Elisha

Trådstartare
Hej. Min häst går superfint i skritten och traven, riktigt bra form. Men i galoppen blir hon jättepigg och ibland slänger hon med huvudet. Hon är 8 år men när jag fick henne i somras var hon bara inriden ej utbildad så jag håller på att utbilda henne nu. Jag vill ej rida med martingal eftersom hon går så bra i skritt och trav heller ej annan hjälptygel. Och när hon börjar sitter jag djupt i sadeln håller handen stilla och kramar och styr in henne på en mindre volt. När hon inte går i form i galoppen blir hon ganska svår att sitta på. Så då får jag oftast bryta till trav. TIPS? :)

Sv: pro

Hon ska förstå att det är fel att slänga med huvudet. En martingal tycker jag att du ska börja att använda, den har ingen verkan när hästen inte slänger med huvudet, så då kommer hon inte att känna av den när hon skrittar och travar. Annars så får du hålla emot när hon slänger med huvudet och om hon inte slutar kan du ta en förhållning varje gång som hon slänger huvudet.

graman tycker jag är bra. den behöver ju inte användas i trav och skritt utan kortas upp i fattningarna.

annars kan du rida med låg bred hand och bara hålla emot!

Jag tycker det låter som hästen inte orkar bära sig i galoppen, ta hjälp av en bra tränare och försök stärka hästen så den orkar galoppera. Rider själv en unghäst 2ggr veckan och hon rusar i galoppen, eftersom hon inte orkar bära sig ännu, men det blir bättre och bättre för varje vecka :)

Jag har haft samma problem som dig. Min häst började dumma sig i galoppen, började rusa och slå med huvudet. Min tränare sa till mig att ställa hästen utåt, och använda manegeväggen som en stopp. Det fungerade för mig.

Ämelie skrev:
Jag tycker det låter som hästen inte orkar bära sig i galoppen, ta hjälp av en bra tränare och försök stärka hästen så den orkar galoppera. Rider själv en unghäst 2ggr veckan och hon rusar i galoppen, eftersom hon inte orkar bära sig ännu, men det blir bättre och bättre för varje vecka :)

jag håller med Ämelie! typiskt på outbildade hästar som inte har tillräcklig styrka. att styra in på en mindre och mindre volt gör det bara värre - det blir jobbigare för henne och hon kämpar emot som försvar. det är fattningarna som stärker galoppen på hästen, öva sådana och galoppera endast mycket korta sträckor i början, avbryt innan det börjar barka iväg/alternativt när hästen bär sig och slappnar av, avbryt och markera att det var rätt så. Galoppera till en början rakt spår, om möjligtvis nåt halv varv på böjda spår, eller stoora volter. Var uppmärksam på hur hästen reagerar, blir den stressad av upprepade fattningar och korta galopp sträckor får du lägga in andra övningar emellan innan du upprepar. fatta inte förrän hästen är lugn och avslappnad, för då motarbetar du dig själv och lär hästen att spänna sig/att det är OK att bli uppspelt och laddad inför galopp.

Donne: hästar "dummar sig" sällan. det är oftast ett tecken att de kommunicerar att ngt är fel, vilket har en anledning.

EmmaJo skrev:
Hon ska förstå att det är fel att slänga med huvudet. En martingal tycker jag att du ska börja att använda, den har ingen verkan när hästen inte slänger med huvudet, så då kommer hon inte att känna av den när hon skrittar och travar. Annars så får du hålla emot när hon slänger med huvudet och om hon inte slutar kan du ta en förhållning varje gång som hon slänger huvudet.
Jag tycker detta låter som en bra idé eller har jag helt fel? :confused: Men om man rider med martingal kanske hästen automatiskt minskar på farten i galoppen och därmed får man lättare att träna bärigheten i galoppen. Trådskaparen skrev ju att hästen går fint i skritt och trav. Då har dom ju iallafall kommit en bit på väg! :banana:

mackan skrev:
jag håller med Ämelie! typiskt på outbildade hästar som inte har tillräcklig styrka. att styra in på en mindre och mindre volt gör det bara värre - det blir jobbigare för henne och hon kämpar emot som försvar. det är fattningarna som stärker galoppen på hästen, öva sådana och galoppera endast mycket korta sträckor i början, avbryt innan det börjar barka iväg/alternativt när hästen bär sig och slappnar av, avbryt och markera att det var rätt så. Galoppera till en början rakt spår, om möjligtvis nåt halv varv på böjda spår, eller stoora volter. Var uppmärksam på hur hästen reagerar, blir den stressad av upprepade fattningar och korta galopp sträckor får du lägga in andra övningar emellan innan du upprepar. fatta inte förrän hästen är lugn och avslappnad, för då motarbetar du dig själv och lär hästen att spänna sig/att det är OK att bli uppspelt och laddad inför galopp.

Donne: hästar "dummar sig" sällan. det är oftast ett tecken att de kommunicerar att ngt är fel, vilket har en anledning.

du säger att dom går sämre på mindre volt, men min går bättre??

På vilket sätt går hon bättre när du styr in på en mindre volt? att hon saktar farten? du får nog utveckla lite hur du menar/hur hon reagerar.

Men är hon lösgjord och bär sig i volten, (kan du sitta och hon bär sig under dig utan att du drar i tygeln) eller är det bara att hon skärper sig för att hon helt enkelt måste, i och med att det annars blir omöjligt för henne att över huvud taget göra en volt?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 338
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar