Problem med att rygga!

C

chokladmuffins

Hejsan.:) Jag rider in en 4:ra årig ponny som sedan ska bli ridskolehäst. Det är en pigg liten ponny som snällt går på tygeln och i hyfsad bra form. :angel:
När jag ska backa henne så vill hon inte i första taget, men efter lite övertalning så gör hon det med. Problemet är bara att hon inte flyttar sig bakåt utan åt höger, så men kan säga att hon backar runt i en volt.
Jag ramar in henne och trycker lite mer men högar skänkel men hon lyssnar inte. Då klatchar jag till lite lätt men spöt så att hon ska lyssna på min skänkel då går det mkt bättre och jag ger beröm och eftergift och allt är bra tills jag ska göra det igen, då är det pricis samma sak.

Gör jag nått fel? Elr kommer det att bli bra efter lite mer träning?:confused:

(Har haft henne i en månadsnart)

Sv: Problem med att rygga!

Har hästen bara blivit riden i en månad?

Det blir säkert bra med lite mer träning, hästen är ju ung med :) Min häst kunde inte backa alls när jag köpte henne som 6 åring..

Ok jag gör nu ett antagande att hästen är helt frisk i rygg och haser,samt mun. (Annars kan man börja med att kolla det inkl vargtänder)

Det är inte helt naturligt för en häst att rygga bakåt.Se hur de beter sig i hagen,de springer framåt.Vill de åt andra hållet gör de en "piruett" och springer åter framlänges.

Med detta i åtanke så förstår man att detta med att rygga måste övas.

Börja med att rygga för hand.Varje dag.Ta hjälp av en vägg och ha väggen mot den sida den vill svänga så blir den väl inramad.(Kom även ihåg att oliksidighet kan komma fram vid ryggning,den vill hellre sätta ngt av benen under sig än det andra och då svänger den)

Rygga korta sträckor.Det är jobbigt och meningen är inte att trötta ut den mentalt och fysiskt.Några steg räcker.Var noga med bjudningen framåt hela tiden.

Uppmuntra MYCKET när den gör rätt.Låtsas som det regnar och börja om om det blir fel.

När detta är väl befäst sätt upp en ryttare på hästen och träna ryggning med hjälp av medhjälpare precis som när man ryggade för hand.

När detta går bra kan man börja prova att rygga utan medhjälpare.

Det är viktigt att hästen går bakåt med steg inte släpar sig bakåt.Den ska alltså trampa i varje steg och inte slänga sig bakåt.

När detta är befäst (fortfarande vid vägg) så kan man börja rygga utan väggstöd.

Lycka till!

Kan svara för henne och säga att ponnyn blivigt betydligt längre men hon har ridigt den i en månad :idea::D

Jag har ridit ponnyn i 1 månad, men den kann grunderna men inte så bra. :d

Ok jag gör nu ett antagande att hästen är helt frisk i rygg och haser,samt mun. (Annars kan man börja med att kolla det inkl vargtänder)

Det är inte helt naturligt för en häst att rygga bakåt.Se hur de beter sig i hagen,de springer framåt.Vill de åt andra hållet gör de en "piruett" och springer åter framlänges.

Med detta i åtanke så förstår man att detta med att rygga måste övas.

Börja med att rygga för hand.Varje dag.Ta hjälp av en vägg och ha väggen mot den sida den vill svänga så blir den väl inramad.(Kom även ihåg att oliksidighet kan komma fram vid ryggning,den vill hellre sätta ngt av benen under sig än det andra och då svänger den)

Rygga korta sträckor.Det är jobbigt och meningen är inte att trötta ut den mentalt och fysiskt.Några steg räcker.Var noga med bjudningen framåt hela tiden.

Uppmuntra MYCKET när den gör rätt.Låtsas som det regnar och börja om om det blir fel.

När detta är väl befäst sätt upp en ryttare på hästen och träna ryggning med hjälp av medhjälpare precis som när man ryggade för hand.

När detta går bra kan man börja prova att rygga utan medhjälpare.

Det är viktigt att hästen går bakåt med steg inte släpar sig bakåt.Den ska alltså trampa i varje steg och inte slänga sig bakåt.

När detta är befäst (fortfarande vid vägg) så kan man börja rygga utan väggstöd.

Lycka till!

Tack för tippset. :) Ska kolla läget i hagen också. :d

Jag har precis tränat in backning hos min fyraåring(som jag även ridit in själv). Fick första gången hjälp av min tränare, han stod framför henne. Han använder sig av sits/skänkelsignal istället för tygelsignal -vilket jag uppfattat leder till att hästen backar med "framåtdriv" och då formar sig naturligt. Signalen består av en "pulserande" rörelse med underskänkeln och bakåttippande av bäckenet (kuta med ryggen). Första gången vi prövade så backade hästen direkt ett steg utan tränarens hjälp -och jag undrade vem som lärt henne det :D men sen fick han hjälpa lite med att putta på bogen och sedan det ridpasset kan hästen det.

Kanske kunde du pröva ha en medhjälpare till hands? Och pröva bara med skänkeln o sitsen o se vad hästen gör. Kanske funkar?
Lycka till!

Vilket klokt inlägg! Mycket bra beskrivet Zofus... Man tjänar så mycket med att jobba och befästa från marken först, innan man begär nåt uppsuttet. Skulle fler behöva jobba på;)

Okej. :D ja detta måste testas . ;)

Tack för tippset. ;)

Som tidigare sagt, lär hästen ordet back när du står på marken först, sen kan du säga ordet och använda hjälper när du sitter upp. Från marken har du ju så mkt lättare att påverka med tex att peta på bogspetsen..

Hur går det nu då?

Nu har du hållt på ett par veckor och borde se resultat.

/Z

Det har gått ganska bra. :D Hon blev halt och har inte kunnat rida henne på 2½ veckor nu men har jobbat ändel från marken och där har jag gjort framsteg i allafall. ;) Tack så jätte mkt för alla grymma tips.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama