Probimin, är det bra?

Natasja

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Probimin?
Hjälper det fånghästar?
Vill gärna veta allt positivt och negativt om det preparatet?

Sv: Probimin, är det bra?

Jag har ingen fånghäst, men använder mig mycket av probimin. Ger alltid det vid situationer som kan vara stressande för min hästs mage. Tex foderbyten, stallbyte (inte för att jag byter stall så ofta, men de få ggr jag gjort) och sen ger jag henne probimin hela betessäsongen(4 mån ca) eftersom hon är smålös i magen lite till och från under den perioden .
Probimin stabiliserar upp en lös mage otroligt snabbt, på 2-3 dagar. Jag ger 3 tsk/dag vid lös mage och 2 tsk/dag under betessäsongen.
Skulle jag ha en häst med tendens till fång skulle jag nog ge året runt eftersom det är viktigt med en sund och stabil tarmflora.

Sen vette sjutton om det är allt probimin som gjort att min häst fått bättre kvalité på sina hovar??

Ser bara fördelar, enda nackdelen är att det kostar en slant, men å andra sidan är det drygt och det är väldigt mkt billigare att använda sig av än tex. Kraffts mag/tarm-balans.
Och jag tycker ändå att det är en relativt billig "fångförsäkring", visst man kan drabbas ändå, men risken blir väl mindre. Jag är livrädd för fång:crazy:. Så jag är petnoga med min hästs mage.

Jag tror Coari här på forumet haft mkt kontakt med återförsäljaren , och det finns en tråd där han skriver om ett litet försök dom har gjort på olika hästar med probimin, bla fånghästar. Jag ska se om jag hittar tråden.

Hittade den rätt snabbt, läs Hovis inlägg:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=704482

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Läste Hovis inlägg och det lät ju mycket lovande!

Är det fler som har något att tillägga om Probimin?

Vi har det alltid hemma, super vid foderbyten och om magar trasslar. Började använda det till en mager gamling där det mesta var i olag och märkte faktiskt förändringar redan efter en vecka.

Det finns säkert andra, likvärdiga preparat men jag har inte testat eftersom jag var nöjd med detta.

Var någonstans kan man köpa probimin? Skulle vilja ge något tillskott till min shettis som, obemärkt :crazy:, har haft ett fånganfall för ca en månad sedan. Det upptäcktes igår av hovis.

Eller så kan du köpa hos kliniker och distriktarna om du har något utav det i närheten!
Jag brukar köpa av Top Speed, bor 5 min från deras kontor:). Han är jättetrevlig den återförsäljaren!

Mer tveksamt om det gör ngn nytta vid fång, där är det snarare colibakterierna man vill återställa än mjölksyrabildande bakterier.
PL

Probimin är absolut det bästa på marknaden för MUGG.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: ako
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
894
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka