Pro Pad Funktionssula?

Sv: Pro Pad Funktionssula?

Tack för informationen!

"Tyvärr" för din del så kommer jag inte att kunna delge dej min erfarenhet om 7-8 månader eftersom den infon du gav är tillräcklig för att jag ska söka vidare efter den optimala snösulan.

Jag har ingen affär i min närhet som säljer den och om det är som du säger att materialet är så tunt så går den bort genast. Då behöver jag inte ens skicka efter den för att känna på den själv.

Det finns ju en uppsjö av sulor för vinterbruk och man kan omöjligt prova dem alla själv och som sagt, jag vill inte använda mina hästar som försökskaniner utan jag vill ha mycket info och kunskap om det jag provar så att jag slipper göra misstag.

Det som slår mej när jag googlar är att det finns nästan ingen info om den utan de flesta relevanta träffar jag får hänvisar till bukefalos. Vad kan det bero på?

Vad säger din hovslagare om att använda denna sula till din häst?

Vad jag förstår så har AWs egen hovis tipsat henne om att använda denna sula till hennes häst dvs en häst som h*n verkar och skor.

Efter att ha läst ett antal inlägg om hovar, verkning, skoning och hovrelaterade skador/sjukdomar på detta forum så har jag insett att det är viktigt att ta hänsyn till individen och dess förutsättningar utifrån varje given situation. Och vem gör inte det bäst om inte den egna hovisen? Vi får ju också "lära oss" att vi absolut inte kan anlita andra än mkt kompetenta hovisar.

Sedan kan det naturligtvis vara så att olika hovslagare har olika ideer om vilket som är bäst. Ideer som är grundade på deras egen utbildning, erfarenhet, smak och tyckande. Det kommer man nog aldrig ifrån.

Har provat pp-sulan på min herre.
På honom funkade det inte, den är för tunn och mjuk. Så hovis fick byta tillbaks till den tjocka, vita sulan han hade innan efter 2 veckor...
Min gubbe har SBH i fram:(
Även på min kompis kuse (fbl, plattfot) funkade det inte heller med pp-sulan fram, utan hon fick byta tillbaks till den vanliga sulan (samma som min herre har) efter någon vecka.
Vet däremot 3 andra hästar som har pp-sula fram utan några problem alls.

Vad säger din hovslagare om att använda denna sula till din häst?

Vad jag förstår så har AWs egen hovis tipsat henne om att använda denna sula till hennes häst dvs en häst som h*n verkar och skor.

Och konsekvensen av detta har vi ju senare tagit del av fast inte från hovis.

Ser du inte vad det ena leder det andra till??

Det har jag insett för länge sedan: Du är av ngn anledning så engagerad i denna användare och hennes hästhållning att du gång på gång tvingas att bryta mot de regler som gäller för detta forum.

Detta är de regler man går med på att följa i och med att man registrerat sig som användare och skriver på forumet.

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Jag anser inte att dina svar följer ovanstående regler och har därför rapporterat ditt inlägg.

Har provat pp-sulan på min herre.
På honom funkade det inte, den är för tunn och mjuk. Så hovis fick byta tillbaks till den tjocka, vita sulan han hade innan efter 2 veckor...
Min gubbe har SBH i fram:(
Även på min kompis kuse (fbl, plattfot) funkade det inte heller med pp-sulan fram, utan hon fick byta tillbaks till den vanliga sulan (samma som min herre har) efter någon vecka.
Vet däremot 3 andra hästar som har pp-sula fram utan några problem alls.

För mig är det en hel gåta hur man ens kan sälja skiten, den är ju som en sladdrigt dasspapper av sämre kvalitet. Det kan inte annat än ge problem, sulan klarar ju inte ens av att sitta på plats utan viker ner sig under traktarmarna för att den är så mjuk.:crazy:
Trampar de på en sten med sulan på så måste det ju bli ett enormt sultryck, bufferten ligger fö på strålspetsen och har lämnat avtryck efter sig när man tar bort sko och sula inte bra.

Och ämnet var pp sula så vi fortsätter där, andra ämnen får tas via PM eller nya trådar.

att den är mjuk är för mig en fördel ur snösuleperspektiv. Dvs på hästar som inte behöver sula för att skydda sin egen sula. Just att den är mjuk gör att snön kastas ut. Innan hade jag en jättetunn genomskinlig sula som snösula, just för den kastar ut, medan styva sulor mer blir som en gjutform för styltor.

Inte fått minsta avtryck av stråldelen, dock är den där kanten dumt placerad som redan nämnts.

Jag skulle dock inte sätta propad på en häst som behöver sula som skydd för sin egen sula, men det är ju inte ur det perspektivet den diskuterats.

Men, mjukheten är ett plus ur styltperspektiv.

Och konsekvensen av detta har vi ju senare tagit del av fast inte från hovis.

Boj skrev tidigare citat: Jodå den finns i 2 varianter, Support standard samt Supprt XT. Här är bufferthöjden 7mm respektive 12 mm för XT.

Detta leder till att Boj verkar inneha kunskap som hovis inte tagit del av. Det andra leder till konsekvenser nämligt delgivande av bestämd felaktig information.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att det framkommer mkt bestämda åsikter i inlägg som av andra kan uppfattas som delgivande av en högre kunskapsnivå men med bristande faktabakgrund vilket boj påpekade.

Tyvärr leder detta allt som oftast till ett virre varv i ordvränger istället för hänvisning till själva källan.

att den är mjuk är för mig en fördel ur snösuleperspektiv. Dvs på hästar som inte behöver sula för att skydda sin egen sula. Just att den är mjuk gör att snön kastas ut. Innan hade jag en jättetunn genomskinlig sula som snösula, just för den kastar ut, medan styva sulor mer blir som en gjutform för styltor.

Inte fått minsta avtryck av stråldelen, dock är den där kanten dumt placerad som redan nämnts.

Jag skulle dock inte sätta propad på en häst som behöver sula som skydd för sin egen sula, men det är ju inte ur det perspektivet den diskuterats.

Men, mjukheten är ett plus ur styltperspektiv.

Vad är då PP:s fördelar och den vanliga original snow gripen:s nackdelar eftersom du väljer en heltäckande sula på en hov där den naturliga sulan inte är i behov av ett extra skydd.

Majoriteten av mina hästägare anser att en heltäckande sula är ett nödvändigt ont eftersom det stänger in den naturliga sulan med onaturlig secundära påföljder.

Vad är då PP:s fördelar och den vanliga original snow gripen:s nackdelar eftersom du väljer en heltäckande sula på en hov där den naturliga sulan inte är i behov av ett extra skydd.

Majoriteten av mina hästägare anser att en heltäckande sula är ett nödvändigt ont eftersom det stänger in den naturliga sulan med onaturlig secundära påföljder.

Två saker. Dels att jag efter fullblodsstoet är mkt feg med att ha huf grips på de med platta hovar och tunnare sula, och dels att huf grips är och förblir besvärliga (oavsett platt-/tunn sula) under perioden när det inte är fruset, det vill gärna samlas grus, lera och elände under kanten.

Fördelen med pp jmf med de där fjolligt tunna genomskinliga jag hade innan var/är ju att strålen får det betydligt bättre av pp sulan (dessutom tycks de genomskinliga supermjuka gått upp i rök. Ganska förståeligt iofs då dess användningsområden var tämligen begränsade, utom som snösula ser jag noll användningsområde, och de var/är knappast tänka som snösula).

En annan anledning att försöka hitta annat snösulealternativ än huf grips förresten, men där pp INTE är minsta hjälp (men väl de mjuka genomskinliga) är på mycket små hovar, där funkar helt enkelt inte huf grips bra. (Så jag skulle gärna hitta en uppsättning av de där tunna, till lilla shettisen i vinter)

Sen, det finns ju även en kategori hästar som inte är generellt sulömma, har platta och/eller tunna sulor men som pga det underlag de rids/körs på mår bra av hel sula. Som dock inte behöver göra mer än skydda mot vassa stenar, dvs gärna kan vara mjuka. Shettisen har sulor fram pga det, körvägarna här är inte riktigt hovvänliga tyvärr och jag tycker han ska slippa att linka till här och där pga vassa stenar.

Men, L får fortsätta gå med no shock-sulorna fram och pro pad bak (bak sulas han eg bara vintertid för snön, men har sulor bak nu med pga boxvilan, för att skydda mot hans grymt grisiga tendenser)

Ang det Boj skrev som du citerade btw, så när PP lanserades fanns den i en variant, så ska knappast skyllas min hovslagare på att jag inte senare hade koll på att lanserat ännu en variant. (Som dessutom inte ens var/är aktuell för min herre).

Alltså när tråden skrevs så fanns det ju två bufferthöjder, och sulan var i det läget ganska ny enligt den som sålde den.;) Däremot så fanns inte det inte två bufferthöjder redovisat på ÅF sida men däremot hos generalagenten, vilket jag visste då. Det är ju egentligen inte konstigt om en som säljer en sula uttalar sig positivt om den när det gäller att sko kunders hästar, konstigt vore ju annars.;)

Köper du originalen huf grips så behöver du inte bekymra dig, de är iofs avsevärt mycket dyrare men i gengäld slipper man problem av de slag du beskriver och dessutom är de möjliga att använda många gånger till skillnad mot dessa genomskinliga i silikon eller vad de nu månde vara gjorda av.

Det var originalet jag uttalade mig om, huf grips alltså. Jag använder inte de andra just för de är så mkt sämre.

Men har de platt sula så kan det räcka med själva ringen för att ge tryck, ganska välkänt 'problem'.

Så jo, det blir samma problem med huf grips. Nu är det ju inte i sig huf gripsens 'fel', den modellen av snösula är bara inte så lämpad för plattfötter. Och sen fblstoet vågar jag inte testa ens på plattfötter, spec inte Lillen.

Då är dina hästar förmodligen undantag, eller så är det inte originalet som du har även om du kanske tror det. Jag trodde själv att jag hade original tills jag fick se den äkta varan.

Då är dina hästar förmodligen undantag, eller så är det inte originalet som du har även om du kanske tror det. Jag trodde själv att jag hade original tills jag fick se den äkta varan.

Personligen tycker jag vi släpper det eftersom det inte tillför diskutionen ngt konstruktivt mer än att åter bevittna ett antal otaliga bortförklaringar.

Har man problem med originalt snow grip så har man garanterat även problem med PP, dock så framkommer problemet med PP lite senare i framtiden.

Det mest skrämande jag noterat är att man även lägger sulor bak, med den motivering som framkommit. men har sulor bak nu med pga boxvilan, för att skydda mot hans grymt grisiga tendenser)

Själv hade jag en gång en hästägare med en häst med supersulor, ägaren vill trots det ha sulor på hästen, varför blev min fråga. Jo men det är så bekvämt för då slipper man kratsa hovarna.:angel:

Mitt råd är att börja åtgärda det primära problemet i stället för det secundära eftersom det senare kommer leda till att det secundära problemet blir större än det tidigare primära.

Senast ändrad:

Garanterat originalet. Det är liksom märkt om inte annat =) (och jag har, tills jag lyckades dra på mig plattfötter, användet det sen de kom)

Personligen tycker jag vi släpper det eftersom det inte tillför diskutionen ngt konstruktivt mer än att åter bevittna ett antal otaliga bortförklaringar.

Har man problem med originalt snow grip så har man garanterat även problem med PP, dock så framkommer problemet med PP lite senare i framtiden.

Det mest skrämande jag noterat är att man även lägger sulor bak, med den motivering som framkommit. men har sulor bak nu med pga boxvilan, för att skydda mot hans grymt grisiga tendenser)

Själv hade jag en gång en hästägare med en häst med supersulor, ägaren vill trots det ha sulor på hästen, varför blev min fråga. Jo men det är så bekvämt för då slipper man kratsa hovarna.:angel:

Mitt råd är att börja åtgärda det primära problemet i stället för det secundära eftersom det senare kommer leda till att det secundära problemet blir större än det tidigare primära.

Har du något annat tips får du jättegärna delge det, då varken jag eller hovis tycker det är kul att sula bara för att (även om jag är något mer förtjust i sulor än hovis ;))

När han står i boxen dygnet om (eller ja ska vi vara petiga så 23 h och 40 minuter per dygn), och är en liten gris. Så han har bajs inpackat i hovarna ta mig sjutton hela tiden. Trots mockning och hovkratsning 4 ggr/dygn och massor med strö (som han dock skyfflar omkring, men..) så blev hovarna extremt äckliga, just för det var 'kiss och bajs' inpackat hela tiden. Och nu när jag jobbar kan jag iofs inte ens mocka & kratsa 4 ggr/dygn, men inte ens det hjälpte som sagt.

Så har du ngt annat förslag för att hindra att han trampar in kiss och bajsäckel i hovarna så de drabbas av röta får du jättegärna delge det? =)

och hur löser man problemet med att hästen är en gris i boxen?

Man tar ut grisen ur boxen och ställer in en häst,:crazy:

Ja vad tror du själv??? Naturligtvis ser man till att det finns balans mellan intag och utflöde, ser till att individen harmonisk eftersom endast stressade hästar var runt som pingpoll bollar och pissar och skiter oavbrutet. Ett mkt bra tips på en häst som fått kolik är att stressa upp den för det är garanterat kramplösande.

Sedan kanske man ska se till val av strö, mängd och antal ggr per dag man behöver rengöra boxen.

Jag tänker inte gå in närmare på detta men personligen skulle jag dra ner på intaget eftersom det inte finns ngn logisk förklaring till att fodra en lågpresterande individ i näringsbehov för en högpresterande. Jag tycker sunt förnuft säger att kommer det ut mer än det kommer in så finns ett visst "övertryck" och obalans. Sedan brukar det vara bättre på denna typ av individer att ströa med mindre strö och och mocka ut allt och lägga in nytt strö i antal intervaller per dygn som nu den enskilda individen kräver för att det ska uppvisas en renlig miljö.

Ibland så finns det vissa djur som är riktiga skitgrisar och då får man nog finna sig i det och öka sitt eget engagemang i stället för att hela tiden försöka vara smart och bekväm.

Hur skulle du själv göra om du va lös i magen i tre dagar och gick på muggen 12 ggr/dygn,, endast torka dig 4 ggr???
:eek:

Väcker min egen tråd igen. Nu har iaf jag fått på sulorna på Lillen. Och det är ju förvisso inte värsta snöklampsvädret direkt, snö och KALLT. Men innan så hade han vanliga, släta plastsulor fram, och inget bak. Och fick en del snö inpackat i, som iofs hyfsat lätt bröts sönder och föll ur, men han kom in 9 dagar av 10 och åkte lite kana på stallgången. Blev ibland isstyltor som föll ur när de blev lite höjd på med. Oskodda kompisen var ungefär likadant.

Bara haft sulorna i 1½ dygn än, och som sagt kallt väder - men hitills är det rena magin, finns inte en snöflinga i hovarna ens. Så hoppas verkligen det fortsätter så. Och så undrar jag givetvis om det är någon mer som provat?

propad fungerar både på hovbölder, snö och galliga ben. Det är få hästar som får ökad risk för tappsko eftersom den följer hoven på hästen och därmed inte är styv. har ni fler erfarenheten av propad så skriv gärna vidare....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 266
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 358
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
6 035
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka