Problem i ridningen

S

stallbacken

Hejsan! :)

Jo det är såhär att när jag rider och framförallt när jag skall sakta av från gallop så tappar jag stigbyglarna och blir spänd och hästen brukar alltid sakta av till en obalanserad trav p.g.a mig och det resulterar i att jag börjar studdsa precis efter och det ser inte snyggt ut måste jag säga ;)

Skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan förbättra det.

Men sen en sak till är att jag gärna skulle vilja ha förklarat för mig hur man använder skänkeln på rätt sätt.

Jag har svårt för den här delen där man ska ha kontakt med hästens sidor hela tiden och sen öka/minska trycket beroende på vad man vill ..

Jag liksom brukar då dra upp hälen och om jag tänker på att ta ner hälen så faller liksom vaderna ifrån hässtens sida (dåligt förklarat men vet inte hur jag skall förklara bättre)(hjälper inte om jag tänker tå - upp eftersom jag bara böjer tårna då)

Och jag skulle gärna vilja ha förklarat hur man använder sin överskänkel på böjt spår och vanligt också..

Många frågor men det är sådana saker som jag inte riktigt har förstått även om jag rider i dem högsta grupperna och tävlar osv.

Sv: Problem i ridningen

Jag uppmever ditt grundproblem i att du lättar ur sadeln.
Börja med att känna båda sittbenen i sadeln.
Några månader utan stigbyglar gör susen.
För du trampar nog ifrån istället för att Komma ned.

Lverskänkeln använder du genom att tillföra ljumske, skinka, lår eller knä vid behov. Prova dig fram.

Sen det gamla vangliga tipset, rid för någon!

Tack, det kan nog vara problemet ja.. ^^
men jag rider redan lektion för en tränare 1 gång per vecka + rider privat men jag skall abslout rida utan stigbyglar från och med nu och ett tag framöver :)

Skulle det hjälpa något om jag la ut en film på hur det kan se ut?

Jag liksom brukar då dra upp hälen och om jag tänker på att ta ner hälen så faller liksom vaderna ifrån hässtens sida (dåligt förklarat men vet inte hur jag skall förklara bättre)(hjälper inte om jag tänker tå - upp eftersom jag bara böjer tårna då)

Och jag skulle gärna vilja ha förklarat hur man använder sin överskänkel på böjt spår och vanligt också..

Knäet ska hänga nedåt, vara sänkt, ha kontakt, men inte nypa fast. Nyps det fast så brukar det ge häl upp på posten.:D

Knäet ska också peka framåt, gör det inte det(vilket det mycket väl kan göra för dig) så får du vri om lite i höften, så du får lårets innersida mer mot sadeln.

Överskänklarna ger ihop med bäcknet stadga åt sitsen, så de används inte till volt/böjt spår på det sättet, utan det är underskänklarna.

Jag har verkligen hittat böckernas bok..
Sally Swift - Centrerad ridning.
Den förklarar på ett enkelt sätt vad man ska tänka på och framförallt hur man ska tänka runt sin kropp i ridningen.
Just nu jobbar jag bara på själv och försöker hitta min balans men tanken är att jag ska börja rida för en instruktör som är kunnig i ämnet.
För mig har det blivit många aha upplevelser både när jag läst och när jag sedan provat det på hästen.

/från en som också spänner sig så att hon sitter som en studsboll i framförallt galoppen.. :angel:
Men bättring är på gång!! :bump:

Åh tack så mycket för tipsen :) Ska prova allt detta imorgon på träningen.

Igår försökte jag göra som ni sa men tyvärr resulterade det i att jag tänkte och gjorde för mycket så att både jag själv och hästen blev förvirrade samt att formen gick helt åt skogen.
Jag lutade mig även bakåt, vilket aldrig har hänt förut eftersom jag brukade säcka ihop istället.

Har ni några fler tips? Borde jag använda min perfect sit (alltså bågen som är gjord av plast) (har en sådan men har aldrig använt den eftersom jag har ridit fram tills nu en häst som är ganska bråkig så därför har den fått legat hemma i garderoben)

Du behöver mer än bukefalos här.. Om jag var din tränare så skulle jag nog - sätta på en lätt inspänningstygel, - ta bort stigbyglarna och troligtvis ta fram longerlinan - ge dig Sallys bok.. Om du kan få hjälp med detta och göra så några dagar så kommer det bli bättre. Som jag läser problemet, så kniper du med benen och lättar från sadeln. (har hästen dålig framåtbjudning? är den skumpig?) Om du kan sätta på en inspänningstygel så kan du fokusera på sitsen och huvudet stannar nere så att det inte skumpar iväg, om du dessutom blir longerad räcker det att bara hålla tyglarna. Om du tar bort stigbyglarna så blir du mer tvingad att komma ner i sadeln. Om du kan rida barbacka på någon annans häst hade det också hjälpt.

Hitta balansen, din mittpunkt och sitt avslappnat(!) mitt över hästen. Långa ben, avslappnat längs sidan på hästen (med med anspänning så dom inte fladdrar). Ta någon till hjälp som ser när du kniper/lättar och som kan påminna dig om att andas och rida MED hästen. Rid små tempoväxlingar i trav (korta - öka travstegen) och känn att du sitter med varje steg (öka inte mer än du klarar av att sitta med). Rid galoppen länge nog tills du hittar flytet och sen gör övergångar genom att sträcka upp dig (och inte mer än så! Ändra inte sitsen). Tänk också på att du under passet inte får ta i tyglarna...

Jag tror att om du går tillbaka till ABC och får känna hästen (inte jobba så mkt utan bara känna efter) så kan en hel del falla på plats av sig självt. Lycka till!

Tack så mycket, många bra tips som jag skall testa!:)
Men förstår inte riktigt hur jag skall kunna driva om benen bara ska hänga rakt ner och jag får inte ''knipa''?:confused:

Tack så mycket, många bra tips som jag skall testa!:)
Men förstår inte riktigt hur jag skall kunna driva om benen bara ska hänga rakt ner och jag får inte ''knipa''?:confused:

Först och främst, hur förklarar din instruktör som ändå är den som ser dig "in action", vad du ska göra. För om du betalar för en tjänst, att lära dig rida, så har du rätt att få valuta för den tjänsten.

Benen/skänklarna är inte den enda framåtdrivande hjälpen i din kropp, som du kan läsa om, när du kikar runt i olika trådar under ridning, Klassisk ridkonst, dressyr, western, distans och så vidare. Utan vikt, bäckenrörelser, sittben, rygg, mage och höfter - allt i ett är framåtdrivande och förhållande hjälper. Hästen känner minsta förändring i din vikt. Sitt och känn efter nästa gång när du rider, så förstår du säkert vad vi menar.

Och att benen/skänklarna bara ska hänga som "dö'a sillar", utan att du får knipa det är ju en sanning med modifikation. På min ridskola har ridlärarna alltid förordat ett slutet skänkelläge. Skänkeln, det vill säga över och underben, ska ligga mot hästens sidor, "utan att knipa" men ändå inverka med "impuls" när det behövs.

Mvh

IH

Senast ändrad:

Kniper gör du när du konstant håller om med benen, dom ska ligga an, men du ska inte hålla fast dig/hästen med dom, utan som sagt så ska dom bara ha anspänning så att dom inte fladdrar. När du har ett avspänt läge - då kan du inverka på hästen. Genom att knipa inverkar du hela tiden (ungefär som att köra med dragen handbroms, fast det blir omvänt) du driver hela tiden, så till slut slutar hästen att lyssna när den matas med 'brus'.

Du ska använda vaden när du driver med benen, alltså inte hela benet (och inte alls med hälen). Men som sagt, kan du bli longerad och du får slappna av i sätet så kommer du att känna hur lite du faktiskt behöver inverka för att få din effekt. Mkt av det vi gör gör vi ofta omedvetet. Om du fokuserar på att inte ta i tyglarna när du gör tempoväxlingar kommer du automatiskt att använda resten av kroppen och lära dig hur hela du använder små signaler för att rida - och utan att flytta sitsen. Så som du sitter när du 'åker häst' -ha kvar den känslan och försök inte så hårt.

du ska "spänna" vaden när du skänklar, inte använda hälen. fast det är SVÅRT att ändra vanor som sitter, och en tränare som kan hjälpa dig mycket IRL är nog det bästa!

Tror utan stigbyglar hjälper dig bäst att slappna av och komma ner i sitsen ordentligt. Stressa inte med att "lösa" problemet. Har inte läst alla svar, men något om att din häst blev förvirrad när du testade det andra tipsat om. Du kanske tänkte lite för mycket på allt, eller så är inte din häst van med att du rider på det sättet du gör, och då får man var akonsekvent och "börja om". Om du helt plötsligt, på ett annat ridsätt, tänker göra ex öpnna eller galoppombyten så är de tinte onstigt om det kan bli missöfrstån :)

Jo det blev nog så att jag tänkte för mycket (nästan så att jag själv blev förvirrad) och det är som du säger - ska man göra tex. öppna, gallopombyte etc. på ett helt nytt sätt så blir det nog lätt missförstånd! Ska prova igen imorgon och sen på Tisdag samt rida på Upk på torsdag så får vi se om det hjälper om jag bara tar det lugnt och inte stressar samt försöker ändra EN sak i taget. Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag ridit Goliath på UPK ganska mycket förra terminen och i slutet hade vi verkligen en fin kontakt och han gick i en fin form med bra påskjut samt höjd rygg och nacken var på rätt höjd men förra Torsdagen fick jag rida honom för första gången på 4 månader och då var verkligen allt helt förstört och det gick inte alls bra.
Men det är kanske förståligt eftersom jag har ridit min nya häst samt Pimpim på UPK ganska mycket och dem är (enligt mig) motsattsen till Goliath.

och ang. spänna vaden - jag tycker nog inte att hästarna lyssnar speciellt bra på det ;) - lite lata kanske (min häst lyssnar bra på det men tex. ridskolehästarna brukar inte bry sig särskilt mycket därför undrade jag om jag gjorde fel ^^ ) och det är när hästen inte går fram för dem små hjälperna som jag blir lite förvirrad och alla ''problem'' börjar dyka upp som tex. att jag drar upp hälen för att skänkla eller kniper mig fast med låren och kommer liksom mer upp ur sadeln istället för ner.. (vet inte varför det blir så) :/

och ang. spänna vaden - jag tycker nog inte att hästarna lyssnar speciellt bra på det ;) - lite lata kanske (min häst lyssnar bra på det men tex. ridskolehästarna brukar inte bry sig särskilt mycket därför undrade jag om jag gjorde fel ^^ ) och det är när hästen inte går fram för dem små hjälperna som jag blir lite förvirrad och alla ''problem'' börjar dyka upp som tex. att jag drar upp hälen för att skänkla eller kniper mig fast med låren och kommer liksom mer upp ur sadeln istället för ner.. (vet inte varför det blir så) :/

Återigen finns det fler hjälper än den "knipande skänkeln" som tycks vara det du har hakat upp dig på.

Människan har en röst, mun, en tunga. Den går att göra många förtydlgande signaler med, som hästen ofta reagerar på.

Och lyssnar inte hästen direkt för tryck med skänkel, ska man inte bara för den saken börja knipa, utan då är det bättre att lyfta ut skänkeln en liten bit från hästens sida och "knacka till" med skänkeln. Då brukar den mest "försoffade häst" vakna till och reagera.

Lyssnar inte hästen varken på impuls från skänkeln, "knackning med skänkeln" eller rösten, det är då ryttaren kan behöva ta till "externa hjälpmedel", så som ett spö eller en sporre.

Med vänliga hälsningar

/IH

Hej!

Det handlar inte om hur duktig du är - dvs om du går i dom högsta grupperna, tävlar osv.

Utan mitt tips är att du berättar för den instruktör du rider för hur du uppfattar ditt problem (om du inte redan har gjort det), kanske går ner en grupp eller något sådant. Jag uppfattar det som att du inte har den bästa grunden i sits och skänkel.

Hoppas det löser sig! :bow:

Nja, jag tänker inte gå ner en grupp eftersom det känns som om dem andra i gruppen har lite mer problem en vad jag har
så det känns bara onödigt om jag skall gå ner till en grupp som kan enu mindre.

Min ridlärare har liksom inte tid att ge mig något extra eftersom hon måste kolla på vad dem andra i gruppen håller på med.
Känns lite som om jag kanske skulle behöva ta lite privatlektioner?

Vet inte om man ser så mycket på denna bild då den är printad från en film men man kanske ser lite iallfall?
Vad jag kan se så behöver jag höja handen, släppa ner skänkeln.
Samt få hästen i en lägra form med mer påskjut bakifrån.
Är det rätt eller är jag helt ute och cyklar?
2011-02-04_2117_137326902.png

Det där att den inte gör som du säger för att du gör på ett 'nytt' sätt är helt tokigt. Hästen gör precis vad du säger åt den, den tänker inte så långt som "så gjorde hon inte häromdagen..."

Sedan håller jag med Ingelas inlägg.

sök på Kyra Kyrklund så finns det massa med jättebra artiklar! Många hänger ihop jättemkt med varandra och ofta handlar det om sits och bjudning. = ) ett av hennes uttryck (min favorit) "Om du pysslar med hästen i stallet och den ställer sig på dina tår, frågar du den inte försiktigt om den kan tänka sig att maka på sig. Samma i ridningen, när hästen inte tar skänkeln, så står den på dina tår."

En annan sak som är viktig att komma ihåg är att hästen ska gå bakifrån och fram, du ska rida den upp, framför dig. Som Kyra sa i någon av artiklarna att 'skänkeln pumpar energi till bakbenen', - som då går framåt och hur mycket du släpper ut beror på din yttertygel. Om du tänker så kanske det är lättare att driva bakbenen (upp till handen). Men bekymra dig inte om formen, det kommer av sig självt (när hästen har en ärlig bjudning fram till bettet).

Länk till annan community borttagen.
mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama