Problem med hovarna.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 875
P

Pretty_Fly

min unghäst har mycket problem med sina hovar. bla hålväggar och har haft 2 hovbölder. Hovslagaren och jag har pratat om att slå på skor, men hur kul är det att göra det på en 2-åring? vad hade ni gjort? det känns som att han alltid får gå med skor om vi tar på han det nu :(

Sv: Problem med hovarna.

Vad för underlag går han på? Och hur var hans föräldrar i hov kvalite?
Jag hade nog försökt att hitta orsaken till varför han har sådana problem innan jag beslutar för att sätta på skor.

För att bli av med WLD (som i förlängningen orsakar hålväggar om det inte stoppas) kan man behandla med klorin varannan dag och jodsprit varannan dag. Det har varit väldigt effektivt på de två hästar jag haft som fått det. Den ena var också oskodd unghäst och jag ville inte heller sko. Med behandling blev han av med sin WLD. Hovslagaren rekommenderade behandlingen.

För att bli av med WLD (som i förlängningen orsakar hålväggar om det inte stoppas) kan man behandla med klorin varannan dag och jodsprit varannan dag. Det har varit väldigt effektivt på de två hästar jag haft som fått det. Den ena var också oskodd unghäst och jag ville inte heller sko. Med behandling blev han av med sin WLD. Hovslagaren rekommenderade behandlingen.

Vad är WLD? Ett känt begrepp som alla utom jag känner till?

Det första tanken som kom när jag läste, vad går han i för hage?
Testa och byt hage en bit bort från där han går nu med annat underlag.

han har hela sommaren gått på hyfsat torrt underlag (bete), det har ju regnat men det har ju liksom inte stått vatten eller blivit lerigt. nu går har han gått i lite olika hagar och inne har han tidigare stått på halm men nu står han på spån (boxvila just nu)
hela förra säsongen gick han på lösdrift och där var lerigt och blött senare halvåret. jag och hovis tror att det är det som han inte hämtat sig ifrån och att han kommer bli bättre nu vid installning.
mamman har hyfsad hovkvalite, de växer dock lite dåligt nu när hon är äldre........

som sagt var har han gått i olika hagar....... :crazy:

Förkortning av White line desease. Den hovsjukdom som gör vita linjen mjuk och det bildas hålväggar om man inte stoppar upp processen.
Vissa kallar det bärrandsröta ibland.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 392
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna