Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet. heller...). Jag har haft han i 9 år och problemen började för snart två år sedan. Senaste tillfället var nu imorse och bara lite lätt som verkar släppa efter promenad. Men jag orkar inte gå och oroa mig hela tiden, för 1,5 år sedan gick det så långt att vi fick åka in akut och han var på väg att stryka med :'( Någon som har någon idé på vad som kan utlösa det eller vad jag kan göra/ge honom för att förebygga det? Han är krubbitare och har varit det sedan innan jag ägt honom.
Han står i ett stall med väldigt strikta rutiner, mycket hagvistelse i stora kuperade hagar med tillgång till vatten och motioneras 6 dagar i veckan. Foderstat:
Morgon, 1 kg hö+1/4 skopa lusernpellets och olja uppblött i massa vatten + lite betfor
Lunch, 1 kg hö
Intag, 3 kg hö i slow-feedingnät (äter i princip fram till kvällsfodringen)+1/4 skopa granngården original pellets+lite bet for
Kväll, 1 kg hö + 1/2 skopa granngården original pellets + 1-2 dl linfrökaka
Kan tillägga att efter den gången vi åkte in med honom hittade de lite magsår som han blev behandlad för, så min senaste teori är att det är tillbaka
Tack på förhand!
Han står i ett stall med väldigt strikta rutiner, mycket hagvistelse i stora kuperade hagar med tillgång till vatten och motioneras 6 dagar i veckan. Foderstat:
Morgon, 1 kg hö+1/4 skopa lusernpellets och olja uppblött i massa vatten + lite betfor
Lunch, 1 kg hö
Intag, 3 kg hö i slow-feedingnät (äter i princip fram till kvällsfodringen)+1/4 skopa granngården original pellets+lite bet for
Kväll, 1 kg hö + 1/2 skopa granngården original pellets + 1-2 dl linfrökaka
Kan tillägga att efter den gången vi åkte in med honom hittade de lite magsår som han blev behandlad för, så min senaste teori är att det är tillbaka
Tack på förhand!