla hjärna och tar över, sen kan den inte leka mer.

Att öka värdet på matten som någon nämnde håller jag till fullo med om, kanske det är att bara stå vid sidan och kasta godis på hunden, men det var väl kanske inte mattes plan med kursen.

Sen var det godis, jag tog med hela arilleriet, skinka, skinka på tub, kattmat, kalkon, ostbågar (man måste ju prova). Men det blir lite samma som i leken, jag får en känsla av att hunden skulle vilja. Den kan hoppa upp på matte, ta en godis, kasta sig ut i kopplet, yra runt, ner med nosen i backen. Så hålle den på.

Sen var det passivitet, första gången fick hon göra Eva Bodfälts ryggsäcken, men hemuppgift att öva hemma. Hemma så går det väl sådär, men så fort hon har minsta störning, typ att hon är utomhus. Så sprattlar hunden omkring så fort man försöker hålla om den.

Överstimulerad har jag faktiskt inte tänkt på. Eftersom jag skickat ut matten på spårövningar och diverse aktiviteter, då det är det enda jag kommer på för att stärka deras relation. Så överstimulans skall tas i beaktning.

Jag har även kollat in uppfödaren för att se om jag hittat nåt skit där, men det verkar vara en helt normal uppfödare.

Sen finns det nog inga genvägar, kontaktövningar, störningsträning och bita ihop. Det är nog det som gäller. Sen kanske mycket går över med åldern, får se om Grana hittar hit och kan berätta om rasen.
Visste inte att pincher vara samma sak i annan kostym, kul info.

Är inte så hemma på korning, men är det inte en form av "mental-test" plus en utseende bit??
Jag trodde det var en merit och inte ett hinder i avlen???

Är inte så hemma på korning, men är det inte en form av "mental-test" plus en utseende bit??
Jag trodde det var en merit och inte ett hinder i avlen???

Jag funderade på samma sak... Inom min ras (rottweiler) är det ganska vanligt att man gör MT med hundarna och jag har inte hört att det ska vara till nån nackdel. Iofs är inte vår hunds mamma Korad (pga skada) men jag förutsätter att hon hade fått tämligen höga poäng om hon hade kunnat göra den. Pappan är Korad liksom vår hund.

Det är väl så att en korad hund kan vara ganska jobbig då den ofta har mycket driv, arbets- och kamplust, är framåt och nyfiken, helt enkelt är "mycket hund". Är man då, som med många dpuppfödare, egentligen ute efter att ta fram sällskapshundar så kanske det blir lite för mycket med två korade föräldrar, du får helt enkelt en kanonbrukshund fast i miniatyr och det kanske inte är det valpköpare är ute efter...

Vet tex collieuppfödare som tycker att det är krångligt med för högt korade hundar för då blir de så "jobbiga att ha" :crazy:.

Jag kan å andra sidan tänka mig att tar du en högt korad hund och parar den med en hund som inte är särskilt bra mentalt så kan du få en jädrigt svår hund; en med mycket driv men som även har massa rädslor. Ingen kul kombo.

Mina tankar i alla fall :).

Nu är vi långt ifrån varandra när det gäller hundträning ;)

Men varför inte bara lära hunden att nosa är "Nej"? Ställa krav på att ha koll på sin matte och när hunden tar förbudet så leker man/ger godis?

Där jag går kurs blir de som har problem med sina hundar uppmanade att passivitetsträna även när det är andra kurser. De som är riktigt "besvärliga" börjar med att vara på en plan intill de som tränar. Så småningom blir det bra. Och nej det är säkert inte så matte/husse har tänkt sig kursen. Men om de inte gör passivitetsträningen så kommer de ingenstans = får inte ut någonting alls av kursen.

Om man parar 2 korade hundar så får man valpar som av de flesta upplevs som väldigt jobbiga oavsett ras. Om man utgår från medelhunden så brukar det bli bäst om valpar ligger på medelhundsvärde. Parar du 2 hundar som ligger på höga korningspoäng båda så blir det väldigt svårtränade valpar som ligger högt över medelvärde. Parar du 2 hundar som ligger lång under medelvärde, ja då får man skit för det mesta. Om en förälder är korad så brukar det bli bäst att para med en som ligger strax under medel. Det finns en som har forskat på detta och det var hans föredrag jag lyssnade på. Och det var inte på dp han hade forskat, detsamma gäller alla raser. Jag vet en med en schäfer som har gett sin matte/husse många gråa hår på grund av att båda hennes föräldrar är korade. Hade det varit deras första hund hade det gått helt överstyr.

Har kanske inte med tråden att göra, men tack för svar om korning, intresant, jag känner att jag måste läsa på och lära mig mer!

Visst är korning en merit likaväl som ett MH eller utställning, lydnad osv. Korning är mycket riktigt ett test som består av mentaltest och en exteriörbeskrivning. En hund som genomgår testet får bli rädd, men ska visa att den kan avreagera sin rädsla inom en viss maxtid. Det ingår även sociala delar och där ska hunden uppträda på ett vettigt sätt mot figuranter och domare när man testar vissa saker, t ex ska hunden i ett moment springa iväg och leka med en figge, i ett annat ska den leka med testledaren. Även skottprov ingår. Hur hunden är kan bero på vilka moment den får höga/låga poäng på. En hund får t ex höga poäng på den sociala biten, en annan hund får höga poäng på andra moment. Dessa två hundar uppträder förmodligen helt olika i vardagen och på träning.

Det är i princip endast brukshundar och schnauzer/pinscherraserna som kan få titeln Korad, övriga går endast MH. Och korning måste numera föregås av MH. Om båda schnauzerns föräldrar är korade eller hade gjort en bra korning om de hade gått testet kan det vara orsaken till att den upplevs som jobbig, speciellt om det är första hunden.

Senast ändrad:

Nu är vi långt ifrån varandra när det gäller hundträning ;)

Men varför inte bara lära hunden att nosa är "Nej"? Ställa krav på att ha koll på sin matte och när hunden tar förbudet så leker man/ger godis?

Matte till hunden har varit på en kurs där hon förslogs just detta, men då hunden är så "yr" är det ingen hemma som tar nejet heller. Tar du tag i hunden, vilket hon gjort, så sprattlar den som en galning. Tar man då tag lite rejälare så bits den och blir helt hysterisk.
Matte är ju i samanhanget värd 2,50, blir i mina ögon då svårt att kräva att hunden ska hålla koll på matte, om de hade en bättre relation hade jag köpt resonemanget. Plus att matte tycker hunden är läskig då den biter vilt omkring sig. Ja, eller snappar mer, inte hugger.

Jag har börjat fundera på om den är tappad i valplådan eller nåt...

Åh vilken dum kombo när matte blir lite osäker :(

Kanske hunden blir hjälpt av ett DAP-halsband?

Åh vilken dum kombo när matte blir lite osäker :(

Kanske hunden blir hjälpt av ett DAP-halsband?

Ungefär...

Den har D.A.P hemma och äter Tryptofan på min inrådan. Känns som om jag börjar få slut på ideer. Sen är det så svårt, jag kanske skulle kunna lösa det om jag fick se hunden hemmiljö och jobba därifrån, men då vill ju jag ha pröjs för det. Svårt att stå där på plan och ge muntra tillrop.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit