problem med galoppen

T

tivo0li

jag är medryttare på en islandshäst och när jag ska fatta galopp så börjar hon slängtrava först, och sen fattar hon galopp galopperar nåra språng och sen saktar hon av igen och fortsätter slängtrava :crazy: varför gör hon så och vad ska jag göra åt det?

Sv: problem med galoppen

Tror inte att hon orkar riktigt. Jag fick lära mig att fattningen är minst lika viktig som galoppen. Sen är nog det där ganska vanligt på isisar. Lättare att träna i hörnpasseringar om du kan, eller nåt liknande. Min sprang också in i galoppen förr men det blir bättre med lite träning. Finns säkert nån som kan förklara mera tekniskt...

Varför skulle det vara vanligt på islandshästar? De flesta islandshästar jag ridit har inte alls något problem med galoppen... Att fatta galopp i hörnen på ridbanan brukar vara att föreslå i sådana här situationer. Jag känner igen det där, däremot, att de bryter av till slängtrav efter att de har galopperat några steg, och det är mycket vanligt. Det jag brukar försöka göra är att driva på så mycket som möjligt och hela tiden använda galoppskänkel på sådana hästar. Kanske inte funkar på just din häst, men jag tycker att resultatet blir åt det bättre hållet när jag gör så...

okej, men tycker ni att jag ska strunta att försöka få henne i galopp just nu eller ska jag försöka ändå?

Är det så att hon inte förstår eller orkar hon inte? tycker det låter som det sista. Är hon dåligt musklad?

vet faktiskt inte.. men jag tror hon förstår eftersom hon fattar galopp efter ett tag men sen börjar slängtrava efter några galoppsprång..

Då kan det nog vara så att hon inte orkar.
Hur går hon utan ryttare? Longering/tönkörning?
Ut i terrängen å skritta på lite ojämt underlag så hästen får lyfta på benen, klättra mkt, cavaletti m.m.
När hästen börjar bli starkare träna många galoppfattningar men bryt av ganska snabbt.
Hur går hästen i skritt+trav? Kan du korta upp traven?

vet faktiskt inte.. har inte vart medryttare till henne så länge.. aa jag har skrittat ut ganska mkt...hon går bra i skritt och trav men när jag sitter ner i sadeln så saktar hon av oftast! :S

Bromsar du henne omedvetet kanske?

Alazzi gör precis sådär ibland och då har det uteslutande med mig att göra, antingen så håller jag för hårt i honom eller lutar mig bakåt för mycket. Han får dubbla signaler av mig.

Kan det vara nåt sånt?

Det kan ju bero på att hon inte orkar, inte förstår eller helt enkelt inte bryr sig om vad du ber henne om för att hon tycker det är jobbigt.

Min häst var också sådan att hon slängtravade in i galoppen förut. Men så fort jag kände att jag var 100% säker på att hon förstod vad jag ville så gjorde jag så att jag gjorde halt, fattade galopp, gjorde halt, fattade galopp...halt, galopp, halt, galopp, halt....osv osv.

Min häst är av naturen väldigt vaken och extremt känslig, ibland riktigt het, så det där behövdes både för att få henne mer koncentrerad och för att få henne att sluta rusa.

På tröga hästar lär man behöva ha spö som en förstärkning och för att förtydliga det man ber den om. Tänk på att varje gång hästen gör halt så måste du lätta på handen, annars kan det bli missförstånd.

Ta hjälp utav en bra tränare som kan ge dig tydligare och mer direkta tips. Man måste se hästen för att vara säker på var "problemet" sitter... :banana: :rofl: :banana:

Var noggrann med dina hjälper.
Inget rusande in i galoppen och har du börjat galoppera och hon saktar av så BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN.

Är du säker på att det är slängtrav?
Vissa islandshästar går lätt över i pass/grisepass.

Galoppera ute!
Pröva i uppförsbacke då det kan kännas mer naturligt för hästen att galoppera.

Lycka till!

Jag skulle gissa på att hon inte orkar bära sig.
Träna galoppfattningar - fatta galopp från traven (eller skritt/halt om hon kan, kan dock vara knepigt i början) låt henne ta nåt steg och sakta av innan hon börjar slängtrava. Fatta ny galopp osv. Tänk på att växla mellan höger och vänster galopp, och träna mer på hennes svagare sida.

hej. det låter som om hon inte har styrkan o musklerna till att fortsätta galoppera... sen får du öva på fattningarna, hon ska kunna fatta direkt. det gör min isis =) för oss funkar det bäst att fatta glaopp från skritt men det är ju olika. men försök få upp hennes styrka och muskler så hon orkar galoppera...

okej, men hur ska jag göra för att få upp hennes styrka och muskler?

Detta skrev jag ungefär i hop för ett tag sedan om galopp..

Lite olika tankar och funderingar kring galopp mm

*Kriterier för en god galopp*

-galoppen önskas rund och så att säga i uppförsbacke.
-Dessutom önskas galoppen i klar tretakt.Med tydligt svävningsmoment.
-De långa hästarna har oftast fler problem med galoppen än en kort häst.

Galoppen förbättras inte genom att man galopperar längre bitar utan genom många fattningar.
Övergångar mellan trav galopp är lösgörande och övergångar från skritt till galopp
är sammlande.Det är viktigast att det första språnget blir runt och harmoniskt.

* med hästar som kastar upp bakdelen i första språnget ..Har jag funnit det lättare om man sitter ned ett par hästlängder före för att verkligen förbereda hästen på vad som komma skall..Och dessutom om man gör på detta vis så minskar man plötslig belastning av ryggen som kan ge spänningar..som det blir om man sätter sig ner och ger hjälperna samtidigt,

Man bör oxå undvika att sitta för hårt i fattningen.Överflytta vikten till överskänklarna och smyg dig försiktigt in i det första språnget..detta tycker jag funkar väl på hästar med kännslig rygg.

Hästar med specisllt bra galopp kan man börja galoppera med tidigare i passet.. pga att dessa kan ha lättare att lösgöra sig i denna gångart.

*att tänka på*

Hästar som bjuder till en till synes "sammlad" galopp (med högt kors)
i början av ridpasset bör ridas ordentligt framåt.

*att rida fråmåt i galopp har en lösgörande inverkan.
Det ökar undertrampet och gör att de långa ryggmusklerna dras i hop
Och stimulerar därför ryggverkasmheten

*Övergångar mellan skritt och galopp.gynnar sammlingen
Att tänka på här är att man inte sitter till för hårt så man hämmar hästens rörelse.
Och att man hela tiden har i åtanke att första språnget ska vara runt och harmoniskt.

*Vid övergång till halt /skritt från galopp kan man lungt tillåta några travsteg i mellan
Det är framförallt viktigt här att hästen lyder halvhalterna..

*Arbeta med att förfina sina hjälper vid galoppfattning är väldigt viktigt.
se till att dom är harmonsika och att de andas med hästen i rörelsen i vare enskilt
galoppsprång..Gå igenom din inverkan i varge språng..

* man underlättar för hästen genom att skilja på hjälperna mellan övergångarna
t.e.x från galopp till trav och galopp till skritt..genom att vid avbrott från galopp till trav för du fram
ytterskänkeln till normal läge och vid övergång från galopp till skritt låter du ytterskänkeln vara kvar i
galoppposition,

* se till att din häst är fullkomligt lydig för dina hjälper vid det lösgörande arbetet..sammling kan inte påbörjas före
detta är ur vägen,,Plöttslig sammling leder till att man kräver för mycket av hästen vilket slutar i att hästen går med sänkt rygg och ihopdragen hals.

Här nedan följer lite saker som jag provar fram på olika hästar..

Ex: hästen slår sig fri i övregångarna från trav till galopp eller från skritt till galopp.

rid då vidare i trav och få ordning på stödet igen och inled sedan en ny övergång det
undelättar om man görjar med detta på böjtspår med hästen stäld .
Kotrolera din hjälper på samma gång och inverkan på samma gång man kan aldrig inverka mer än hästen för tillfället
ger tillåtelse till..

EX: man lyckas lösgöra hästen i trav men när man kommer till galoppfattningen så låser häten ryggen och blir spänd.

Håll koll på hur du inverkar med vikthjälperna i galoppfattningen.lägg mer tyngd på överskänklarna och ev lätt sits och ge hjälperna mer med benen följ sedan med mjukt ocå elastiskt i galopp rörelsen.

AO är att man först ordnar upp grunderna i trav innan man grjar med galopparbetet genom att rida många övergångar. och förbättra galoppen genom många fattningar..

:tempoväxlingar främjar sammlingen:

Att rida fyra fem steg i kortare tempo och sedan rida framåt är en bra övning.. och sedan korta i hop igen.
En häst ska alltid vara villig att stäcka ut framåt och nedåt.

Lär hästen ocå att den ska bibehålla tempo så länge du låter skänklarna andas med inte fören ändrad hjälpgivning ska hästen öka eller minska.. detta förfinar lydnanden .Vi problem vid detta tex att hästen slår sig fri eller bryter av rid då lugnt vidare i galopp. för att få tillbaka schvung och framåtbjudning.

EX: hästen slår sig fri i övegångar från galopp till trav/skritt .

galoppera vidare tills tills du fått ordning på stödet igen.. och inled sedan en ny övergång.

EX: hästen förekommer en eller tvärnitar och faller på bogarna..till skritt från galopp.

När detta händer har jag funnit ut att man lättast får bukt med det genom att fatta galopp genst igen
för att förhindra att tvärt avbrått tillåt heller några travsteg i början och låt hästen fånga upp vikten smidigt med sina framben..detta kräver framåt ridning..hästen får inte DÖ här..Då har inte övningen någon mening..

Viktigt man bör aldrig bita sig fast i ett problem har man svåriheter ta hjälp av en kunnig person på maken som kan hjälpa att korigera dig..Ett ordentigt grundläggande arbete är absolut en förutsättning för utblidningen av hästen..Varge liten del
av hästens utblidning räkans..
--- det finns inga genvägar---

Kan lägga till ytterligare en sak ..När ni läser övningarna ovan..TÄNK på varför man gör som man gör och vilka koncikvenser det får.. ..Varför gör man dem?varför främjar dem..och skulle det passa just min häst?
framför allt är min häst klar för dessa övningar eller bör man backa i utbildningen och ef befästa och täppa igen gluggarna man missat.?

Det var det där med genvägarna...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: Emiro
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama