Problem häst ?

P

peace_

nu ska jag äntligen ta mej itu att skriva detta nu,, hehe: (hoppas att du orkar läsa , men jag vill jätte gärna att dugör det : ) )

I midsommar 2005 fick jag en häst, ett varmblod sto på 7 år. hon heter Peace Money men kallas för Molly : ) köpte henne för 3.000 kr och fick ALL utrustning med .Molly hade gått på trav förut.. men dom tycker hon var för liten :S så hon vart sälskap/rid häst istället.. fast hon kunnde ej så mkt vid ridning, då föra ägaren hade ridit in henne så att hon var iaf vann att ha ryttare på och sen hadde molly bara "stått" i en hage nästan ett år och bara lattat sig .. sen köpte jag henne : ) ,
Molly var verkligen min drömhäst , hon var hur snäll som helst att hålla på med , och hon hade väldigt bra tålamodd när man rycktar henn och grejar : ) , jag red ut i skogen, allt gick bra : ) kunnde skritta henne på långa tycklar utan ens att hon hade en fudering ens att sticka iväg. jag försökte lära henne galopp skänkeln, gick rätt så bra, men hon lärde aldrig som galopp skränkeln men allt kunnde hon galoppera : ) ,
sen i okt. 2005 , hände det nått som inte var så kul ... en "vacker dag" så började hon bråka lite vid ridningen ,, hon började då takta .. sen efter ett tag så började hon bocka .. käpte då vid den tiden en westersadel då jag hållde mej kvar mkt bättre då : )

, hon började även att sparka bakut, och så stannade hon och började backa , jag skänklade på ,, då vart hon sur och stegra,,, hon gör en i dag så där VARJE gång jag rider .. vi har försökt att hitta på allt som kan vara felet attt hon har börjat såhär ... hon har verkligen blivit en ANNAN häst (!) , hon ömar ej i ryggen, benna ser(känns bra ut, utrustningen sitter som det ska, tänderna har vi ej kollat hoss npn "hästtandläkare" men min morfar är duktig på hästar så han har iaf kollar så ingen tand har "växt fel" ...har provat sprunigt (då har jag ridit och travat "framoch till baka" på en väg) , då kunnde hon iaf skritta "normalt" men nästa ridtur var hon samma bråkigt igen ,,
när jag rider henne så kanske hon skrittar 10 m som högst sedan taktar hon och hålller på ,, skummar ut munnen hennes och ibland står "näborrarna rakt ut" (?) och hon frustar konstigt( låterr som om hon skulle vara galen faktiskt(!) ) vi tänkte då att hon kanske har brunstat sdå i sep 2005 flyttade det en hingst i närheten(dom kan höra varandra), för hon står oftas i hagen och gnäggar och hingsten svarar ,, och så vidare.. men kan en häst verkligen brunsta sen okt 2005 och till nu ? utan nå "vila" i mellan ? .. låter lite kosntigt tycker jag ... en tjej som min mamma känner ska iaf komma nu när padocken bara har tårkat upp ifrån snö och vatten , då ska hon tömköra molly och sedan ska jag rida efter.. ,, se hur det går ..om det går såkanske det skulle bli lite tjatigt att tömköra varje gång före innan jag rider (?).
.. (jag vill helst rida vare /varannan dag iaf) ... aja spela roll en så länge..
sen ska vi ringa till ridhuset här i söderhamn och prata med en person som är väldigt duktig på ridtravare.. se vad hon tror att det är . själv tror mamma och jag att molly har mkt "överskotts energi". så derför ska det bli spännande när vi ska tömköra henne för då får hon ju "leka" av sig ( :
Vad tror du ? vet du nån häst som har gjort samma typ?
mvh:D
 
Sv: Problem häst ?

Hej hej

Ja jag tror hon har börjat tycka de är skoj... därför hon håller på... och samtidigt testar hon dina gränser... har varit med om de innan på mitt varmblod jag har... tips... longera henne innan en stund och gör de så att hon lyssnar på dig... ta det lugnt! när du gjort de en ca 10 min så hoppa upp och skritta en lugn runda, gör det några gånger och när de går bra så börja trava. Har hästen inte ont så är det bara, kan jag tänka mig att hon tycker det är skoj! När mitt varmblod hörde min granne som var travtränare komma körande med sulky så blev hon HELT galen!!!
Använder du vanligt träns?
 
Sv: Problem häst ?

Hej . tack för svaret (:
jo jag har vanlig träns med tre delat bett (provade pessoa beett , men efter ett tag vart hon bara hårdare i munnen jså jag bytte tillbaka till tredelat) ..
har provat att ta bort nosgrimman förut oxå : ) men då vart det inte precis bättre : )
mvh
 
Sv: Problem häst ?

Jag skulle kolla upp utrustningen noga först. Kanske har något hänt med sadeln så det står ut en liten pigg som trycker henne i ryggen när du rider eller något sådant,sadelgjorden kanske nyper.

Det låter ju som att hon har ont någonstans iaf men det kan ju vara så att hon får för mycket kraftfoder, har för liten hage så hon inte får busa av sej eller kanske du har ställt för stora krav och hon inte tycker ridningen är rolig längre,kanske hon får för lite motion och behöver få jobba hårdare.

Det här är bara några förslag det kan ju vara något helt annat, det är svårt att säga utan att ha träffat hästen, sett hur du rider osv.

Hursomhelst önskar jag lycka till och hoppas du hitta problemet!
 
Sv: Problem häst ?

Har hon sällskap? Och hur mycket kraftfoder får hon?
 
Sv: Problem häst ?

Jag avstår från att nämna att hästen kan ha ont då det verkar som att du ska kolla upp det. OM nu hästen är frisk så tycker jag att det låter rätt naturligt att det blir så här. Jag tror att hon helt enkelt har börjat att få lite kondis och styrka. Många hästar blir jobbiga när dom börjar få upp kondisen, dom orkar busa (vilket hon nog inte orkade innan) men det är fortfarande lite för jobbigt att göra det du begär (antar att du ökat kraven lite efterhand). Hitta en bra instruktör som är insatt i att skola om travare. Det är aldrig kul att sitta själv och försöka man behöver ngn som hjälper och stöttar. Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp