Prisvärda och bra ylletäcken

Wembley

Trådstartare
Någon som har tips på bra/prisvärda ylletäcken? Jag vill inte ha med fleece mot hästen, utan åtminstone 85% ull i täcket. Det skall sitta bra på plats, gärna med kryssgjordar. Ska fungera som täcke under ett regntäcke vid kallare dagar. Tacksam för idéer! :bow: Börjes ylletäcke vet jag redan töjer sig i bogen så det är inte aktuellt.

Sv: Prisvärda och bra ylletäcken

Någon som har tips på bra/prisvärda ylletäcken? Jag vill inte ha med fleece mot hästen, utan åtminstone 85% ull i täcket. Det skall sitta bra på plats, gärna med kryssgjordar. Ska fungera som täcke under ett regntäcke vid kallare dagar. Tacksam för idéer! :bow: Börjes ylletäcke vet jag redan töjer sig i bogen så det är inte aktuellt.

Hööks har ju ett med 80% ull.

Kommer följa tråden då jag själv är på jakt.

Jag har tre ylletäcken från Börjes (köpta 2005 och 2006) - inget har töjt sig i bogen :confused:

Det låter ju bra, eftersom de är billiga :) Jag har hört flera som tycker de är/blir stora över bogen. Vad har du för typ av häst?

de var förstora för min pålle, fullblod!

Jag har ett från hööks, det kan åka bak lite och skava på bogen, men har du en häst som inte är supertunn över bogen så sitter det nog perfekt!

Sen har jag ett Domani, men det är "fintäcke", så det har hon bara i transporten och på träningar, det sitter perfekt, dock inga kryssgjordar, lätta att lämna in och sy dit.
Kostade 500 på granngården under en kampanj, tror de ligger på 1000kr annars.

Jag har en fullblodskorsning. Han är inte extremt tunn över bogarna, men inte heller speciellt kraftig. Kanske vore Hööks täcket något. Tack för tipset :)

Någon som har Mias ylletäcke? Det finns ett rutigt som är tillverkat utomlands, men med svensk design för runt 500 kr?

Jag har det från hööks till min tant hon är dock lite tunn i bogen så det åker ner lite, men inte så att hon får skav.
Är väldigt nöjd med det.

Borde ju funka då på min storbogade kralliga halvblodskille.

Synd bara att de bara finns i grått. Hade velat ha i svart.

mantorps travshop har ett jättefint marint ylletäcke. Hade ett till min förra häst, satt riktigt bra.

mantorps travshop har ett jättefint marint ylletäcke. Hade ett till min förra häst, satt riktigt bra.

Kollade in där, men de hade sådana mer liknande "vara fin i" täcken med guldfläta bak o s v, det känns ju lite onödigt som undertäcke. Flätan lär ju bli totalmosad under regntäcket :D

Jag har ett som både jag och hästen älskar.. Brunt, hyfsat tjockt, köpte det för ca 200kr (rea, ord. pris. 300-500kr tror jag) på Lantmännen i våras. Domani. Det enda felet är att pga jag inte gjorde rent det ofta undr året, var det ett h*****e att få rent nu i våras när det skulle läggas undan. Som en matta av päls i det :mad: *förbannar tyst hästens låånga vinterpäls*
Men det ligger bra, och har suttit kvar både ute och inne (till skilnad från fleecetäckena som madame lyckats ta sig ur - även med de lösa täckgjordarna!).

men det är ett tjockt ordentligt täcke till bra pris, vad spelar då flätan för roll?

Jag har en fullblodskorsning. Han är inte extremt tunn över bogarna, men inte heller speciellt kraftig. Kanske vore Hööks täcket något. Tack för tipset :)

Någon som har Mias ylletäcke? Det finns ett rutigt som är tillverkat utomlands, men med svensk design för runt 500 kr?

Jag har ett sånt, lila och grönt, till min halvblodstjeja:). Det sitter jättebra på henne men hon är rätt maffig över bogarna så risken är kanske att det blir lite stor på din... Annars ett mkt bra täcke till ett bra pris (498:-):laugh:

Jag har två från H**ks som jag älskar. Har galoppörer och täckena sitter OK, lite stora runt bogarna men absout ingen katastrof. Det är några år sedan jag köpte täckena så det är kanske inte exakt samma som dom säljer nu.

Jag köpte ett ylletäcke från Börjes för 7-8 år sedan. Det har inte töjt sig ett smack trots att min häst är väldigt bred över bog och bringa. Det är som nytt fortfarande. Ett kanonköp. (tror det kostade 198 kr)
Men det kanske inte är samma ylletäcken de har nu som när jag köpte förstås. Synd i så fall.

har även det grå från H**ks. Aningen stort i bogarna för min tjej men annars ligger det OK. vet inte om jag vågar släppa ut henne med det dock, är det minsta stort nånstanns känns det som att hon kanske tar sig ur det.. :crazy:

Horze har för:
369kr
194kr
1090kr

Senast ändrad:

Har ett från Mias, det är toppen! Dock tyvärr inte kryssgjordar men sitter bra på plats med en täckesgjord. Mjukt och följsamt. Minus för snabbknäppet i bogen, man kan inte ändra där ju. Har haft det flera gånger under regntäcket, har inte töjt sig.

Det är dock ganska litet på nuvarande häst så köpte detta:
8-1.jpg

Från Charlies, deras egna täcken. Dock mkt bra kvalité! Helt klart värt pengarna och snyggt också :d Har inte haft det så länge men sitter bra hittills. Ganska tjockt och mkt varmt.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Shixle
·
Utrustning Är på jakt efter ett bra ylletäcke till min häst. Tycker det är svårt att hitta ett som sitter riktigt bra. Min häst är ganska så bred...
Svar
4
· Visningar
1 066
Senast: ameo
·
Utrustning Jag rakade min häst igår, han har alltid haft vinterpäls så jag är inte så erfaren på den fronten. I alla fall, jag äger ett regntäcke...
Svar
9
· Visningar
1 131
Senast: Rouise
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar