Problem i axlar/rygg.

LaMaya

Trådstartare
Är det fler där ute som har besvär i axlar, nacke och rygg?
Hur löser ni det med ridning, stallsysslor och liknande?
Har ni fått ändra om något som underlättar för just er?
Något omedvetet ni gör som försämrar situationen?

Jag har ganska nyligen avslutat en behandling mot neurologisk borrelia där min rygg, mina axlar och nacken drabbats ganska ordentligt. Är idag friskförklarad men har besvär som behandlas 2-3 ggr/vecka hos en kiropraktor i främst axlar och nacke. Han tror på en behandlingstid på 1-2 år för att bli helt bra.

Jag upplever nu ett stort besvär med mockning och ridning, främst ridning då min häst är ganska stor och tung. Har fått tips att testa annat bett för att se hur det blir vid främst dressyr tills jag blivit helt återställd. Tränar nästan dagligen med tyngder och annat för att bygga upp muskulaturen igen men just nu är det mest smärta som tar över, känns som att gå runt med flera kg övervikt på axlarna.

Någon som vill dela med sig av tips och ideér?
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Det kanske inte hjälper dig men jag har blivit mycket hjälpt av att äta magnesiumtillskott. Jag har också mina hästar på bra ordentlig lösdrift som är välplanerad och jag slipper mycket slit tack vare det. I period har jag fått inse att ridningen inte alltid handlar om prestation utan att hästen bara ska ut och röra på sig , alltså lite "åkahäst" ibland utan krav om form osv. Ibland måste man sätt sig själv först och göra det bästa man kan just i den situationen man befinner sig i.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Ska kolla upp det med magnesium, åt mkt extratillskott innan jag blev dålig då jag trodde jag höll på att bli deprimerad av årstiden. Tack för tipset!

Jag försöker tänka så nu trots att samvetet kvalar en del. Jag har mina bra och mina dåliga dagar och för det mesta just nu är vi ute och far fram i skogen utan vidare påfrestning. Markarbete tas de riktigt bra dagarna och tyvärr följs det ofta av en dålig.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Kan kanske hjälpa till med något.. Jag har sedan många år en förslitningsskada i ryggen som jag aldrig kommer att komma ifrån. Nu rider jag hela dagarna, så det blir många timmar i sadeln. Det som jag tycker har fungerat är biomex. Sedan jag bytte sadel har jag inte fått de problemen. Dock har jag inga större bekymmer i stallet. Men det räcker med ett ridpass i en dålig sadel och "pang" - smärtan uppkommer direkt.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Jag har jobbig rygg, axlar, nacke och skulderblad.

Försöker undvika statiska rörelser i så stor utsträckning det går genom att ha bädd i boxen (skakar aldrig m grepen längre) och fyller höpåsar för flera dagar åt gången bland annat. Det gör också att stalljobbet går fort = sliter mindre på kroppen och ser till att göra tyngre stalljobbet sällan i ställets varje dag

Hästen jag har rids för säte, vikt och skänkel vilket underlättar enormt och jag markarbetar ofta
 
Senast ändrad:
Sv: Problem i axlar/rygg.

Jag har värk i nacke/skuldror och ländrygg.
Får ofta - flera dagar per vecka - spänningshuvudvärk pga nacken.
Har en överrörlighet i facettlederna i halsryggen som eventuellt kan ligga bakom nackproblem, men också en historia med depressioner i tonåren fram till ca 25 års ålder, som förstås bidragit.
Dessutom en avramling (betedde mig korkat och får äta upp det nu) för snart femton år sedan som ledde till en sträckning i nacken.

Jag ignorerar smärtan, kör på ändå.
Sämre dagar delar jag upp mockningen så jag inte tar alla sju boxar i ett svep, och gör annat mellan.
Ridningen är nog min räddning när det gäller ländryggen: ryggen blir mycket surare de perioder jag saknar möjligheter till ridning.
När det gäller nacke/axlar är det förstås viktigt att träna hästen så den inte tar för mycket stöd på tyglarna utan blir mer självbärig.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Fyra diskbråck med medföljande värk i ländrygg, bröstrygg och axlar.

Om jag tränar, går regelbundet på massage och laser och också rider funkar det bra. Om jag slarvar med ovanstående får jag betala ...

Vi har gjort stalljobbet mycket anpassat för mig. Eftersom jag tycker att det är så mycket lättare att mocka spånbäddar strör vi med halmpellets och spånpellets.

Det är jag som mockar, oftast, men maken tömmer skottkärran. Jag har lärt mig på Rygginstitutet att arbeta så ergonomiskt som möjligt, och slarvar jag med det får jag också betala.

Vi har skaffat en vattenslang som rullas upp automatiskt och har placerat den frostfritt så jag slipper dra runt på frysta slangar.

Höet packar maken i stora finmaskiga hönät som hängs upp i boxarna eller körs ut med säckakärra till lösdriftshästarna. Eftersom de packas hårt rymmer de mycket och det har gjort att vi slipper middagsfodringen. Det räcker med två utfodringar per dygn.

Det kräver för min del att maken gör sin del; packar hö, släpar skottkärror, släpar tunga säckar. Jag kan numera bära fodersäckar, men undviker det helst.

Jag sitter alltid upp via pall numera, har gelsits på sadeln och en sadel som jag vet att jag klarar ( i mitt fall dels en Frank Baines, dels en Wintec cair). Undviker alltför mycket nedsittning, vilket jag förstår att inte alla kan göra. Men jag måste, tyvärr.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

jag har problem med både nacke och axlar sen tonåring, till viss del ärftligt men även andra skaderorsaker.

bra att du går på behandling regelbundet, det är a och o.

i övrigt så min kiro/sjukgymnast som även kan häst, säger att just ryttare/hästfolk med jobb i stallet osv utöver ridning i sig, tenderar att bli övertränade dvs överstarka, i skulderblad/axlar jmf med nedre ryggen och givetvis även bålen. så har man problem så bidrar det faktumet till ytterligare problem.

När du rider hade jag velat tipsa om att ha gummiband runt svanken och sen runt dina armbågar. funkar bra med elastiska bensnören från häst täcken och gör jättestor skillnad då du påminns att inte sitta och dra fram axlarna eller spänna i armbåge/arm vilket ger dig spänningar i nacke och axlar. Prova!
Nu har jag inte så stora problem som det du beskriver, men det har ändå varit jättebra för mig då och då i perioder att använda sånt.

utöver det så satsa på att stärka din nerdedel av ryggen, och bålen.... det behövs även för alla friska ryttare....
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Hästens rörelser påverkar dig både positivt och negativt beroende på hur hästen är byggd, rör sig samt om den arbetar rätt med ryggen. Samt även hur du är byggd och hur du rör dig. Arbetar hästen rätt med ryggen så sitter du som i en soffa oavsett stor eller liten gång. Men arbetar den fel så blir gången en svårighet att följa.

Du skriver att hästen är tung i hand. Där har du en del av ditt problem. En häst som är tung i hand är oxå stel i sina bogar och om hästen inte arbetar med bärighet bakifrån utan istället använder sin skjutkraft framåt så tar du upp kraften på fel sätt . Du har dålig rörlighet i dina höfter och istället för att plocka upp kraften i dina höfter/bäcken/bål så tar
/förlägger du upp kraften i dina axlar/skulderblad vilket handlar om en "felprioritering" i din kropp pga av obalanserad teknik och muskelförmåga.

Mitt förslag är att du tar hjälp av en kunnig sjukgymnast som kan hjälpa dig med att hitta rätt rörelseteknik på backen och sen tar du med tekniken upp på hästryggen. Det handlar även om andningsteknik, att förlägga andningen i magen och inte upp i bröstkorgen som många smärtpåverkade personer gärna gör. Även din blick är superviktig, att du ständigt har en avslappnad framåtriktad blick vid ridning och ingen krökning på nacken. För tjejer är det även viktigt med en bra sport-bh som lyfter och håller upp bysten ordentligt utan att bh;banden ger dig röda märken på axlarna.

Det kan vara så enkelt att det är just den här hästen som förvärrar dina problem.

Som alltid ta hjälp av en duktig tränare för att komma vidare. Lägg mer fokus på rörelseträning/balansering snarare än tyngd/viktträning. Rid barbacka i skritt och fokusera på att förlägga hästens rörelser i höft/bäcken/bål. När det funkar så testa nästa gångart osv.

Fokusera på det du kan göra och inte på det du inte kan göra. Samt låt rörelsen ta tid. Har du en dag med smärta så ta det lugnt. Finns ingen anledning att forcera rörelsen, smärta är kroppens signal att säga att just nu är det problem så lugna ned dig.

Hoppas att tipsen var till nytta och att du hittar din vardagliga linje i hästeriet som funkar för dig:)
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Har dålig rygg och axel.
Om jag går/står för länge får jag otroligt ont i mittre nedre delen av ryggen, bäst mår jag vid omväxling stå-sitta-gå osv.
Sen har jag också en ond axel som spökar med jämna mellanrum.
Jag slet axeln ur led för ca 13 år sedan när jag gick omkull med en häst och det läkte ok tills att jag hade olycka nr 2 ett par år senare som fick axeln att lägga av helt.
Hade stabiliseringsoperation 2008 och fram tills för ca 1,5 år sedan mådde jag 100%.
Nu har axeln börjat orsaka besvär igen dels med att jag tycker att den känns "lös och hoppig" (svårt att beskriva känslan, men om ni haft axlar ur led så vet ni nog vad jag menar) och generellt opålitlig samt att jag pga att den känns som den gör, inte använder min arm/axel/rygg som jag ska, omedvetet alltså, och därmed får jag problem med stela muskler och spänningar i nacke, rygg, axel och ner en bit i armen.
Jag har svårt att lyfta tyngre saker högre än min axel, så att sadla bla. är ganska svårt.

För att göra det hela lite mer besvärligt så är det höger sida, dvs den sida jag också har som musarm och det kan vara besvärligt att sitta framför PCn hela dagen på jobbet med armen i en position som för mig inte är bekväm. Jag bor inte i sverige där företagen gärna hjälper till med alternativa hjälpmedel, utan får dras med att ha det som jag har det. Bara att kneta vidare liksom.

Som Licorice skriver så upplever jag att hästens rörelser påverkar mig både positivt och negativt, beroende på vad jag gör.

För att ha en fungerande kropp så måste jag gå till min kiro/sjukgymnast med jämna mellanrum, beroende på hur jag mår. Till och från blir det en gång i veckan, ibland bara varannan månad.
 
Sv: Problem i axlar/rygg.

Jag borde gå oftare till sjukgymnasten (som även manipulerar men främst stretchar så kroppen ska bli mer liksidig) och jag borde gå till den där kluriga andra sjukgymnasten som jag tyckte verkade bra (mest koordinations/stabilitets o liksidighetsövningar typ) men fan vad störigt det är att få ihop med skiftjobb och att bo på landet plus att den ena finns 5 mil från hemmet.

Själv har jag lite övningar som hjälper lite halvt och jag tänker mycket på att försöka arbeta liksidigt och inte spänna mig. Tex så bowlade vi med jobbet här om helgen och jag som knappt bowlat alls och inte på typ 15 år hade lite (läs mycket :p) svårt att ens få klotet rakt fram. Men när det funkade med vänsterhanden (är vänsterhänt) så bytte jag till höger. Varför inte liksom? Försöker ofta göra det jag tycker är svårast vad gäller höger/vänster hand/ben, förutom att skriva, det pallar jag inte lära om och jag skriver inte mycket. Mocka osv.

Min häst just nu vill lägga sig mer i höger tygel och jag har mest/mycket problem med höger sida av ryggen typ. Jag spänner den lätt och orkar inte alls vara mjuk och stadig. Så jag får ju hela tiden tänka på att inte bli stum i högersidan och försöka få mer respons på min högerskänkel så han inte heller blir stum och inte lyssnar på högertygeln. Det är klurigt och väldigt irriterande att efter en lite galopp typ ha kramp i hela högra rygghalvan inkl hela armen. Och ännu mer irriterande när jag leta sjukgymnast närmre som bara viftar bort snedheten/oliksidigheten med att "det är inte så mycket". Jag har trots allt jävligt ont i princip minst en gång i veckan så jag får huvudvärk och inte kan sova. Tack för den liksom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 798
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp