Problem med galopp på volt?

Ragge_

Trådstartare
Rider en nordsvensk, en just nu ganska omusklad sådan, som blir väldigt snubblig och snäv (känns som vi ska tippa inåt) i galoppen, främst i vänster varv.
Han är nyligen igångsatt och jag försöker stärka honom så mycket som möjligt genom klättring, galoppfattningar osv.
Är det något annat ni hade tittat på? Något som kan vara fel med min sits som påverkar honom på det sättet? Övningar?

Sv: Problem med galopp på volt?

Det är väldigt onödigt att galoppera på volt om hästen inte orkar!

Ge dig ut istället och galoppera rakt fram tills hästen kan bära sig bättre.

Sv: Problem med galopp på volt?

Heh, själv har jag just nu nästan motsatt problem, om vi har för lång raksträcka innan, då blir galoppkvalitén för dålig för att få till en bra sväng, men fattar man PÅ en stor volt så blir galoppen bättre.

Det jag känner är dels att galoppen blir fyrtaktig när hästen fått en lättare situation att fatta ur (med fart, mindre teknik - och balanskrävande) vilket kan behövas på en grön häst för att få till fattningen, men man kan inte RIDA just ur det.
Sen får man nog så småningom tänka ett steg vidare - öva på böjning, styrka och smidighet i övrig ridning för att förbättra förutsättningarna, öva på bättre fattningar lite gradvis så inte det blir FÖR svårt och hästen tappar sugen, men med lite fingertoppskänsla.
Inte sätta hästen på pottkanten genom att be om en volt när galoppen är dålig (fyrtakt, obalans) men kanske successivt kräva att den behåller lite mer i fattningarna för att därefter få bättre förutsättningar till volten.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 783
Senast: leoparden
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama