Iser

Trådstartare
Jag brukar ge min häst bakjäst för tarmflorans skull. Men nu fick jag tipset av en equiterapeut att testa probade. Är det någon här som har testat det och som vet på vilket sätt det funkar?

Sv: Probade

Jag hittade till häst. Det är i alla fall en bild på en häst på burken :)

"Ett tarmreglerande fodertillskott. Innehåller: Xylanas, Betaglukanas, Enterococcus Faecium M74 Saccharomyces cerevisae. Rekomenderad daglig dos: 10g, kan ökas upp till 20g"

Innehållet säger inte mig nånting. Nån kunnig som kan upplysa?

Xylanas
Ett enzym som finns i svampar och mikroorganismer, delar hemicellulosa som finns i växters cellväggar

Betaglukanas
Också ett enzym. Bryter ner betaglukan som finns i spannmål.

Enterococcus Faecium M74
en mjölksyreproducerande mikroorganism. Registrerad som "Lactiferm", är probiotika

Saccharomyces cerevisae
Jästsvamp, även känd som bak- och bryggjäst ;)

Funkar bakjästen dåligt på din häst?

Den är ju så jädrans billig så att det inte är lönt att tänka på att testa något annat om den funkar. ;)

Senast ändrad:

Och med tanke på att en av de aktiva ingredienserna är just bakjäst känns det ju lite waste att köpa ett dyrt tillskott.. Hittade en gammal tråd där någon betalat 340 kg för 1 kg, så visst inte snordyrt men jämfört med vanlig jäst...
Sett priser på uppemot 600 kr/kg.

Senast ändrad:

Tack för era svar. Nej jag tycker inte att bakjästen funkar dåligt. Det är just därför jag undrar vad det är som ska vara så bra med probade.

Hade varit roligt om någon hade erfarenhet eller kunskap kring detta. Det verkar ju finnas ett par ingredienser som inte finns i bakjäst, men frågan är hur stor skillnad det gör.

Jag fortsätter lite på min egen tråd. Vore roligt om någon mer som har testat probade kunde berätta om sin erfarenheter.

Vi har inte tillgång till kylskåp i stallet, så vissa perioder kanske det vore smartare med Probade om det kan förvaras vid vilken temp. som helst.

Jag har aldrig hört talas om det innan. Någon som vet var man får tag i det?

Probimin har jag testat, men det har jag för mig var byggd på "filmjölks-bakterier" och det hade inte någon bemärkansvärt funktion heller.

Jag har använt Probade till min häst och han blev avsevärt bättre i magen (och ganska fort). När burken sedan var slut höll det sig ca 2v och sen blev han sämre igen. Så nu har vi köpt 3 burkar för att göra en kur som vi tänkt lägga upp såhär:
Burk 1: 2 mått/dag tills burken är slut och sedan fortsätta med
Burk 2: 2 mått/dag tills burken är slut -som mjukare nedtrappning.
Och sedan ha Burk 3 som en reserv.

Han har fått foderjäst, och Mag o Tarm. Men det har inte hjälpt lika bra. Inte provat bakjäst.
Kanske provar det sen när denna omgången är slut :)

Med tanke på att tillskottet du ger är bakjäst så tror jag det kan vara en idé att prova. Och kanske ta reda på varför hästen är "beroende" av tillskott, det låter inte bra..

Ja, jag får prova det när denna omgången är slut.
Jag har haft hästen sedan augusti och han har varit halvdålig i magen större delen av tiden. I början var det ju inget konstigt utan man tänkte ju att det berodde på att han kom direkt från bete, bytte både foder och miljö m.m. Men sen har det inte blivit helt bra.
Han har ätit ett väldigt kraftigt hö, men det är bytt till ett mildare.

Veterinär är rådfrågad.

Vad menar du med kraftigt och milt hö?
Får hästen tillräckligt med fibrer? Är höet av god hygienisk kvalitet? Vad äter den i övrigt? En del kan bli dåliga i magen av tex melass som är vanligt i pelleterat foder.

Jag har testat det mesta på min häst, bakjäst var det som fungerade bäst och var billigast. Köpte något svindyrt preparat, det var inte probade men med ett liknande innehåll. Fanns både pulver och så skulle man ge "boostar" ur spruta (typ avmaskningsspruta) i början. Reagerade också över att det var vanligt jäst i det svindyra preparatet och inte heller gav det ett så slående resultat som...

Örter. Från ständigt lös i magen har min häst gått till fast konsistens! Högarna i boxen är i form av bollar och "stress-högarna" som hamnar på gången som tidigare var i diarre är numera fasta och fina. På min häst fungerade inte jäst optimalt, men örterna har gjort underverk. Går helt emot mina tidigare efterforskningar, jäst SKA ju vara bra. Jag rekommenderar iallafall att testa med örtkurer.

Lihna

Det var väldigt höga värden på det första -en bra bit över vad som var rekommenderat. Det vi har nu ligger på ett normalare värde. Har tyvärr inte analysen här hemma.
Han får havre och Krafft Groov. Fick betfor tidigare men det är bortplockat för magens skull.

Fast höga värden bör inte ge en dålig mage. Kollat parasiter?
Det är inte kul med dåliga hästmagar, så givetvis är det bra att man hittar något som fungerar. Det bästa är ju alltid att hitta orsaken. Synd att de inte kan berätta vad det är, allt hade blivit så mycket enklare!
Lycka till :)

Jobbar på att hitta vad som gör att han är i obalans.
Ja han är avmaskad och kollad.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka