Problem med häst som sätter ryttaren i obalans...

B

Barran

Har problem med min häst som "puttar" mig i obalans med sitt högra bakben. Någon som har tips på övningar för att få honom att gå jämnt? Han är undersökt av veterinär och inga fel hittades...

Tacksam för hjälp.

Sv: Problem med häst som sätter ryttaren i obalans...

Anledningen till att hästen knuffar över dig är troligen att han inte är så stark i vissa muskler och knuffar över dig dit det är bekvämast för honom att bära dig. Enda sättet att få hästen att bära dig rakt är att sitta mitt över hästen. Du får sitta korrekt så kommer hästen så småning om att följa dig.

Kolla så att även du är rak. testa att vänd dig om pröva sedan åt andra hållet. Pröva att vrid höfterna som du svänger.
Vilket håll gick lättast? Samma som hästen har lättast för?

Öva själv på att svänga med höfterna utan häst så att det går lika lätt åt båda håll. Sedan är det bara att sitta upp och fortsätta i sadeln.

Lycka till!

Har du haft ngn kiropraktor som tittat på den?
Vet. ser sällan fel högre upp:crazy:

Är det inget behöver du nog hjälp ett tag med hur du ska få den jämn- att du sitter som du ska.

klättring är bra för jämn styrka.

Jag har haft kiropraktor på honom som inte hittade ngt, innebär ju inte att det är inte är ngt iaf...hm lät konstigt det där...

Han är under uppbyggnad nu, ska absolut klättra med honom:)

Tack för tipset.

Anledningen till att hästen knuffar över dig är troligen att han inte är så stark i vissa muskler och knuffar över dig dit det är bekvämast för honom att bära dig. Enda sättet att få hästen att bära dig rakt är att sitta mitt över hästen. Du får sitta korrekt så kommer hästen så småning om att följa dig.

Kolla så att även du är rak. testa att vänd dig om pröva sedan åt andra hållet. Pröva att vrid höfterna som du svänger.
Vilket håll gick lättast? Samma som hästen har lättast för?

Öva själv på att svänga med höfterna utan häst så att det går lika lätt åt båda håll. Sedan är det bara att sitta upp och fortsätta i sadeln.

Lycka till!

Tack för en mycket bra förklaring!

Jag har kontrollerat mig själv och jag är rak. Problemet som blev var att jag köpte en ny dyr sadel för 20000+ och tänkte att denna måste vara bra. Har nu fått en dyr läxa och lärt mig ett och annat... Iaf, sadeln var sned från fabrik, ena panelen satt monterad lägre än den andra vilket resulterade i sned häst. Tog då hjälp av kiropraktor som fick honom rak igen efter flertalet behandlingar. Tyvärr så hann det gå så långt att han fick en skada på hö fram också. Reklamerade sadeln och hästen var konvale. under en längre tid. Provade ut en Amerigo som ligger perfekt. Men jag känner när jag rider honom att han puttar över mig hela tiden med hö bak. Är antagligen som du säger att han är svag i muskulaturen och gör detta för att det är bekvämare för honom.

Finns det några bra övningar för att få bukt med detta?

Mycket tacksam för hjälp:bump:

Jag skulle nog rida mycket volter och trycka ut hästens bakdel på volten så att den går lite sidvärtes, ställ utåt och innåt, jobba mycket böjda spår. När hästen går sidvärtes på volten och korsar inre benet utanför yttre stärks musklerna!

Rätta mig om jag har fel eller om ni tycker det är luddigt förklarat, det är nog vad jag hade gjort iallafall

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix