problem med höfter

Enya

Trådstartare
Har fått veta att min 5 åriga dobermannntik KAN ha problem med sina höfter. Inte alls mycket, man märker inget alls på henne förutom några få gånger per år då hon i första hand får svårt för att gå i trappa och hoppa upp i soffan och sängen och så sitter det i i en dag ungefär och försvinner sedan.

Hade en hund tidigare med mycket problem med höfterna och hon avlivades delvis pga det. Då fick jag veta att man kan steloperera hundars höfter. Kan man göra det? Hur vanligt är det? Hur gör man och hur blir resultatet?

Men först och främst så undrar jag hur man ska behandla hunden. Att hon inte går i trappa är svårt och i det här stadiet inget som jag tar till ännu. Hon är ju lite överviktig så hon bantar, enligt veterinären i dag så väger hon nu bara två till tre kg för mycket och hon har ju gått ner bra i vikt och det hjälper ju en hel del. På våra promenader är hon lös och sporinger som hon vill, ibland lunkar hon fram bredvid mig men för det mesta går det i 110 rakt fram och sedan tvärt åt något håll....... och det kan inte vara bra.

Äsch, nog svamlat! Jag skulel bli glad om någon hade några tips att delge mig, så att jag kanske kan bromsa det lite elelr hjälpa henne så bra jag kan. Så länge hon inte har ont mer är det "lugnt".....
Hon är inte röntgad, veterinären tyckte att vi kunde ge det ett år och röntga då istället.

Sv: problem med höfter

Testa med glukosamin. Om det finns EKO:- vid dig så har de en billig sort som jag tycker är helt okej. En burk kostar drygt 200:- och räcker länge. 2x2 kryddmått per dag.

Men jag skulle inte låta en hund stå på det länge om det inte är några problem. Men du kan helt klart testa en burk och se om det hjälper.

Sv: problem med höfter

Tippan skrev:
Testa med glukosamin. Om det finns EKO:- vid dig så har de en billig sort som jag tycker är helt okej. En burk kostar drygt 200:- och räcker länge. 2x2 kryddmått per dag.

Men jag skulle inte låta en hund stå på det länge om det inte är några problem. Men du kan helt klart testa en burk och se om det hjälper.
Tack för tipset!
Eftersom hon bara verklar få ont några gånger per år så kanske jag inte märker skillnad, eller så kanske hon har lite ont alltid, men att det är så lite att hon inte visar något och så får hon detta och det hjälper så komemr hon må bättre? Usch vad jag har svårt att uttrycka mig i dag känner jag!!

Jag ska nog tjata mig till röntgen i alla fall, jag kommer aldrig stå ut med att inte veta HUR mycket problem hon har i ett helt år. Kanske är det inte höfterna alls? :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 221
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka