Problem med hov

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OuZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 739
O

OuZ

Problem med hov/ben???

Har fått problem med min ena hästs bak ben/hov. Vet inte riktigt vad det kommer av eller från, bara var så här en dag ja kom ut i stallet.
Hon varken haltar eller verkar ha ont, i hagen springer hon som en tosing precis som vanligt och är inte ett dugg besvärad.
Men när vi tar ut henne ur hagen så bli de lite annat, skritten är helt ok men i traven när hon lyfter vänster bak slår hon i tån en extra gång så att de flyger gnistor från tåkappan och i vänster galopp går de inte alls att få igång henne.
Hon är inte svullen eller varm i benet utan de enda jag kan hitta är lite värme över kronranden på höger bak så ja misstänkte att de kunde vara början till en hovböld ( hon har visat liknande symtom när hon gick barfota och blev ömfotad, bara de att då haltade hon oxå)
Har pratat med hovslagare men han ansåg att så länge hon inte haltar så vill han inte göra någonting utan bara att jag ska låta henne vila från ridningen och låta henne gå i hagen som vanligt.

Någon som varit med om något liknande och har lite tips till mig?? Tacksam för alla svar jag kan få.

:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med hov

Jag skulle byta hovslagare, omgående. Både för att få en ny, kunnig person som ser på hoven men också för att det är stor risk att hoven/arna verkats/verkas fel.

Kunniga hovslagare har försökt hjälpa min arma häst, givit oss komplimanger för han fina hovar och kommenterat pos. trots att de var så felverkade att vet/klinik ville dömma ut honom utan att ens ha hittat felet. Så jag litar inte på någon.

Sen skulle jag såklart känns igenom hästen, visitera hoven etc etc. Leta efter andra problem som kan vara relaterade.

Min häst hade ett hovproblem som visade sig ha att göra med njurarna och ingenting annat.

Sv: Problem med hov

Håller med föregående....

Ta ut en annan hovslagre som kan kika på hästen....

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 048
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 827
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka