Problem i vänster varv

L

Lightzone

hjälp mottages tacksamt.
(vet ej om jag lagt tråden rätt, om inte får moderator gärna flytta)

Det är så att jag är medryttare på ett tioårigt sto, korsning trakheen/travare, kommer från estland. (Inte så väldigt utbildad)

Alltså, i höger varv fungerar det mesta, går bra att rida på volten, ställa osv. Har även provat att rida öppna i hö varv, och det går.
Vänster varv däremot är en helt annan femma, försöker man rida på volten går hon innåt mot skänkeln och vid ledande tygeltag vänder hon helt sonika och går in mot mitten. Försöker jag ställa henne brukar hon lägga huvudet på sned och inget mer. Jag försöker använda skänklarna för att få till ställningen, men det är svårt när 500kg häst trycker emot. Vänster galopp är rent ut sagt hemsk, det känns som om hon knappt har styrkan att hålla galoppen ens på fyrkantsspåret.
(Är lite konfunderad över detta då vä galopp fungerade bra för ett tag sedan men nu känns lika obalanserad och svag som när hon precis kommit hit från estland)

Så, vad kan man göra? Finns det några bra stretchövningar eller dylikt man kan göra till häst? All hjälp mottages tacksamt!

Mvh, Josefine
 
Sv: Problem i vänster varv

Hola,
Hästar är precis som människor höger eller vänsterhänta ("höger eller vänsterfotade").
Är den som rider extremt hö/vä-hänt så får det konsekvenser ganska fort på hästen. Likadant om hästen är extremt hö/vä-fotad.
Detta brukar påverka mera än man tror, har man dessutom lite otur sammanfaller detta och ekipaget har "en jättebra sida"och en som är jättedålig".

De flesta människor är högerhänta, väljer ofta högervarv, har lättare för att ta i högertygeln etc. Som en följd blir västersidan ofta lämnad till sitt öde.

Min egen häst som jag håller på att sätta igång efter lång tids vila pga fölning och skador är fn väldigt stel i vänstersidan. Det går mycket långsammare och trögare i vänster varv. Därför rider jag kanske 70/30 i vänster varv och när hon börjar bli jämnare kan jag rida 50/50 igen. Till detta lägger jag på en hel del massage, jag brukar få vara extra noga på vänstersidan.

Givetvis kan din medryttarhästs problem bero på en skada eller värk någonstans. Har du talat med ägaren? Beter sig hästen likadant med ägaren?
Om inte, kan ägaren ellr någn annan ge dig lektioner/alt kontrollera att du sitter ok, är liksidig etc..?

Jag stretchar inte i första hand utan masserar.

mvh Eva
 
Sv: Problem i vänster varv

Har du frågat ägaren om tänderna är respade på henne? Obehag i munnen kan leda till att allt annat i den sidan blir negativt.
 
Sv: Problem i vänster varv

Kolla så att hästen inte har ont någon stans först.. Jag hade nog valt att jobba hästen från marken först så att den får upp sin styrka. Går den bra i båda varven när du longerar? Arbeta sedan i skritt när du rider och jobba mycket med att lösgöra den. Ge det tid så blir det säkert bra!
 
Sv: Problem i vänster varv

Jag har en häst som hade liknande problem framför allt i ena galoppen. Efter att ha tragglat övergångar mellan skritt, trav halt i olika ordning börjar jag nu äntligen märka skillnad- det är som att styrkan äntligen infunnit sig....så mitt råd är strunta i galoppen ett tag, kör övergångar längs fyrkantspåret och när det fungerar på böjt spår...jobba galoppen från marken tills vidare....
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 649
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp