Problem med exem.

J

JForsberg

Köpte förra året en ponny från södra delen av landet. Köpte henne osedd p.g.a olika omständigheter. När hon klev av transporten möttes vi av ett VRAK, vilket vi inte förväntat oss. Ponnyn var oerhört mager, omusklad, och hade stora besvär med exem. Saknade i princip all man och en stor del av svansen. Var även sårig och hovarna var under all kritik. Att hon var vanvårdad låter brutalt då jag tror fd. ägarna skött henne så bra dom kunnat, men i brist på kunskap såg hon förmodligen ut som hon gjorde.

Exemen läkte efter en tid och ponnyn gick upp i vikt, och vi fick även ordning på hennes hovar. Före sommaren så var vi föreberedda på en jobbig tid, men sommaren gick otroligt bra om man jämför med vad vi var inställda på.

I augusti verkade hon få mer problem med exemen än vad hon haft tidigare under sommaren, vi kontaktade då veterinär som skrev ut en medicin åt henne som hon åt under 32 dagar. Hon svarade positivt på medicinen och alla exem började läka.

Igår när jag åkte till stallet så tog jag in och ställde ponnyn i stallgången. Skulle ta av den vanliga grimman för att istället sätta på en repgrimma, när hon fullständigt fick frispel. Slutade med att hon slet sig och inte gick att fånga, hon hotade och blev panikslagen när man närmade sig huvudet. Försökte locka fram henne med mutor men hon var fullständigt ointresserad och prejade in mig i ett hörn (dålig tajming av mig, borde förutsett att något sådant kunnat hända). Slutade med att vi fick kasta en tygel runt halsen på henne för att få stopp på henne.

Ponnyn har dom senaste 9-10 månaderna varit mycket lätthanterad, och aldrig visat en tendens till ett liknande beteende i stallgången.

(Så varningsklockorna började ringa direkt!)

Efter lite lugnande prat fick vi undersöka henne lite försiktigt på halsen och upptäckte då något skumt, som vi inte sett tidigare. Om jag ska beskriva hur det ser ut på halsen, så är det som att dom vanliga exemen läkt, men att en "skorpa" med gammal hud och päls är lös. Och då pratar vi flera kvadratdecimeter med päls/hud. Inga sår, ingen synlig infektion eller svullnad heller. Rör man vid "det lösa" så ramlar det av, dock drog vi självklart inte bort något. Har tyvärr ingen bild i nuläget att visa.

I förrgår såg allt normalt ut, och då exemen sett så bra ut så har hon inte blivit insmörjd med någon salva el. dylikt den senaste veckan. Medicin har hon inte heller fått på ett tag. Hon har inte heller vad vi sett kliat sig onormalt mycket den senaste tiden. Har även normal temp, och ingen ändring i foderstaten har skett nyligen.

Har någon sett/hört talas om något liknande förut? Någon som har någon aning om vad det kan bero på? Kan ihållande regn ha påverkat exemen på något sätt? Hon visade som ni nog förstår tecken på att ha väldigt ont.

Ska ringa och boka tid på kliniken senare idag. Men det lär dröja tills nästa vecka (i bästa fall) innan vi får tid där.
Alla teorier/förslag/tips eller bara några lugnande ord tar jag tacksamt emot.
 
Sv: Problem med exem.

Såg det ut såhär?

hud1.jpg

hud2.jpg

Här har flagorna ramlat bort delvis, lite hårlöst.
DSC00347-1.jpg



Det första jag kom o tänka på är njurar och lever. Kanske för att jag pga erfarenheten jag har, gärna förknippar exem med det, men ffa för att hästen var så pass vanvårdad och sköts av så okunniga personer. Med tanke på det skulle det inte vara konstigt om hästen har blivit felaktigt utfodrad eller har kommit i kontakt med ngt som den reagerar på.

Min häst fick exem som 8-åring. Efter detta följde ett antal olika hudreaktioner, en del små, en del stora. Bla varbölder som gjorde hutlöst ont. Veterinärer skriver som vanligt bara ut antibiotika i olika former och ingen kunde hitta vad som var fel. Efter ett år av onda bölder sa min hovslagare att han såg en reaktion i hästens hovar. Allergi, förgiftning eller liknande. Han trodde att reaktionen kom från njurarna. Området där bölderna satt tillhörde lymfkörteln och jag tog upp detta med min mamma som håller på med akupressur, alternativ medicin.

Hon menade på att lever och njurar är utrensningsorgan och det är även huden. Därför är det väldigt vanligt att förgiftningar som njurar och lever ska ta hand om, ger reaktioner i huden. Huden rensar ut gifter precis som lever o njurar. Jag fick även kontakt med en hästakupressör som bekräftade detta och jag fick köpa medicin av mamma som var gjord på helt naturliga ämnen. Det var 3 olika växter. Minns inte exakt vad men syftet med dessa är att de ska stötta njurarna.

Efter två dagar var all klåda som bortblåst och denna reaktion syntes i pälsen. Min mamma sa då att detta troligen är ett tecken på att man fått igång utrensningen ordentligt och vi drog ner på dosen för att han inte skulle få för stora reaktioner. Det försvann på några dagar.

Det är inte så lätt med såna här teorier. Efter som att svenska veterinärer inte får ta del av all lärdom som finns om medicin och sjukvård, utan bara den västerländska kunskapen, så kan de inte sånt här och de får inte heller rekomendera och göra vad som helst. I vårt fal var det så illa att veterinären ju hade behandlat med antibiotika som istället för att hjälpa kroppen med det riktiga problemet så belastar ju antibiotika njurar. Så genom att behandla symptomt hade man bara förvärrat det ursprungliga problemet.

Jag försökte via kliniker få tillstånd att göra en biopsi på hästen innan jag behandlade hans njurar. Men de skrattade mest bara och jag fick ingen biopsi. Säkert helt rätt från deras sida men min häst led av sina problem. Som fö. försvann tack vare behandlingen vi till slut genomförde - med naturläkemedel. Min häst hade troligen fått i sig ngt i hagen som han normalt sätt hade klarat av om hans emmunförsvar och annat inte varit försvagat. Därför överansträngdes hans njurar och han fick dessa hudproblem. Det är vår teori gällande hans problem.

Jag vet inte om du har samma reaktion i din hästs hud. Men om det är så behöver det inte vara en negativ reaktion. Det skulle lika gärna kunna vara en positiv reaktion, ett tecken på att saker och ting är på rätt väg.
 
Sv: Problem med exem.

Ja, det är väldigt likt. Har nu börjat fundera på om hennes hudproblem är ett tecken på att något är fel på något annat ställe i kroppen, exempelvis precis som du nämnde magen. Dock finns tanken även (efter att en snäll bukefalist PM:at mig) på nackbandmask. I värsta fall hänger dessa nya symptom ihop med hur hon är att rida, vilket är en lång historia. Känns som att det lutar åt att det blir en fullständig utredning på hästen, min magkänsla sägar att något kan vara riktigt fel fast att det inte syns utåt - mer än hudproblemen.

Funderar på att lägga in några bilder från förra året, om någon är intresserad av att se hur hon såg ut då. Dock är bilderna tagna efter att hon varit hos mig ett tag, så från början såg hon om än möjligt värre ut i pälsen.
 
Sv: Problem med exem.

Sätt gärna in bilder.

Jag kan ingenting om nackbandmask men det ska ni ju verkligen kolla upp. Som sagt ska man ju inte utesluta vanliga veterinärer, men man ska kräva ordnetlig utredning och gå vidare om de inte kan hitta problemet.

Håller tummarna att det är ngt som går att ta reda på relativt lätt. Och att det inte är ngt allvarligt. Berätta gärna hur det går och vad ni kommer fram till.
 
Sv: Problem med exem.

Detta hittade jag om NBM:

Det finns tyvärr ingen metod för att fastställa förekomst av nackbandmask. Vissa hästar reagerar med hudreaktioner som kan klassas som sommareksem. Könsmogna honor bildar cystor i nackbandsligamentet, företrädesvis strax framför tornutskotten i manken. När dessa dör kan både masken och cystan förkalkas, denna förkalkning misstänks kunna orsaka klåda. Maskarna kan också utvecklas i senor och ligament framförallt runt hästens framknän, vilket kan resultera i förtjockade senskidor och gallor.
 
Sv: Problem med exem.

427685ea95eafa96da50704b00a97c06_640_421.jpg


0022508f4f88abc260b22d33148c956e_559_640.jpg


ab219e7c6279b3c533e65681b146565a_602_640.jpg


Oktober förra året (max någon vecka efter köpet). Några månader senare såg hästen betydligt bättre ut i både hull och päls, och idag går det knappt att se att det är samma häst.


Förhoppningsvis kan jag låna en kamera senare idag och fotografera hur hennes nuvarande hudproblem ser ut. Min är tyvärr på lagning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med exem.

Ja, tunn var hon allt..

Till alla: Tack för era svar! :bow:
 
Sv: Problem med exem.

Såg det ut såhär?

hud1.jpg

Precis såhär såg min häst ut när jag behandlade henne med olivolja mot eksemet hon hade. När det började regna så blev det någon konstig reaktion och huden bara sprack upp. Det försvann när jag slutade använda ren olivolja på henne.
 
Sv: Problem med exem.

Kan ihållande regn ha påverkat exemen på något sätt? Hon visade som ni nog förstår tecken på att ha väldigt ont.

Vad har du använt för medel och medicin till hästen då? Det kan ha blivit en reaktion när du slutade använda medlet samt att det påverkats av vädret.
 
Sv: Problem med exem.

Ska kolla upp vad båda hette. Har det uppskrivet i stallet.

Ja, jag har märkt att olja kan ge ungefär den reaktionen vid regn. Slutade därför använda det. Att hästarna kan reagera som bilden visar p.g.a olja var inget vet upplyste mig om före jag började använda det, men man lär sig av sina misstag.
 
Sv: Problem med exem.

Det är mycket poppis bland alternativbehandlare att luta sig mot lever och njurproblem, faktum är att om dessa organ har problem eller har nedsatt funktion så har du ett avsevärt större problem än vad du och din häst dras med nu.

Vad du däremot kommer mycket långt med är, att balansera upp magen och se till att foderstaten ligger konstant i balans. Här finns mycket att hämta när det gäller att lindra eksemsymptom.

Boj/ alternativvård.
 
Sv: Problem med exem.

Jag använde ren olivolja på min häst under långa perioder och detta uppkom aldrig i samband med det. Använde inte olivolja när detta uppkom.

Men det kanske kan uppkomma på olika sätt. :)
 
Sv: Problem med exem.

Hästen har fler problem än exem, vilket vi även är medvetna om. Dock vet vi inte riktigt exakt vad som är fel. Det är vad vet. ska få ta reda på, hästen ska gås igenom helt från topp till tå. Förhoppningsvis får vi svar på både vad det är för hudproblem som nu uppstått och vad som i övrigt är fel. Vem vet, allt kanske hänger ihop i slutet.

Jag har inte övervägt att ta ut någon alternativare till denna häst, då jag anser att det är ett fall för vet i första hand. Hittar inte vet något, så får man självklart överväga andra alternativ. Tack så mycket för ditt svar!

Tintilar: Ja, vissa hästar kanske helt enkelt är mer känsliga än andra just när det gäller oljan. Ska prata med vet även om detta, blir intressant att höra vad dom säger.
 
Sv: Problem med exem.

Ibland är eksem något annat eller en häst kan ha flera hudsjukdomar, t ex Pemphigus. Viktigt då att ta ett hudprov i aktivt skede av sjukdomen för att ställa rätt diagnos. Är det kanske möjligt att den vanliga vetten tar en biopsi så kanske svaret föreligger tills ni fått tid på klinik? HH
 
Sv: Problem med exem.

Såg det ut såhär?

hud1.jpg

hud2.jpg

Här har flagorna ramlat bort delvis, lite hårlöst.
DSC00347-1.jpg



Det första jag kom o tänka på är njurar och lever. Kanske för att jag pga erfarenheten jag har, gärna förknippar exem med det, men ffa för att hästen var så pass vanvårdad och sköts av så okunniga personer. Med tanke på det skulle det inte vara konstigt om hästen har blivit felaktigt utfodrad eller har kommit i kontakt med ngt som den reagerar på.

Min häst fick exem som 8-åring. Efter detta följde ett antal olika hudreaktioner, en del små, en del stora. Bla varbölder som gjorde hutlöst ont. Veterinärer skriver som vanligt bara ut antibiotika i olika former och ingen kunde hitta vad som var fel. Efter ett år av onda bölder sa min hovslagare att han såg en reaktion i hästens hovar. Allergi, förgiftning eller liknande. Han trodde att reaktionen kom från njurarna. Området där bölderna satt tillhörde lymfkörteln och jag tog upp detta med min mamma som håller på med akupressur, alternativ medicin.

Hon menade på att lever och njurar är utrensningsorgan och det är även huden. Därför är det väldigt vanligt att förgiftningar som njurar och lever ska ta hand om, ger reaktioner i huden. Huden rensar ut gifter precis som lever o njurar. Jag fick även kontakt med en hästakupressör som bekräftade detta och jag fick köpa medicin av mamma som var gjord på helt naturliga ämnen. Det var 3 olika växter. Minns inte exakt vad men syftet med dessa är att de ska stötta njurarna.

Efter två dagar var all klåda som bortblåst och denna reaktion syntes i pälsen. Min mamma sa då att detta troligen är ett tecken på att man fått igång utrensningen ordentligt och vi drog ner på dosen för att han inte skulle få för stora reaktioner. Det försvann på några dagar.

Det är inte så lätt med såna här teorier. Efter som att svenska veterinärer inte får ta del av all lärdom som finns om medicin och sjukvård, utan bara den västerländska kunskapen, så kan de inte sånt här och de får inte heller rekomendera och göra vad som helst. I vårt fal var det så illa att veterinären ju hade behandlat med antibiotika som istället för att hjälpa kroppen med det riktiga problemet så belastar ju antibiotika njurar. Så genom att behandla symptomt hade man bara förvärrat det ursprungliga problemet.

Jag försökte via kliniker få tillstånd att göra en biopsi på hästen innan jag behandlade hans njurar. Men de skrattade mest bara och jag fick ingen biopsi. Säkert helt rätt från deras sida men min häst led av sina problem. Som fö. försvann tack vare behandlingen vi till slut genomförde - med naturläkemedel. Min häst hade troligen fått i sig ngt i hagen som han normalt sätt hade klarat av om hans emmunförsvar och annat inte varit försvagat. Därför överansträngdes hans njurar och han fick dessa hudproblem. Det är vår teori gällande hans problem.

Jag vet inte om du har samma reaktion i din hästs hud. Men om det är så behöver det inte vara en negativ reaktion. Det skulle lika gärna kunna vara en positiv reaktion, ett tecken på att saker och ting är på rätt väg.
Jag är ingen fan av alternativmedicin, men när det gäller din Mammas "diagnos" så håller jag fullständigt med om njurarna som trolig orsak. Detsamma med Ts häst.

TS: vad har din häst fått för mat. har du ändrat något i foderstaten nu under hösten? Kan mycket väl vara foderrelaterat. Hästar med nedsatt tarmfunktion (inkl. njurar etc.) kan vara känsliga mot lucern t ex. Om din häst varit undernärd under en längre period kan det vara mycket möjligt att hon fått problem med näringsupptaget, och reagera på vissa fodertyper t ex. genom eksem/hudsjukdomar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 951
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 840
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp