Problem med bettet

MsSleepalot

Trådstartare
Har ju testat bett på min 1,5 åring nu och det går inte:crazy: Satt i bettet, som är ett 3 delat svartmetall (eller vad det nu är för material..) med koppar mittdel i storlek 10,5, helt som vanligt som om han haft på sig det förut utan problem. Men han kunde verkligen inte placera det rätt... Bara vabbade runt med tungan och kunde inte ens äta trots att han försökte flera gånger:crazy:
Köpte då ett lite mindre träns ifall det satt för löst men då blev det för hårt istället =/
Prövade ni ikväll igen men de funkade inte nu heller. Gav honom massa morötter också och han fick liiite tag och kunde tugga, men det gick det inte igen:crazy:
Kände också med fingrarna i lanera och det kändes inget konstigt...

Vad blev fel? Nån som har någon teori?
 
Sv: Problem med bettet

Varför vill du att h*n ska äta med bettet?? Om du ska ha bett på en sån liten plutt så låt den få lite tid på sig att lägga rätt det, trots allt så är det nog ingen trevlig upplevelse de första gångerna. Antar att du kollat att den är OK i munnen innan du började med bett?
Men låt den få tid på sig och mata när du tagit ut bettet.
 
Sv: Problem med bettet

Om han inte kunde placera bettet rätt i munnen så är det helt enkelt FEL bett för just hans mun.

Har du kollat hur hans läppar ser ut, låg i gommen, en del hästar med mycket breda mungipor har jättesvårt att placera sina bett så de ligger perfekt, näst intill omöjligt, rakt bett upånervänt brukar funka på.

Så om du nu ska ha bett i munnen så köp andra bett, tvådelade, smala tjocka, raka, tredelade som har mer anatomiskt utförande än det bettet du provade. Fasta som lösa ringar.

Det är bara att prova sig fram, men detta bett har han visat är fel så lyssna på honom.
 
Sv: Problem med bettet

Jag tycker att du ska prova med ett smalare bett, unga hästar tycker ofta det är obehagligt med ett tjockt bett, och har då svårt att stänga munnen.
 
Sv: Problem med bettet

Prova ett tvådelat istället!:)

Tredelade bett kan bli lite för mycket lösa delar att hålla reda på för en ovan häst, ett tvådelat ger rörelsefrihet åt tungan men är samtidigt ganska stabilt.

Elvira har aldrig brytt sig om bettet, mer än den gången jag provade 3-delat. Då blev det ett himla joxande...:D
 
Sv: Problem med bettet

Fast de tredelade järnbetten med kopparmittdel brukar vara smala, har aldrig sett ett sånt som skulle kunna vara för tjockt för en normal häst.
 
Sv: Problem med bettet

Prova med ett oledat muffbett. Det finns ingenting som hästen kan leka med utan det lägger sig rätt.
 
Sv: Problem med bettet

Varför vill du att h*n ska äta med bettet???

För att jag tänkte mest att han skulle kunna placera bettet lättare om han åt, men det gick inte.

Hur som helst skippar jag det där nu och hör med tränaren jag ska träna för den 28e:) Han vet nog vad jag ska ha för bett och hur jag ska göra så jag lämnar det åt han;)
 
Sv: Problem med bettet

Jag tycker att du ska prova med ett smalare bett, unga hästar tycker ofta det är obehagligt med ett tjockt bett, och har då svårt att stänga munnen.

Det bettet är smalt, använder inga tjocka bett på mina hästar;) Men som sagt, lämnar bettfrågan till tränaren:)
 

Liknande trådar

Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
S
Islandshäst Jag håller så smått på att rida in min treåring. Vi har tränat med träns i ett par månader. Problemet är att han lägger tungan över...
Svar
14
· Visningar
1 384
Senast: heidi maria
·
Utrustning Jag har en häst som sedan tidigare (innan min ägo) har nedslitna tänder, troligtvis på grund av felanpassat bett. Jag försöker hitta...
2
Svar
20
· Visningar
15 703
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp