Problem med exem.

Sv: Problem med exem.

Delvis knapplån.

2_18722224.jpg


6_18724051.jpg


Nu har hon tappat en hel del päls och mycket mer är löst/håller på att ramla av. Blir vet. på fredag. Hon verkar som tur är inte alls ha lika ont nu som hon hade i helgen, dock ser hon matt ut i blicken och är väldigt stressad. Lite lynnig. Men jag får utan problem röra henne på halsen, vilket jag ser som en stor förbättring mitt i allt elände.

Hon äter krafft rehab, lucern, mineraler och hö. Var några månader sedan hon började äta lucernet. Hittils är det den foderstat som fungerat bäst på henne, hon är lite kräsen men ser nu jättefin ut både muskulärt och i hullet.
 
Sv: Problem med exem.

Hej! Min eksemhäst har likadana sår, tre veckor gamla nu. Jag tror det är en reaktion på täta foderbyten (höselage) som jag inte kunde råda över, min hästen har känslig mage. Vetrenären gav mig Imaverol vet. att tvätta med, det har inte hjälpt. Det ena såret sitter precis under sadlen, runt, 4-4cm huden är hel, pälslös och med en hård skorp liknande kant runt om. Ska jag vänta på att kanten lossnar själv eller ska man pilla bort den? Hur kan jag göra med sadlen finns det någon pad eller liknande att lägga mellan. Har inte ridit under tiden. Tacksam för tips.
 
Sv: Problem med exem.

Oj, det såg skumt ut. Liknar något som en häst hade här i trakten. Han tappade allt hår och blev helt naken :eek:
 
Sv: Problem med exem.

Helfoder skulle jag absolut akta mig för när det kommer till problem som kan ha att göra med förgiftning. Nu är jag ingen expert men med tanke på att man kommit fram till att helfoder numera verkar vara en av de största orsakerna till fång i sverige så känns ju bara det ganska olustigt. Inga pga överdosering dock utan pga vad som finns i vissa helfoder. Nu vet jag inte om det endast gäller utländska helfoder dock.

Men sen också för att underlätta för kroppen. När min häst fick problem så rådde hästakupressören (och även min mor, vill påpeka att dessa två aldrig hade kontakt med varandra) mig att ta bort så mycket som möjligt ur hästens foderstat, ffa betforen, och hålla mig till så få saker som möjligt. Helst bara havre och mineraler (och hö såklart). Detta för att underlätta för hans mage efter som att han redan var i ett så pass nedsatt i sina organ/försvar. Morötter och andra starka grösaker/frukter slutade vi också att ge.

Saker som hästar i vanliga fall klarar av kan de reagera starkt på om de redan har nedsatta organ. Det gäller både hästar och människor och när man har problem som dessa bör man göra det så enkelt som möjligt för hästen.
 
Sv: Problem med exem.

Jag fodrar nu i dag med ett höensilage där analysen visar på mycket protein. En foderexpert på Kraft har hjälpt till att räkna ut foderstaten till min lilla islänning, 6 kg höensilage och fri halm (vete). Vetrenären tyckte att en msk olja skulle vara bra för pälsen, har köpt linfröolja. Morötter har hon alltid fått, men i en månads tid har jag också gett ett äple om dagen, det är kanske inte bra med äplet! Några goda råd om såret!
 
Sv: Problem med exem.

Är inte studien klar än kan du kanske redogöra för vem eller vilka som gör den. Det är högintressant läsning och då kan vi som är intresserade läsa när den väl publiceras. :)
 
Sv: Problem med exem.

Jag är nog beredd att äta upp min ridhjälm om en vetenskapligt upplagd studie skulle visa en direkt koppling mellan något som heter helfoder och fång.

Om man nu inte med helfoder menar gräs förståss. För det är väl det enda egentliga helfodret?

Förmodligen avser du processat/färdigblandat kraftfoder?

De allra flesta foderrelaterade fånganfall inträffar under betessäsongen när hästen inte äter annat än gräs. Både enl försäkringsstatistik och vetenskapliga studier.

Däremot är det så att felutfodring som medför fetma är en stor riskfaktor för fång. Troligen är det lättare att felutfodra idag när det finns en uppsjö av hästmat som säljs med mer eller mindre mördande reklam än vad det fanns förr och många hästägare inte har någon ”lantlig” förankring.
Övergödning med korn och havre är inte bättre än övergödning med processat foder. Möjligen t o m sämre. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 951
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 840
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp