Problem att vara själv i stallet

Koltinna

Trådstartare
Idag när jag skulle ta in hästarna. (har bara 2 hemma för tillfället) så tänkte jag ta upp stoet först, och ställa i trädgården, för att jag tänkte att hon skulle beta av där. Då så drog min 5 åriga vallack igenom staketet. (jag hade bara stängt översta tråden)
Så släppte jag honom i boxen, medans jag skulle ställa stoet i trädgården. Då hör jag hur han för ett j*kla liv innifrån stallet. Då står han och stegrar sig och håller på att gå över dörren och sådär. men så fort jag kommer in i stallet och hojtar på honom att lägga av så blir han cool-lugn, men så fort man lämnar stallet så blir han tokig.

Hur kan man lösa detta problem och vad tror ni att det är grundat på?

Sv: Problem att vara själv i stallet

Hästar är ju flockdjur, och vissa vill inte vara ensamma, vilket är helt naturligt. Med många kan detta tränas bort.
Ta alltid honnom från stoet, dvs lämna honom inte ensam genom att lämna honom kvar och ta bort stoet. Kör korta stunder i början och utöka sedan när han blir säkrare. Bli inte arg på honom om han härjar när han är ensam, ignorera ist, och beröm när han lugnar sig.
Lycka till!:bump:

Men han klarar sig utan stoet i hagen och allt, det är bara just i stallet.
Det är lite svårt att ignorera att han håller på när han håller på att fastna och sådär för att han försöker gå över dörren!

oj, då! Det var ju mindre trevligt.
Har du radio i stallet? Prova att lägga på nån lugn musik, så är det inte helt tyst iaf, om han är tyst själv vill säga:D

har tyvärr ingen radio i stallet. Men det hade ju vart skillnad om hn skulle fått stå själv länge, men jag var ju bara borta 30 sekunder max och flyttade på stoet! :confused:

Tack iallfall

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka