Problem med ägarbyte.

Wildchild_84

Trådstartare
Fick för 1 vecka sedan hem en häst med ett skdat gaffelband. Hästen gavs bort pga av att dom ej hade tid att vänta ut läknings prossecen. Iallafall så kommer "ägaren" ner till mig imorgon och då är det tänkt att vi ska skriva kontrakt (eller ägarbytet rättare sagt). Men hästen är registrerad på mer än 1 person, dvs det finns delägare (tränaren som hästen hämtades hos bla). Måste inte samtliga delägare skriva på vid ett ägarbyte eller det finns någon som är "huvud ansvarig" :confused:. Tränaren vart ju med när hästen hämtades så han är ju "med" på det så att säga. Men tänkte att om inget ägarbyte skrivs, kan man istället skriva ett köpekontrakt då? Känner mig förvirrad :confused:. Vill ju klart att plutten ska stå skriven på mig så ingen kan klampa in med ägarbevis i högsta hugg och hämta honom,.,.,.,.

Sv: Problem med ägarbyte.

Jag gissar att det är en travare det handlar om och då har man en "ansvarig" ägare som får skriva alla papper och sköta allt omkring hästen utan att de andra delägarna behöver skriva på något. Så ni kommer antagligen inte få några problem med ägarbytet!

En liten undran, hur hittar man ägaren om hästen ägs av ett handelsbolag?

www.travsport.se kan du söka på hästens namn och då få fram vem som är företrädare för hästen.

Jag tror att det räcker med att denna person skriver under ägarbytesblanketten (som även den går att beställa från travsport.se).

Om det nu stämmer att det är en travare som snurrfian gissade på. Skulle det vara en galoppör så sök på www.galoppsport.se istället.

Senast ändrad:

www.travsport.se kan du söka på hästens namn och då få fram vem som är företrädare för hästen.

Jag tror att det räcker med att denna person skriver under ägarbytesblanketten (som även den går att beställa från travsport.se).

Om det nu stämmer att det är en travare som snurrfian gissade på. Skulle det vara en galoppör så sök på www.galoppsport.se istället.

Om det står ett namn ( ett vanligt) och det finns 50 st med det namner hur gör man då ?

Prova att kontakta stc och hör med dem om de kan lämna ut telefonnr eller liknande.

Jag har köpt en travare som hade ett företag som reggad ägare. Detta skedde helt utan kontakt med ägaren och för att göra en passansökan var jag tvungen att göra ett ägarbyte. STC gav mig kontaktuppgifter till företaget. Minns inte riktigt vilka uppgifter jag fick men jag ringde i alla fall dit och förklarade mitt ärende så hjälpte de mig. Skickade ägarbyteslappen till företaget med adresserat returkuvert så skickade de tillbaka den påskriven. Nemas problemas. Lycka till!

Jo visst är det en travare det rör sig om så nu har min Wille fått lite sällskap :smirk:.Kunde inte motstå när jag fick höra hans historia. Har egentligen inte så värst mycket erfarenhet utav just denna ras men de jag stött på har vart väldigt trevliga :). Okej, ägaren kommer ner imorgon kväll tioll mina trakter. Ska jag ringa redan imorgon och bestämma tid/plats osv eller ska jag vänta till på Onsdag?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 889
Senast: Masse
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar