Problem i bogmuskulaturen kunnig tips önskas !!

gylle

Trådstartare
Efter en vurpa på ett hinder för snart 2 månader sedan där hästen bla fastnade med ett bakben och drog höft/bäcken ur läge, svullnad i underarmsmuskeln ena fram och troligen en lättare vrickning samma fram. Det var en rejäl vurpa och han låg ovanpå en massa hinderdelar så hur och vad han slog i eller vred kan ingen svara på. Höft/bäcken fixades till av kiropraktor ett par dagar senare, underarmsmusklen la sig ganska snabbt, och helt fräsch i benet på böjprov igen. Dock känner jag när jag börjar rida honom att jag får en svag reaktion i bogen vänster fram på böjt spår åt vänster värmer ur på en liten stund (är ingen tydlig reaktion utan just en känsla att han inte går igenom bogen riktigt). Nu till det mest egendomliga, han står inåttåad i det frambenet (vilket han inte är normalt utan han är helt korrekt i sitt benställ annars) det är inte bara tån utan hela benet som står vridet.
Har själv EMS maskin som jag kör honom med, det jag blir lurig på är att med tanke på det inåtroterade frambenet borde det väl vara Teres Minor som är påverkad man kan även känna en kraftig sträng om man masserar hårt mitt i bogmuskulaturen vilket skulle överensstämma med att det är denna. Dock lligger ju även triggerpunkten för triceps här. Enligt mina skisser så skall de vid problem i teres minor reagera i triggerpunkterna uppe vid manken (uppe vid Rhomboideus) vilket han inte gör. Han känns fullt rörlig i bogen om man strechar benet framåt,uppåt. Vad tror ni som kan det ? Och om det är teres minor var kommer jag bäst åt den med EMS elektroderna enligt mina skisser så skall jag köra i Rhomboideus området men det känns lite knepigt då spänningarna inte alls sitter där ? Tips tack !!

Sv: Problem i bogmuskulaturen kunnig tips önskas !!

Jag drar slutsatsen av din beskrivning att rotationen är ända från bogen dvs armbågen är utåtvriden. Visst kan det vara en kontraktion i någon muskel i området, flera kan vara aktuella, teres minor, teres major, coracobrachialis eller subscapularis. Du kan ha en muskelbristning (försvagad funktion) i någon muskel som håller in och stabiliserar bogen, infraspinatus t ex. Prova andra bogstretchar för att samla information:
* bogens utsida genom att från böjt framben framåt-uppåt försiktigt föra framknät framför bringan ("i kors").
* bringan genom att böja frambenet som när du kratsar hoven men trycka underarmen något bakåt samtidigt som du håller kota-hov parallella med marken (den här är svår att beskriva).

Teres minor är ju en bogböjare så den stretchas genom att sträcka bogleden som t ex vid rakt framben rakt framåt på samma sätt som långa huvudet på triceps.

mvh
Lejonelle

Ja rotationen sitter ända uppifrån, knackar man in bakdelen av hoven när han står så kommer han i rätt position men automatiskt av sig själv ställer han sig i detta roterade läge. Alternativ två på strechingen har jag gjort utan att få konstig reaktion. Det svåra är att detta är en häst som visar mkt lite när något inte känns bra utan finner sig i allt utan större markering (vilket ju inte gör det lättare att hitta felet) han är dessutom mkt rörlig så det är ju inte så att det tar emot i första taget när man strechar honom. Ingen negativ reaktion alls trots rejäl genomstrechning bakåt inte heller någon större reaktion vid strechning framåt med rakt ben (rörlighet klart upp över rät vinkel lite spänningar syntes precis framför bogbladskanten (vilket han har haft tidigare så det behöver inte hänga ihop med detta) provade även att föra det rakt utstrechade benet utåt och inåt framför bringan utan att känna något motstånd någonstans. Kom på nu när jag sitter och skriver att min kiropraktor har på annan häst just tagit benet böjt framåt för att sedan vrida underbenet/knäet både utåt och inåt och på det viset flexa armbågsleden kanske skall prova det för att känna hur reaktionen blir. Är där egentligen någonting det kan ha blivet en övertänjning i så att det tvärtemot handlar om att någon muskel slappar i och med att han verkar fullt rörlig. Lurigt som fasiken detta man är ju rädd för att man skall få snedbelastning i lederna (speciellt eftersom han troligen vrickade sig lågt i vurpan (ett par steg hälta efter böjning) så man vill ju hitta var det sitter snabbt. Kan samtidigt säga att han verkar inte ha ont av det som sagt lite stel i början av ridpass på böjt spår ser för övrigt superfräch ut i gången och härjar hej vilt på egen hand i hagen.

Vid stretching med upplyft böjt ben där man för knäet framför bringan märker jag ingen direkt skillnad däremot om man för det utåt så tycker jag att det går att föra detta ben längre ut än det andra.....

Tyvärr, ingen direkt idé utan att känna på hästen. Visst kan du ha en övertänjning men du borde kunna känna antingen en krampreaktion och/eller en blödning (värme, svullnad) förutsatt att det är någonstans du kommer åt från utsidan. Kommer du in med handen innanför bogbladets främre kant på båda sidor? Kan det ge någon ledtråd?

mvh
Lejonelle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka