Problem i paradiset!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
(Eller problem är väl kanske att ta i, men iaf..) Lilla dottern sover underbart bra på nätterna, somnar nio-tio vaknar vid fyra-fem, äter och somnar om till sju-åtta. Helt guld alltså. Men dagtid är det en helt annan historia. Idag har hon somnat typ fem gånger och sovit max 20 minuter varje gång. Och det är allt hon sovit under dagen. Det kan väl inte räknas som "normalt"? Hur länge sover era barn som är kring 1-2 månader gamla?

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Är hon nöjd och belåten så är det ju så att hon får den sömnen hon behöver!
Sover hon längre om du tex är ute och går med henne i vagn?

Vissa barn sover ju inte alls, andra sover hela tiden... oavsett vad "handböckerna" säger ;) . Huvudsaken är att DU ser att hon verkar vara glad den tiden hon ändå är vaken!

Och var GLAD över att hon sover så bra på nätterna!!! :bow:
 
Sv: Problem i paradiset!

Jag hade en likadan förut... Döm min förvåning när grabben kom och sov tre timmar i sträck även dagtid... JAg var tvungen att kolla så han levde lite då och då...:D
 
Sv: Problem i paradiset!

ja men gud, 1-2 mån då har dom inte fått in några rutiner än. Känn er lyxiga som får sova sådär mkt på natten! bebisen förser sig nog med sömn....
 
Sv: Problem i paradiset!

Jo men när bebis är så "snäll" som hon är så är det liksom svårt att veta om hon är nöjd eller missnöjd. Jag menar lite "måste" hon ju skrika på en dag.

Är jag ute eller hos min vän så sover hon ett par två-tre timmars pass i vagnen under dagen och sover ändå lika bra på natten. Så det är mest därför jag funderar på saken eftersom hon gärna sover i vagnen ute under dagen, men inte "vill" sova inne. Vissa dagar är det ju liksom inte lämpligt väder att vara ute och vissa dagar mår jag så pass dåligt att jag inte orkar vara ute och gå och de dagarna sover hon ju just inte alls.

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

De börjar precis upptäcka mer av världen, då är det ju dumt att sova :D

Måste återigen säga... SJAL! Underlättar livet betydligt.

Såg en sak till. Att ditt barn är nöjt och inte skriker är mycket att hon är nöjd, för du läser av det hon behöver! Min äldsta skrek inte förrän vid 4-5 mån ålder!! Fick rätt mycket kommentarer från bl.a. svärmor att barnet var onormalt som inte skrek...
 
Sv: Problem i paradiset!

Klä på barnet och ställ ut på balkongen eller nåt annat om du har möjlighet. Min minsta son är likadan, sover hur bra som helst ute, men sämre inne, vi ställer alltid ut honom på verandan om vi själva är inne. Bara att springa och kolla till ibland, eller slänga i barnlyssnaren i barnvagnen. Min äldsta dotter sov i princip aldrig längre än 20 min åt gången på dagarna när hon var liten, det ändrade sig aldrig. Däremot ställde hon efter en tre-fyra månader in sig på att sova tolv timmar per natt, jätteskönt.
 
Sv: Problem i paradiset!

vi har vår son ute och sover på dagarna och han sover mycket bättre, runt 2 timmar första passet resten blir det en timme. han var sjuk för några dagar sedan och då fick han sova inne, han sov max 1 timme.

"Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder."

Klä på barnet, vill du inte gå ut så sätt honom på verandan/balkongen ta babyvakten, å du kan slappa. så gör jag.

hoppas du löser det....lycka till!
 
Sv: Problem i paradiset!

Det gör inget för bebins skull att den snuttsover på dan.

Men kanske för din? Det är ju sovtiden på dan man får EGEN tid :)

Ett sätt som man kan prova att söva bebis på är att ställa vagnen mot disk- eller tvättmaskinen, det var enda sättet (förutom vagn på grusväg eller över tröskel) att få min etta att sova mer än 5 min på...
 
Sv: Problem i paradiset!

Sover hon bra när vagnen står still ute kan du väl kanske ha henne ute själv, ja beroende på hur du bor förståss :smirk: .
Men vet många som var på babycafé samtidigt som jag hade sonen liten som bodde i stan och de ställde liggdelen på balkongen bara, själv hade jag vagnen på trampen utanför (tak över) och inbäddad i vagnen kunde han sova där i stort sett varje dag (ja om det inte var på tok för kallt då förståss....). Han sov också bättre ute, tror att de flesta barn gör det! :)
 
Sv: Problem i paradiset!

Det var just den där egna tiden jag ville ha igår, gjorde ett tappert försök att julstäda... Idag har dock mormor varit här och skulle vara "barnvakt" och assistera mig lite med städningen. Gissa vilken unge som sov fyra (!) timmar rakt av i förmiddags och sen har halvdåsat i soffan med mormor resten av tiden hon var här... Så nu är det iaf städat!

Jag bor nog bra till för att ha vagnen ute, men jag pallar inte det... Dels för risken att hon slutar andas och dels för att jag bor så pass på landet att det inte är någon orimlighet med vilda djur (och tama för den delen) som skenar runt gården.

Och vad gäller sjal så säger jag som jag gjort tidigare, betalar någon annan så nog kan jag byta ut bärselen (som Stina fö gillar att åka i stundtals).

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "risken att hon slutar andas"?? Den risken blir väl inte större av att hon sover ute i vagnen själv, eller står du och tittar på henne hela tiden när hon sover inne på dagen? Att djuren skenar runt lösa kan jag förstå är en anledning kanske, men har du ingen veranda el. dylikt att ställa henne på? Jag ställer min dotter på verandan utanför köksfönstret och där står hon trygg och jag kan kika på henne. Hon sover ute i ur och skur, jag klär på efter behov och har regnskyddet på, hon sover som en stock!!!
 
Sv: Problem i paradiset!

Jamtland skrev:
Och vad gäller sjal så säger jag som jag gjort tidigare, betalar någon annan så nog kan jag byta ut bärselen (som Stina fö gillar att åka i stundtals).

Jenny

Är det en babybjörn du har? För de kan du få rätt så bra betalt för och sedan lägga de pengarna på en sjal... Helt klart värt det... www.sjalbarn.se är en himla bra sida och har dessutom köpes och säljes sidor på forumet där du kan få tag på en hyfsad sjal till ett bra pris!
 
Sv: Problem i paradiset!

Tack för tipset, men jag har en lånad babybjörn... Tyvärr... Den dagen jag blir rik ska jag köpa en sjal, men det är den dagen det... ;)

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Det är snart JUL! Önska dig en i julklapp!! Det finns begagnade att köpa för 3-400 kr.
 
Sv: Problem i paradiset!

Sara somnar vid tio-elva, sover till tre ungefär och sen till sextiden. Vaknar m a o bara en gång per natt (såvida hon inte råkar somna lite för tidigt, då blir det två gånger). På vardagarna brukar hon och jag sen somna om och vakna vid åttatiden ungefär. Sen har hon en hyfsat vaken förmiddag (lite powernapping ibland) och om jag gör ärenden med bilen somnar hon stenhårt (säg att detta är vid tolvtiden) och kan sova jättelänge. Idag har hon t ex sovit sen 12.45 och nu är klockan ca 17.45. På kvällen har hon sen en vakenperiod fram till åtta-niotiden och sen så blir hon bara såååå trött. Och sen går det runt igen! :)

Ja, stoppa in henne i bilen och åk... är mitt tips.
 
Sv: Problem i paradiset!

Jepp. fungerar här också att åka bil. Men, och det är det stora MEN:et, så fort bilen stannar så vaknar ungen! Så det går inte att stå på tomgång och prata med grannen, för då drar sirenen igång. Och så fort jag försöker lyfta ur henne ur bilen så slår hon upp sina små blå och säger "Tjena morsan, nu är jag VAKEN, vad ska vi nu hitta på?!" ;)

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Bara en liten fundering. Du har råd att åka bil titt som tätt (eller överväger då), men inte att köpa något vettigt att bära i? Eller är det olika kassor som betalar kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 240
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp