Privat övningskörning, plan

Texaz

Trådstartare
Har fått förfrågan om att vara handledare för en ung person, och tvekar lite. Tänker mest på hur man gör upp en plan för det hela...

Att jag måste läsa in mig på det som är nytt är helt ok, och kan ju dessutom vara ett bra tillfälle att friska upp gamla kunskaper.

Men rent praktiskt, för att verkligen kunna hjälpa på ett bra sätt, hur går man tillväga? Finns det färdiga material?

Har fått förfrågan om att vara handledare för en ung person, och tvekar lite. Tänker mest på hur man gör upp en plan för det hela...

Att jag måste läsa in mig på det som är nytt är helt ok, och kan ju dessutom vara ett bra tillfälle att friska upp gamla kunskaper.

Men rent praktiskt, för att verkligen kunna hjälpa på ett bra sätt, hur går man tillväga? Finns det färdiga material?

I den obligatoriska handledarutbildningen ingår bra material, för den som vill stärka sin körlära med privat övningskörning. Det är dock inte tänkt att ersätta den professionella trafikskolan, så bra blir aldrig vi amatörer.

Ja, du OCH eleven måste gå kurs hos Trafikskolan. Då får man böcker mm med en plan för vad man ska träna och hur. Utan en sån kurs får man inte längre övningsköra med elev, nåt man kunde tidigare bara man hade haft körkort tillräckligt länge.

Nu antar jag att det är bil som avses, men det kan vara bra att veta att OM det skulle handla om motorcykel så krävs ingen handledarutbildning.

Ja, du OCH eleven måste gå kurs hos Trafikskolan. Då får man böcker mm med en plan för vad man ska träna och hur. Utan en sån kurs får man inte längre övningsköra med elev, nåt man kunde tidigare bara man hade haft körkort tillräckligt länge.
Det har jag iaf koll på, eftersom jag varit handledare åt barnen, men de gick även i trafikskola så det handlade mest om att nöta in körvanan.
Tänker mest att om man ska hjälpa till från grunden så kanske det finns något material att använda sig av förutom körkortsboken....

Jag vet att körskolorna använder sig av en stege med vilken ordning man ska lära sig allt. Start och stopp kommer i början av stegen och stadskörning mot slutet. De räknar även på hur många lektioner som varje steg beräknas ta innan de går vidare till nästa steg. Vet inte vad stegen innehåller eller vilken ordning allt kommer i men man måste klara av alla steg innan man får boka uppkörning.

Nu blev det luddigt haha men den stegen eller en liknande stege kanske går att hitta?

I den obligatoriska handledarutbildningen ingår bra material, för den som vill stärka sin körlära med privat övningskörning. Det är dock inte tänkt att ersätta den professionella trafikskolan, så bra blir aldrig vi amatörer.
Så tänkte jag när jag skulle lära maken också. Jag sa det från början att jag gärna lär honom basarbetet. Det som rör bilkontroll och liknande. Jag vägrade stadskörning då vi bor i sthlmstrakten som jag inte ens hittar i. Jag lämnade över en elev som hade ganska bra koll på var bilen var, hur man tog sig fram, grunderna i trafiken etc till körläraren som tog hand om finliret samt stadskörning. Maken övade på det han gjorde på trafikskolan hemma mellan lektionerna och körde i stan på vägar han kört med trafikskolan. Funkade bra tyckte jag.

Man går handledarkursen, där får man information som beror handledare och elev samt en instruktionsbok som går igenom stegen och hur man ska lägga upp det, vad man ska tänka på osv. :)

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 361
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama