Problem i Vänster galopp.

Z

Zorbafan

Har en delfoderhäst som har svårt i vänster galopp. Har varit en f.d travare som känn väldigt stel i vänster varv. Nu behöver jag tips på hur jag ska lösgöra honom i vänster varv och få i gång vänster galopp.

Sv: Problem i Vänster galopp.

Är det svårt att fatta vänster galopp eller kommer problemen när du väl är "igång"?

Min förra ponny hade svårt att fatta höger galopp, det berodde framförallt på att han var så skev i kroppen.
Med honom hjälpte det att ställa mycket utåt först, sedan rakriktning och slutligen inåtställd.
Se alltid till att ha med ytterbogen!

Sen kanske du skulle kunna longera i vänster galopp först till hästen har hittat takt och balans, och sedan rida?

Men jag är inget proffs, jag kan ha fel ;)

Jasså, nyss red du på ridskola och var rätt duktig, om inte jag missminner mig.

2 år sen jag slutade på ridskola ;)

Tack för tipset det ska jag pröva.
:laugh:

Hade samma problem som du.

Det jag gjorde var att ta ut en
naprapat och nu är problemet löst.
Han fick inte fram bakhovarna ordentligt
då höften var låst och sned.

Idag har vi inget problem längre :banana:

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 675
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama