Problem med att spola

Kokaegg

Trådstartare
Hallo, jag har problem med att spola min 5åring. Han verkar inte vara rädd för slangen eller vattnet... Bara tycka att det är obehagligt när vattnet kommer mot kroppen (benen går bra)... Några tips?

Det är bara att öva. Min ena tycker alltid att det är läskigt när jag börjar spola, varje gång, även om han snabbt kommer på att det är skönt. Antingen börja spola benen där det är okej och gå uppåt, eller börja på halsen, vilket som verkar funka bäst. Undvik att överraska men smyg inte för mycket heller med varken slang eller vatten då blir de oftast räddare istället.
Om de tycker det är otäckt så tränar jag gärna att spola efter ett svettigt pass en varm dag, för då brukar de flesta tycka att det är skönt.

min har jag haft i vattenspilta dagligen och låtit henne nosa på vattnet. Fortfarande äcklgit om jag sprutar med duschmunstycket på henne, men ansluter jag en piggborste med slangnslutning (finns på tex biltema, har för mig att både borsten +slanganslutningsgrejen kostade under 30 tillsammans) får jag spola på henne. Hon älskar att bli borstad så för henne var piggborsten det som fick henne acceptera en dusch.

Förutom att öva så kollar över temperaturen på vattnet så det inte är för varmt eller för kallt. Min häst var dryg att spola, det gick men hon visade tydligt att detta var inte populärt tills jag en gång råkade ha väldigt varmt vatten. Då stod hon som en staty och bara njöt, hade aldrig fått för mig att ha den värmen på annars, jag hade blivit skållad om jag haft så varmt i duschen men vill "the queen" ha det skållhett så får hon ha det....

Hallo, jag har problem med att spola min 5åring. Han verkar inte vara rädd för slangen eller vattnet... Bara tycka att det är obehagligt när vattnet kommer mot kroppen (benen går bra)... Några tips?

Som någon annan skrev, försök hitta en temperatur som hästen tycker är behaglig. Min ena visar TYDLGT när det är lite för kallt medan de andra inte verkar bry sig oavsett temp. Tänk också på att ha en ganska hård stråle, annars kan det säkert kittla en hel del.

Vad har du för spolhuvud på slangen? Om du inte redan har det, se till att skaffa ett sånt där du kan reglera sprutkraften och även flödet på vattnet. Finns riktigt bra som blir väldigt mjuk stråle på, att ha på lite känsliga hästar.

Tack för alla tips! Får prova mig fram! Han är lite knasig... Tuggar gärna på slangen och dricker direkt från slangen. Det är väl antagligen temeraturen som spökar. :)

Självklart ska det vara en hästvänlig temperatur.
Sen spolar jag bara på och låter hästen tramsa runt bäst den vill.
Spolar man regelbundet brukar det ge sig efter några gånger

Som några säger så brukar det bara vara att spola på. Jag brukar ha de i grimskaft ute, tycker det är lite läskigt om de trampar runt och halkar på betonggolvet inne.

Följ lugnt efter när hästen flyttar, till slut brukar de tröttna.

Tar man de första spolningarna med tempererat vatten när det är varmt ute så slipper man vara dum mot dem.

Ni tycker att det är trams att de tycker att det är otäckt de första gångerna o kanske med kallt vatten.

Prova själv eller på era barn o se vad som händer.

Fast vem har skrivit något om kallt vatten? Jag är alltid väldigt noga med temperatur. Jag tycker inte att det är trams att de inte står stilla men jag vill inte förstärka rädslan genom att pjoska. Jag bara spolar helt lugnt och ignorerar när hästen trampar runt. Brukar gå väldigt snabbt för dem att vänja sig då.

Mitt sto var precis som din när jag köpte henne - slangen var ok, ljudet var ok, vattnet var ok men att få det på kroppen.. :eek::arghh::arghh::eek:

Vi övervann det genom att jag, precis som flera tidigare tipsat om, tog henne ute i grimskaftet, och bara lugnt fortsatte spola trots att hon for runt. Efter en stund insåg hon att det inte var så farligt och lugnade sig. När jag sedan intruducerade spolspiltan, tränade vi på att först bara stå där och sedan med lite morötter och kli i början när jag spolade. Nu tycker hon det är toppen att duscha :up: Hink och svamp är fortfarande inte helt ok men funkar. Spray (pälsglans, myggmedel) är efter nästan 3 års tränande fortfarande djävulens påfund...

En för hästen behaglig vattentemperatur tillhör väl för övrigt grundkursen.. :meh:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 098
Senast: Efwa
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18