Problem med en treåring som inte vill stanna

L

Linda

:confused: Hej!
Jag rider en 3årig travare som är helt underbar men tyvär har jag ett problem.Om jag tillexempel ska göra halt så går han saktare(smyger) men stannar inte.Det händer oftast när ja är ute i padocken.Jag försöker göra väldigt mjukt men ibland så öppnar han även munnen jättemycket.Samma sak även när vi är ute så bara vill han förbi dom andra hästarna men jag försöker hela tiden att ta och ge.Men det blir svår för att han kan ju komma för märma de andra hästarna som ibland sparkar.

Jag vill verkligen att han ska bli mjuk och lyssna .Gör mycket volter och så.

Snälla ge tips och svar
Linda

Sv: Problem med en treåring som inte vill stanna

Lär hästen att stanna för röstkommando på backen. Gå 3 steg, stanna tydligt och säg "Ptroo" eller liknande, gör om 14 ggr på raken så hästen verkligen förstår. Sedan gör du samma sak uppepå, rid fram ett par steg, säg Ptroo och stanna, rid fram ett par steg igen osv. Beröm massor när hästen stannat helt.

tack för svaret ..Fler tips??kan man öva för att få mjukare hand?

Ja det kan man. Prova att bara hålla tygeln mellan fingrarna när du rider ibland. typ mellan tummen och pekfingret. Då känner man bättre hur hästen liksom "suger" fast bettet själv i munnen och du kan ha en mjuk kontakt. Man kan ta upp hästen utan att bli hård i handen när man hittat känslan sedan.

Ibland när man rider så unga hästar så kan man få använda ganska "stora bokstäver" för att göra sig förstådd. Mao många lätta ta, lätta ta i ganska snabb följd tills han stannar, sluta altid med att mjukna. Glöm inte rösten.

Att han gapar tror jag beror på att han inte har accepterat bettet.

hur gör man för att så snabbt så möjligt ska göra de då?i och med att han blir körd och så med?

Min 3-åring segstannade i början. Har kört lite med klickerträning fast med ett ord istället. Och morotsbit när hon gjort rätt. Så nu stannar hon snabbt på kommando.
Väldigt bra träningsmetod för inlärning. Det går nog att söka i tidigare trådar om klickerträning.
Hon backar om jag står bakom och ger kommando, hon går som skänkelvikning bredvid mig löst om jag ger kommando. Kul är det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 315
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17