Problem med bakknä...?

bapro

Trådstartare
Jag funderar om min häst kan ha problem med höger bakknä. Hon har väldigt mkt spänningar i högerbak (höftböjarm mm). Hon rör sig ngt ojämt, lite spattigt med högerbak.Hon lyfter det benet ngt högre och har svårare att sträcka ut det, det är svårare att göra ex sluta, då man tar in bakdelen till höger. Hon är röntgad i haserna (och alla andra ben) och vi hittar inget, hon reagerar inte heller mer i höger bak på högt böjprov. Så jag tror att antingen är det musklerna som spökar eftersom hon troligen haft en skada på höger bakben (flera stora överben på skenbenet) eller så har hon problem med bakknäet, för bakknäna är det enda vi inte röntgat på hästen. Börjar fundera på varför veterinären aldrig föreslagit det. Är det extra besvärligt att röntga bakknän?? Brukar dom kunna få inflammationer i bakknäna? Är det lösa benbitar där som är vanligast vid problem med bakknän, brukar man operera? Många frågor.

En equiterapeut tittade på henne igår & hon blev behandlad med bla akupunktur. Direkt efteråt rörde hon sig mkt bättre (i vänster varv på volt ser hon helt ok ut, och på högervolten kan man se ibland att hon drar åt sig högerbenet en aning mer och vill inte riktigt spåra. Jag tänker avakta några dagar(hon ska få ta det lugnt) och sen se om det är mkt bättre av behandligen tänker jag fortsätta träna henne och behandla musklerna en gång till sedan. Och omdet blir värre, så tror jag att det är bakknät (eftersom man då tagit bort mkt av muskelspänningarna=försvaret) så borde hon känna av bakknäet mer än tidigare, ifall det är där hon har ont...
Verkar det som ett rimligt resonemang, eller är jag helt ute och "cyklar".
Tacksam för svar, tips & råd...

enda bra sättet att ta reda på var problemet sitter är att ta hästen till klinik och få det utrett. Även om den inte är initiält halt så kan man bedöva de olika avdelningarna i knäet och pröva att rida och se om det gör någon skillnad. Vid ett högt böjprov kan man också misstänka om dom är ömma i knäet, men det är inte tilräckligt som diagnos.
Det är inte ovanligt med inflammationer i bakknän, och de kan ha ledinflammationer utan att ha röntgen förändringar, om man då behandlar med cortisom och hyaluronan ("tuppkam") så brukar det bli bra, bäst blir det förstås om man inte väntar för länge innan man bbehandlar.

Det är inte svårt att ta röntgenbilder av bakknän, ingår i de flesta standard handels röntgen.

Det finns dessutom flera strukturer i ett bakknä som kan vara skadade, t.ex menisk och ligament, dessa kan undersökas med ultraljuds scanning

Ofta gör ett ömt bakknä att de inte riktigt vill sätta det benet in under sig, symptomen beror dock lite på vilken ledavdelningdet är som är drabbad.
Man brukar inte operera bort benbitar i bakknä, då det för det mesta inte rör sig om lösa fragment utan mer om ojämnheter i lårbenets rullkam, detta kan dock ge stora problem vid arbete (osteochondros).

Svårt att spekulera i vad som är problemet med din häst, men det är ofta bra at få der undersökt i td då detta alltid medför en bättre prognos.

Tycker det låter som ett rätt så vettigt resonemang. Men som tidigare sagts. Åk till klinik och utred. Har varit med om en häst som varken var böjöm eller visade hälta vid böjning högt bak, men som på löpband iaf rörde sig som bakknäs hälta och därför behandlades därefter. Det var också misstanken utifrån träningen hemma.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Hej! Jag skulle vilja höra med er som har erfarenheter av knäledsinflammation på bakknäna. Min pålle är en halvblodsvalack på 16...
2
Svar
37
· Visningar
25 211
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka