problem med galoppen

L

Lilla_My

Har problem med galopp, framförallt på böjda spår. I skogen och på ängarna kan pållen gå rakt fram i en fin och kontrollerad galopp, kan göra tempoväxlingar och rida hyfst samlat. Inne på ridbanan bli det bara katastrof! Han skjuter in bogen, går utåt med huvudet och ofta slutar det med att jag sitter och hänger i yttertygeln för att få honom på plats (vilket ju är helt fel!). På volt trillar han inått så den blir allt mindre. Någon som kan tipsa om varför det blir såhär, och vad jag kan göra åt det? Ett problem kan vara att jag är lite väl passiv i galoppen, sitter och "åker" en del. Blir passiv eftersom jag inte vet hur jag ska räta ut honom och få honom ställd åt rätt håll.

Sv: problem med galoppen

Jag hade tidigare mycket problem med mig galopp. Han barar sprang iväg när det blev jobbigt. Skjöt in eller ut bogen.

Men jag har fått någerlunda (jobbar vidare och blir bättre och bättre( bukt på dett tack vare min underbara dressyrtränare.

Har aldrig tränat för någon som henne.:)

Hmm, jag hade samma problem för många år sedan, på min första häst. Hästen for åt alla håll, och jag bara "drog", för att få ngn slags kontroll.
Det som var problemet för mej, det var att jag ville rida honom allt för böjd, för vi red ju facktist på böjt spår:crazy:. Så fel man kan göra, hästen ska ju inte se ut som en dubbelvikt ostkrok, bara för det är böjt spår. Fick hjälp av min tränare, att räta upp både mej själv och hästen, och få korrekt ställning/böjdhet, sen var är det inga problem längre. Visst vill jag gärna överböja idag också, på "nya" hästen, men rättar detta snabbt, då allt skiter sig då jag gör så.

Nu vet ju jag absolut inte hur du rider och så, jag ville bara dela med mig av mina problem.

Lycka till, och hoppas att det löser sig!:)

Försök att slappna av sitta ordentligt, släppa ner benen och ta det lugnt. Gör lite i taget om du kan, kanske rida ett varv på volt och sen fortsätta? sätt press men inte för mycket liksom... Rama in hästen ordentligt och jobba diagonalt, yttertygel-innerskänkel. Framför allt skaffa någon som kan hjälpa dig det är inte så lätt över datorn ^^

Min sits är inte alls lika bra på ridbanan som den är i skogen i galoppen. På ridbanan är det en massa böjda spår hela tiden. Det som har hjälpt mig är att fokusera på min sits (så passiv som möjligt och försöker få baktyngdpunkten) och försöka få samma känsla som jag har i skogen när det flyter fint. Jag tittar på himlen och KÄNNER min sits. Sedan när jag känner att det flyter på rakt spår så försöker jag att samla lite och försiktigt leda in hästen till att böja sig i hörnorna.

sa vart ligger problemet tycker du? Ar det din sits och du som inte riktigt vet vad du ska gora med hjalperna for att hjalpa hasten att hitta balansen?

Eller har hasten problem med att ga pa bojt spar i galopp? Hur ar din hast galopp nar du longerar den? Har h*n god balance da?

Eller ar det bada tva problemen sammtidigt.

Nar nagot inte gar som det ska sa finns dte tre valldigt bra fragor att stalla sig om varfor hasten inte gor som du vill.

Hasten Forstar inte.
Hasten Kan inte.
Hasten Vill inte.

nar du tror att du vet vad problemet ar sa ar det enklare att losa problemet.

Tex det ar meningen att jag ska rida en av hastarna dar jag jobbar men hennes attityd ar ett stort problem, hon ar en liten bitch och manga ganger sa vill hon inte. (ett svarlost problem)

0ch nar jag forsoker galoppera henne sa vill hon,, fast bara nastan. Hon forstar inte mina hjalper (eftersom jag blir spannd vet inte hur jag ska ratta hennes misstag och allt blir pankaka)

Sa efter bara nagon runda pa volten sa kaknhon inte langre eftersom jag ar en sadan rutten ryttare och inte kan hjalpa henne ur situvationen hon inte forstar

och nar allt blir pankaka vill hon inte langre. (Inte jag heller).
Kan tillagga att dte ar en mycket svariden hast som kasnkat av allt och alla hela sitt liv sa nu rider jag henne ibland men inte i galopp och den andra tranaren hara har ansvaret for henne och da gar hon mycket battre men hon ar pa gransen till hans ryttarkapacitet och han ar riktigt duktig.

ohh mitt svamel om mina problem hjalper kanske inte sa mycket,, men du ar inte ensam i alla fall ;)

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 735
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: lytesout95
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård