Amk
Trådstartare
Jag har just köpt en ny häst, en valack som är 4 år och som är tydligt undergiven mot de andra hästarna. Han håller sig på bra avstånd, och går undan när de med högre rang hotar honom. Men, min äldre valack ger sig inte med att endast hota- utan gör regelrätta anfall mot den nye hästen. Även om den nya springer undan följer den äldre valacken efter och bits och sparkas. Han har också börjat vakta flocken på ett sätt han inte gjort förut, och vet hela tiden var den nya hästen befinner sig.
Den övriga flocken består av vårt ledarsto, som också kör undan den nya hästen, men inte alls på samma sätt som min valack. Med ledarstoet går våra två unghästar som hon beskyddar. Sedan har vi ytterligare ett sto, som min äldre valack går tätt med, och verkligen vaktar. När den nya valacken kom började detta sto brunsta, och jag funderar på om det är så att min äldre valack ser en rival i den nya hästen och därför är så hård mot honom.
Hästarna har nu gått tillsammans i 5 dagar på lösdrift i ett stort bete där de alltid går såhär års. Den "gamla" flocken håller sig för sig själva, och den nya valacken hålls borta av min äldre valack. När min äldre valack inte är i hagen kan den nya umgås med några av de andra, men inte när han är där.
Så: nu står jag med en ny ledsen häst med massor av småsår som flera gånger sprungit igenom staketet när han blivit jagad av min gamla valack. Vad fasen ska jag göra?
Jag tycker hemskt mycket om den nya hästen, och vill försöka få det här att fungera. Inatt står han inne på box, och den äldre valacken står också inne. Jag har tänkt ha dem åtskilda från övriga flocken, så att de får skapa en relation "mellan sig" utan att min äldre häst behöver vakta de andra hästarna. Men kanske kommer samma problem igen när jag släpper ihop allihop? Jag är otroligt tacksam från alla tips och tankar jag kan få, det här är inte kul
Den övriga flocken består av vårt ledarsto, som också kör undan den nya hästen, men inte alls på samma sätt som min valack. Med ledarstoet går våra två unghästar som hon beskyddar. Sedan har vi ytterligare ett sto, som min äldre valack går tätt med, och verkligen vaktar. När den nya valacken kom började detta sto brunsta, och jag funderar på om det är så att min äldre valack ser en rival i den nya hästen och därför är så hård mot honom.
Hästarna har nu gått tillsammans i 5 dagar på lösdrift i ett stort bete där de alltid går såhär års. Den "gamla" flocken håller sig för sig själva, och den nya valacken hålls borta av min äldre valack. När min äldre valack inte är i hagen kan den nya umgås med några av de andra, men inte när han är där.
Så: nu står jag med en ny ledsen häst med massor av småsår som flera gånger sprungit igenom staketet när han blivit jagad av min gamla valack. Vad fasen ska jag göra?