Pro Pad Funktionssula?

Alexandra_W

Trådstartare
Är det någon som provat den? Är en hel sula, som dock är annorlunda konstruerad än vanliga, och ska ge mer grepp samt att de har en rörlig del över strålen som ska ge lagom stråltryck och stimulera strålen. Iom att den delen rör sig fungerar de som snösulor också.

Hovis pratade om dem idag, han hade sett demo-exemplar när han köpt skor och tyckte de verkade bra, och då jag ju inte kan/törs ha 'vanliga' snösulor tänkte han jag skulle vara intresserad. Vilket jag absolut är efter att ha googlat lite (kan ju inte länka här).

MEN - är det någon som provat dem? Det som verkar bra i teorin är ju inte alltid lika bra i praktiken, och de lär ju inte vara billiga direkt, men fungerar det lär det vara värt priset oavsett vad de kostar.

Sv: Pro Pad Funktionssula?

Väcker min egen tråd igen. Nu har iaf jag fått på sulorna på Lillen. Och det är ju förvisso inte värsta snöklampsvädret direkt, snö och KALLT. Men innan så hade han vanliga, släta plastsulor fram, och inget bak. Och fick en del snö inpackat i, som iofs hyfsat lätt bröts sönder och föll ur, men han kom in 9 dagar av 10 och åkte lite kana på stallgången. Blev ibland isstyltor som föll ur när de blev lite höjd på med. Oskodda kompisen var ungefär likadant.

Bara haft sulorna i 1½ dygn än, och som sagt kallt väder - men hitills är det rena magin, finns inte en snöflinga i hovarna ens. Så hoppas verkligen det fortsätter så. Och så undrar jag givetvis om det är någon mer som provat?

Jag har inte provat den, men den ser då i princip ut som en Carresula vilken har funnits i många år och har väl såvitt jag vet använts mycket inom travet.

Stor skillnad mot dem tycker jag? (provat carresula på en annan häst för, om det är 'carre air pad' du menar, har en räfflad buktning?) Den har ju en buktning, och den bråkade vintertid iaf för mig. Det jag gillar, än iaf, med den här är just att den är 'slät' även vid det räfflade, men att den räfflade delen kan 'röra' sig (tryckas inåt, fjädra ut). Jag antar det är det som kastar ut snön med (även om den ju inte är en specifik snösula eg)?

Men, får se hur den står sig i längden, men just på Lillen som behöver/bör ha sula för att skydda just sulan, men jag ändå gärna ser strålen aktiveras så känns den i teorin i alla fall perfekt, och funkar de får de nog hänga med både i vår och sommar med. Men återstår som sagt att se vad jag tycker om 2 veckor och om 2 månader, då kanske jag svär ve och förbannelse. (Buffersulorna t ex funkade fint, ett kort tag, sen blev det skit och enbart skit av det, så..)

Personligen ser jag inte så stor skillnad på dem, mer än att propad är grundare men kan ju fås med djupare buffert också om man vill.

Nu vet jag inte om du klämt på den IRL? Men jag (naturligtvis kan ngn annan tycka ngt annat) är stor skillnad. Carresulan är styvare, med pp-sulan är mycket rörligare, men kan röra på den räfflade delen på ett helt annat sätt än c-sulan.

Dock finns bara pp i en modell, så du kan inte få den med olika 'buffer'?

Jodå den finns i 2 varianter, Support standard samt Supprt XT. Här är bufferthöjden 7mm respektive 12 mm för XT.

Hm, propad verkar ju onekligen som något bra.
Jag står nu i valet på vad man ska göra med hästens fötter på vintern. Bor i skåne så det är ju bara snö här ibland. Men kommer det snö så får dom ju enorma "styltor" och det känns väldigt nervöst var gång de staplar runt i hagen.
Det jag undrar med propad är vad dom säger om hur dom sitter? Jag menar med vanliga snösulor så är det inte bara risken med hovbölder utan också att de tappar skorna lättare??
Är det någon som hört något om det?

Alla sulor som ligger mellan hästens hov och skon ger en ökad risk för tappsko. Sen hur stor den är är väldigt individuellt. Vissa hästar tappar inte en enda sko pga sula, andra slänger skor omkring sig.

Jag har dock inte haft mer problem med tappskor för att jag haft sulor på någon häst *peppar peppar*, och jag har alltid haft någon form av sulor på vintern på alla skodda hästar, och haft 4 hästar som haft sulor året om. De som inte tappat skor utan sulor har inte gjort det med sulor heller (oavsett typ), de som tappat en del skor utan sulor har tappat skor i samma omfattning med sulor.

Enda sättet att veta hur just din häst reagerar är dock att prova och se =)

OM propad fungerar som 'reklamen' påstår borde de ur hovböldssammanhang vara bra just för sådana vintrar när det är snö - inte snö/lera - snö, som jag antar ni har i skåne? Där blir ju huf grips (de som sitter som ett rör innanför skon) en extra risk för hovbölder etc när det just inte är snö. Propaden är ju eg inte en snösula specifikt, utan ska fungera året om, och även i lera. Sen om den gör det återstår ju att se.

Ja det är just så att det är lerigt ena dagen och fruset ena dagen och snöslask ibland.
Jag känner mig manad nu till att prova:)! Dom verkar ju bra så jag hoppas dom håller vad dom lovar.

Väcker den här tråden och undrar om du tyckte att den var lika bra hela vintern som du tyckte i början?
Det är ju tyvärr dags att börja fundera på snösulor nu :crazy:

Ja och nej.

Den är helt oslagbar som snösula. Fastnar INGEN snö, inte minsta lilla stylta.

MEN.. iaf på häst med 'små' hovar (strl 0 och 1, eller olika skomärken mäter ju olika, men stor D-ponny respektive liten storhäst) så själva 'skarven' mellan rörliga plattan och hela sulan kommer på lite dumt ställe. Själva centrumplattan är lika stor i alla storlekar av sula. Och om hästen är plattfotad så ger den där kanten tyvärr lätt tryck.

Så, då jag har just herre med 0 i skor och ganska plattfot fram, funkade det inte att använda dem fram på honom, bak (mer skålad hov där) fungerade de perfekt dock. Häst med större hovar och/eller inte plattfot lär det inte spela roll.

Så, absolut bästa, mest överlägsna och helt suveräna snösula jag testat ALLA kategorier, och jag gillar den även som 'vanlig' sula med. Men fungerar inte på platta hovar om de är lite känsliga för tryck. Mao så ligger de på bak, men kör motvilligt med annan variant fram.

Tack så jättemycket för ditt svar :bow:
Givetvis har ju båda hästarna då 0 och 1 så klart...
Men kan ju helt klart vara värt att prova på den ena som har mer skålade hovar men på arabens platta hovar kanske det är dumt? Men han är ju aldrig ömfotad så kanske kan det vara värt att testa ändå?
Höll de en hel säsong?
Vilken storlek köpte du?

Senast ändrad:

Först hade hovis bara medium, så körde på det men bad honom köpa small. Enda problemet är att själva 'mittdelen' och stråldelen är precis lika stor i båda storlekarna, bara sulan 'runtomkring' som var större i större storlek, och då kom den där skarven så dumt.

Prova tycker jag du kan, är ju bara hålla koll, dels så hästen inte verkar ömma, och så be hovis klämma och kolla på sulan (hästens alltså) när ni skor om. Behöver ju inte blir som för min på alla, och bak har det funkat fint som sagt. Vi märkte btw trycket och ömheten när vi skodde om, inte så han blev halt eller ngt så.

Höll utan problem en hel vinter, inkl lerperioderna.

Väcker den här tråden och undrar om du tyckte att den var lika bra hela vintern som du tyckte i början?
Det är ju tyvärr dags att börja fundera på snösulor nu :crazy:

Varför väcka den björn som sover??? Ta gärna del av detta års fallbeskrivningar så kanske du börjar tänka i andra banor.

Bara för att inte snön fastnar i den så behöver det inte innebära att den är funktionsduglig som helhet.

Jag tycker alternativet glasslock i så fall är en bättre helhets lösning, främst från GB.

Sällan har en sula secundärt uppvisat så mkt negativt resultat som just denna sula.

Jag har nu förstått varför den kallas för "pro pad" och inte vill jag bistå med att mina kunders hästar ska vara ngn försökskanin.

Senast ändrad:

Coari - du oroar dig i onödan ;) Herrn har inte haft propad mellan i vintras och för 5 v sen. Så det har knappast något med några sk 'fallbeskrivningar' att göra.

Coari - du oroar dig i onödan ;) Herrn har inte haft propad mellan i vintras och för 5 v sen. Så det har knappast något med några sk 'fallbeskrivningar' att göra.

Fast det finns andra som kan ge bra fallbeskrivningar faktiskt, du är till trots inte den enda som har använt den här sulan förra vintern.;)

Tja, varför frågar man? För att få veta kanske? Jag tror inte att sulan har gjort att Alexandra´s häst har haft sådan otur i år. Så stor inverkan tror jag inte att en sula har så den kan framkalla fång och senskador. Möjligtvis inverkan på stråle och sula.

Jag vill inte heller att mina hästar ska vara försökskaniner, därför köpte jag den inte förra året eftersom jag ville veta mer om hur den var, verkade och om den överhuvudtaget fungerade.

Tja, varför frågar man? För att få veta kanske? Jag tror inte att sulan har gjort att Alexandra´s häst har haft sådan otur i år. Så stor inverkan tror jag inte att en sula har så den kan framkalla fång och senskador. Möjligtvis inverkan på stråle och sula.

Jag vill inte heller att mina hästar ska vara försökskaniner, därför köpte jag den inte förra året eftersom jag ville veta mer om hur den var, verkade och om den överhuvudtaget fungerade.

Fråga är alltid bra att göra om man inte genom sökning först kan finna svaret på sin fråga. Det kräver för mkt av min tid att delge för och nackdelar med denna pro pad. Du bör dock ha i åtanke att den inte främst är framtagen som ett snöskydd och mitt råd är att du först ser den,, känner på den för att sedan utifrån egen kunskap få ta del av för/nackdelar.

Snabbt förmedlat,, den har ingen skyddande funktion eftersom materialet är för tunnt, den ger ofelbart ett extremt tryck över hovens tådel/strålspets på en plattfotad hov. På en väl välvd sula så kommer materialets bristande hållfastighet ofelbart leda till att sulan inom två veckor leder till en konvex form. Tå en individ med svaga låga trakter kommer det inom samma tidsrymd leda till ballförskjutning och blödningar i hovens bakre del..

Naturligtvis finns det som alltid en hov där varje beslag eller sula fyller sin funktion men i just detta fall anser jag det som mer ett undantag än regel.

Det secundära kommer inte för ett ovant öga att framträda i det primära skeendet, dock så kommer det inom sin tid att uppteckas ett secundärt trauma som inte alltid kommer att förmedlas genom tillförlitlig historik.

Jag finner ett stort intresse av att ta del av din erfarenhet och utvärdering om,, låt oss säga ditt återkommande om ca 7-8 månader.

Du ska ha ett stort tack till att du kommer bidra till ännu en erfarenhet rikare för mig i framtiden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 266
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 358
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
6 034
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka