PROB-produkter???

M

Maxmax

Är det någon som har använt PROB produkterna?? Det finns olja, schampo och deo.
Vad använde ni det emot och vad tyckte ni om det???

Sv: PROB-produkter???

Jag förmodar att du som jag använder detta mot klåda. Jag har en eksemhäst och tyckte att dessa produkter hjälpte till en början, men får nog inse att det enda som egentligen hjälper är täcke, täcke, täcke. (knotteksem)

Har fått och läst många tips, men man har ju ganska kort tid på sig att prova vad som är bäst.

i alla fall så kliar sig min häst fortfarande och mycket så nu väntar jag in vintern, ska sluta med Betfor och börja hamstra eksemtäcken till nästa sommar.

Annars är ju PROB lätt att använda, men en tämligen kostbar historia, men det är ju det mesta när det gäller häst.

Jag tyckte PROBschampot mest gav en fin hårrem, men om det hjälpte mot klådan vet jag inte. Testade en flaska i våras, innan det bröt ut helt. Men lik förbannat är manen borta liksom halva svansen.. Men vi har itne behövt något täcke de sista två åren (han kliar mer för att bli av med det..) utan vi har använta equi lotion och AVS14. Det funkar någorlunda om man är noga med att lägga på varje dag, helst minst två gånger. .

Oki. Verkar inte som ni är helt nöjda med det då? Efter att jag har läst på en hemsida om det så verkar det vara rena mirakelgrejerna. Men självklart ska man ta allt med en nypa salt. :smirk:

Jag har själv använt eksemtäcke hela sommaren och smörjt med Equie lotion och sen har jag gett honom alger. Jag tycker att eksemen har varit ganska lindriga i sommar. Det har varit värre med klådan. Det är den jag vill få bukt på.

Är det någon mer som har något att säga om Prob produkterna????

jag provade shampot på min eksem häst o han blev helt tokig, kliade som en besatt när han hade det i manen :crazy: så jag la ner det projektet.

Jag har bara testat insektsmedlet (deon) och en flaska räcker. Fullkomligt värdelöst om man jämför med Föllinges MD Hästdeo enligt vår erfarenhet. Där använder vi både schampot och insektssprayen med gott resultat - dessutom luktar det nästan gott.

Svart Häst, det är inte alls givet att det är betforen som ställer till det. Är det socker du är inne på så innehåller t ex vanligt gräs långt högre halter. Kolla mera på foderforumet.

Hmmm... Nu börjar jag tveka om Prob verkligen är sååå bra som det låter. Det verkar inte var någon som är nöjd med det.

Föllinges MD hästdeo vad är det och vart hittar man det??

Oki, verkar inte som det är något bra då.
Finns det möljigen någon som har något kvar som skulle vilja sälja det till mig så jag kan prova?? Om ni har det så PM:a mig.
Jag vill inte köpa en hel flaska av något av produkterna sen funkar det inte. Jag hoppas att inte moderatorn tar bort det här nu, för det är inte någon annons, bara en förfrågan till alla bukeister.

Jag använder Prob shampot till min islänning. Är mkt nöjd! Får bada honom varannan vecka. Tar ett bad så fort han börjar klia sig. Men då har han inte heller riktigt utblommad eksem, har aldrig haft. Men kan få, tänker jag. Använder också täcke samt ger linfröolja.

Prob oljan har funkat super till shettisens mysko hudskorvs-historier. Löser upp, mjukar upp och håller rent.

Tycker nog egentligen att Probshampot är i särklass det bästa shampot, oavsett vad man vill uppnå - lindra klåda, få bort mjäll eller bota rengskållor... :bump:

Föllinges hemsida med återförsäljare hittar du här:
http://www.follingeprodukter.se/ettan.htm

Vi har som sagt bara testat deon och schampot, men kommer att fortsätta. Schampot är det enda vi använder, päls och man blir fina, mjuka och känns väldigt rena.

Prob insektsmedlet känns ju i pälsen på hästarna, det blir liksom kladdigt. Dessutom odrygt.

Ang. Du sa att insektsmedelt känns kladdig i pälsen. Dom säger ju på hemsidan att det inte kladdar något, så det stämmer inte alltså?

Jag upplevde dock att vårt prob-medel var "kladdigt" och än värre blev det i värme eller när hästarna svettades. Det var spätt enligt anvisningar.

Är det någon mer som har något att säga om produkten??
Någon som har använt det med positivt resultat??

***putt***

Maxmax skrev:
Är det någon mer som har något att säga om produkten??
Någon som har använt det med positivt resultat??

***putt***

Jag tycker att oljan stillar klådan om man använder ofta helst två gånger per dag och inte slarvar, deon hjälper för stunden, men ger inte verkan ett helt dygn enligt mig.
Schampoot är bra, "fuktar" pälsen vid dom utsatta ställena ex manen där den gärna blir torr och fnasig när dom kliar.

Jag tycker inte att produkterna kladdar eller är kletiga på något vis. Visst rinner det och luktar osv men inget fet eller kaddig hinna på pälsen.
Tycker överlag att det fungerar helt ok på en häst med mild-måttligt exem, om man är noga och inte slarvar.

:) Har också läst allt positivt om PROB, att det rekommenderas av veterinärer osv.
Tydligen kan en del också ta av sina eksemtäcken.
Låter väldigt bra.
Med en eksem-häst griper man efter halmstrån, med djupa hål i plånboken som följd.
Är sugen att prova PROB i kombination med Alger+linfröolja till kommande vår, och att ta bort "sockerprodukter" som te.x. betfor.

Vad tror ni, har det effekt, är det bra, eller har ni något annat tips.

I dagsläget har vi;eksemtäcke, Equilotion, Ishavsalger, vinäger och zinkpasta på de "blodiga"såren.
Med denna kombination har han varit väldigt fin denna sommar mot föregående.
En tjej som vi handlade algerna hos hade en teori om att eksemproblemen kom från magen, vad tror ni?

Jag tycker att Annika_38 har en bra tanke. Är det inte någon mer som tycker det??

Jag ahr hört att i betfor är det så lite socker så det ska inte kunna ge några "utslag". Det sägs att det är dubbelt så mycket socker i gräs. Så jag tror inte att betfor är "farligt" för eksemhästar.
Någon som håller med mig??

Jag testade PROBs produkter på vår ponny som har lindrigt eksem i somras. (Gjorde en tråd om det i somras..) Hon blev sämre av det. Kliade värre av PROB-oljan. Shampot var ingen höjdare heller, inte mot klådan i alla fall. Då är Hexocil bättre!!! Som insektsmedel är det heller inte bra. PROB-deon menar jag då..

Det som funkat på vår eksemhäst är Dämpa - örter som man ger i fodret, samt att smörja med Equi-creme, Equi-lotion eller Blombalsam. Och täcke förstås... Täcket måste vara rent också! Tvättas ofta, för om täcket är skitigt så kliar det ju av det.

Jag har ingen eksem häst, men en av mina är väldigt utsatt för insektsbett så jag provade deon men märkte ingen större skillnad. Sen tvättade jag henne med shampot och spädde ut oljan med vatten (och skakade noga varje gång) Sprejade 2xdagligen i en vecka och efter det räckte det med en gång per dygn. SUPERBRA:rofl: :rofl: Jag upplevde det inte som kladdigt

Jag har använt prob-oil i fera år till mina hästar för att hålla mygg och dylikt borta. Har även använt det till en ponny med man och svansskorv med mycket bra resultat (i kombination med schmpot då förståss). Tycker inte att det är kladdigt, det kommer dit det ska. Använder det även till oss människor vid mygg/broms/knottbett, solsveda. Fungerar också när man har brottats med brännässlor. När en av hundarna får fukteksem är det proben som hjälper. Jag tycker att det är superbra. Ger snabb återväxt på avskavd man och svanshår. Är även bra att dutta på småsår. Rekomenderar det varmt.:rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
781
Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
483
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
503
Senast: Jahopp
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt