Problem m stallvärd

I

iamia

Hej!
Flyttade vid årsskiftet in i ett litet mysigt stall inte så långt hemifrån. I kontraktet står det att hö/hösilage+halm ingår i hyran på 1000 kr samt att de skulle ta in "min" (är fodervärd) häst någon gång mellan 15-18(De tar in sin häst ca 20 men min har en skada och jag vill därför inte att hjan ska va ute mer än 12 timmar i hagen för den är så himla brant och stenig). Vi bestämde även att jag skulle jobba då hyran var högre från början. Jag skulle ta morgon eller kväll samt mocka till stallvärden.
I början var allt frid och fröjd, men efter någon vecka så sa stallvärden att hon kontrollvägde mina påsar och att jag max fick använda 10 kg hösilage/hö per dygn och att jag skulle betala för resten. Vi blev rätt ställda då hon inte sagt något om detta när vi skrev kontraktet. En dag när jag kom till stallet efter kl 19 så va min häst fortfarande ute och när jag frågade varför de inte hade tagit in honom så svarade hon att jag inte betalar för den tjänsten. Jag och hästägaren blev arga och sade upp boxen (uppsägningstid 3 mån). Stallvärden ville inte att vi skulle flytta på en gång då deras häst skulle bli ensam i stallet och sa att vi fick använda så mycket hö/hösialge som vi vill om vi stannade tills en annan häst kom. De skulle även ta in vår häst som det var sagt från början. När vi meddelade att vi skulle stanna en månad efter att den ntya hästen kom så sa värden att då skulle vi få betala ett helt annat pris. Vi skulle få ta in hästen själva och endast 8 kg hö/hösilage skulle ingå i hyran. Då hästen har magrat betydligt under de här veckorna så behöver han mer än så och värden vägrar se de pengar som jag "jobbar av" som just pengar..
Skulle helst slytta nu på en gång men får ej tillgång till den nya platsen än. Min fråga är: Får verkligen stallvärden ändra sej så där hela tiden? Det har ju inte ens gått en månad än och hon har ändrat sej flera gånger??? Blir jätteledsen av den här situationen eftersom jag märker att min häst inte mår bra. Tyvär så misstänker jag även att hon plockar ur mat ur påsarna då hästen ibland äter OTROLIGT mycket halm. Jag vet ej vad jag ska göra och orkar inte hålla på och bråka men samtidigt känns det som att jag måste sätta fötterna i backen en gång för alla så att hon inte tror att hon kan köra med oss så här mycket och ändra priser och vad som ingår i hyran varje vecka!
Tacksam för svar!

Sv: Problem m stallvärd

Vad står det i kontraktet? Står det hur mkt foder ni får ta eller kanske fri tillgång? För ifall detta står så bryter ju stallägaren faktiskt mot kontraktet, och det är ju ett brott.
Har liknande (nästan exakt samma) erfarenhet av annat stall, men vet inte hur man ska gå vidare och lösa det. Jag och min kompis tog våra hästar och pick och pack och flyttade snarast :crazy:
men förstår din situation och hoppas någon kunnig kan svara!

Jag skulle säga att du skulle ta ditt pick o pack och flytta där ifrån vad än hon säger, för det är stallvärden som var otrevlig och bara ändrar sig från dag till dag.

Sätt ned foten och säg nej!
Varken du eller hästen sak behöva må dålig pga att det är en konstig stallvärd.. :S

Stall är ju ett ställe där både häst och ryttare ska trivas!
Stallvärden får väll antigen flytta sin häst till något annat stall medans hon/han väntar på någon ny häst, du o din häst ska inte lida pga att hon/han inte kan lösa det hela bättre!

ta fram kontraktet och läs egenom det vad som verkligen ingår och vad som inte ingår.

/R

Jag vet vilken "stallvärd" det är frågan om, och du är inte den enda som har haft problem m henne.

Flytta så fort som möjligt, är mitt bästa tips.

Haha jag tror jag vet också, fick liksom en "aha" på bara av första meningarna.

Flytta, det är enorm omsättning i det stallet och det är det aldrig utan anledning. Jag funderade ett tag på att flytta dit men det blev aldrig så, det fanns alltd ledigt även på den tiden när det var brist på stallplatser.

det finns ingen annan utväg än att flytta ifrån hyresvärden och aldrig mera åka dit..
och i nästa stall, efterfråga mngder foder och tider, säger dom att det endast tas muntligt så spela in det på band.. men då är det lättare för hyresvärden att skriva ihop en bilaga till kontraktet med gällande tider och matransoner som ingår i hyran..

jag vet själv en hyresvärd som jag aldrig i livet sätter min fot hos igen.. polaren hade ponny där och JAG blev utkastad för att jag inte småpratade med hennes arbetande karl när jag hade annat att göra.. jag tror snarare att hon blev galen på att hennes häst gillade mig och att hennes karl glodde på min rumpa :rofl:
dock vet jag att jag inte är den första som hon kastat ut eller psykat sig på.. mitt ex bror jobbade med ett av hyresvärdens ex, fick höra mycket därifrån :rofl:
(du behöver inte svara på detta "hyresvärden")

Det står inget om vilka mängder som ingår. Det står bara ATT hö/hösilage + halm ingår. Jag tolkar det som att jag får ta hur mycket jag vill. Vart ligger det stall/de stalle som ni har hört om/haft problem med? Det finns antagligen fler idiotiska stallvärdar! =)

det är klart att jag ska flytta men jag måste ju vänta tills jag KAN flytta in i det nya stallet... Vill bara ha en dräglig tid så länge som jag stannar.

Tack för alla svar!

det stallet jag inte tänker sätta min fot i finns i samma trakt som jag bor i.. fast bor du här omkring så är det många som vet vem det är..

1. Stallägaren kan egentligen göra vad h*n vill på sin egen gård. Detta upplevde jag vid ett tillfälle. Det finns inte så mycket man kan göra.

2. Ert kontrakt är mycket otydligt. Detta är misstag nr 1 när man ingår avtal. Jag själv har precis gjort det igen. :D Jag antog att box ingick i platsen efter som att det var vad vi sagt och ett KRAV från mig för att ens flytta dit. Hade fått lösningen beskriven för mig in i minsta detalj. Men tji fick jag. :cool:

3. Om stallägaren bryter ert avtal och gör det så att det tydligt framgår att hon gjort fel. Om ert avtal tex. sagt att ni ska ha 10kg/dag och hon sen ändrar sig till 8/dag. Då är avtalet ogiltit. Dvs. då kan du flytta samma dag om du vill, utan uppsägningstid.

Står det i kontraktet att din häst ska tas in vid den tiden du beskriver, av stallägarna?? Isf är en ändring av detta också att bryta mot avtalet och därav är återigen avtalet ogiltit.

Nu vet jag inte hur det är men rent logiskt så är det så för mig att om det inte står i kontraktet att stallägaren har rätt att ändra hyran utan förvarning så bör det också strida mot vad ni har avtalat. Alltså bör avtalet då vara ogilitit om den avtalade stallplatssumman ändras. Men jag är själv ytterst nogrann med att ha med i avtal att OM någonting i kontraktet ändras så ska detta meddelas oss i så pass god tid att vi har möjlighet att flytta (efter avtalad uppsägningstid) innan ändringen träder i kraft. MYCKET viktig punkt. Men kolla upp vad som gäller kring det där. Det kanske som sagt inte ens behöver stå med.

Har du kontraktet tillgängligt kan du ju skriva ner det. kanske kan vi hitta lite punkter till din fördel. :)

Det är väldigt lurigt det där med kontrakt... Om det är så att hon har en verksamhet o betalar skatt på den hyran du betalar så är det ju ett giltigt kontrakt du skrivit på som verkligen gäller. Men är det så att hon tar det svart (vilket jag kan tänka mig) då spelar det egentligen ingen roll vad som står i kontraktet då dom egentligen inte gäller.
Jag är själv hyresvärd o har kontrakt med mina inhyrda men det är ju samma sak hos oss att kontraktet gäller inte som ett riktigt utan det är mest för reglers skull som vi har dom. Men jag måste säga att jag tycker hon verkar lite underlig, flytta därifrån så fort du kan. Det är ju inte ditt problem om hennes häst blir själv, då får hon väl skaffa en till om ingen vill flytta in!
Hoppas du får det bättre i nästa stall samt att hästen din kommer trivas ;)

Även om hon tar det svart så gäller kontraktet.

Det är väldigt lurigt det där med kontrakt... Om det är så att hon har en verksamhet o betalar skatt på den hyran du betalar så är det ju ett giltigt kontrakt du skrivit på som verkligen gäller. Men är det så att hon tar det svart (vilket jag kan tänka mig) då spelar det egentligen ingen roll vad som står i kontraktet då dom egentligen inte gäller.
Jag är själv hyresvärd o har kontrakt med mina inhyrda men det är ju samma sak hos oss att kontraktet gäller inte som ett riktigt utan det är mest för reglers skull som vi har dom. Men jag måste säga att jag tycker hon verkar lite underlig, flytta därifrån så fort du kan. Det är ju inte ditt problem om hennes häst blir själv, då får hon väl skaffa en till om ingen vill flytta in!
Hoppas du får det bättre i nästa stall samt att hästen din kommer trivas ;)

Ett kontrakt gäller oavsett om pengarna är vita eller inte! Om man inte har vinst på sin uthyrning utan det t.ex. är självkostnadspris så finns det ju inget att skatta för, men trots detta så måste ju ingångna kontrakt följas.

Kicki :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama