Prisvärd inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Var i landet hittar man prisvärd inkörning för en unghäst som skall sikta på premie?

Sv: Prisvärd inkörning

det beror ju på helt vad du siktar på om du vill använda dig av en proffs tränare eller av en amatör tränare.
Hur långt kan du tänka dig att skicka hästen?
Vad ska ingå i priset?

proffs har priser på 390-450 per dygn för att ha hästen där.
Amatörer är det väl från 170-250 ca per dygn

och i det är det ju olika vad som ingår och sen tillkommer de 25% moms på de oxå

Ehh...skrev ett inlägg om att man kunde träna upp dem i Estland. Men var tydligen inte nog patriotiskt????? Förlåt så hemskt mycket om någon kände sig trampad på sina små tår...:D

Ehh...skrev ett inlägg om att man kunde träna upp dem i Estland. Men var tydligen inte nog patriotiskt????? Förlåt så hemskt mycket om någon kände sig trampad på sina små tår...:D

Det hade inget med patriotiskt att göra, utan det var ett regelbrott.

Till alla:
Håll tråden allmänt, annars så ryker den omg.
Snurrfian-moderator

Vilken regel var det då?? Regeln om att man inte får tipsa varandra om vart det är prisvärt att träna unghästar och vad det kostar? För det var väl det som efterfrågades i tråden?:cool:

Kan du vänligen upplysa mig om vilken regel som bröts? Försökte hitta något själv, men lyckades inte. Förmodligen beror det på mitt klena förstånd, men vill ju inte få mer smäll på fingrarna pga överträdelser av de här viktiga reglerna. Så ett klargörande skulle uppskattas.:angel:

Estland är ett land, och inte en träningsanläggning! Jag kan inte heller se att det är otillåtet att skriva om Estland?
Av det jag hört så har många varit jättenöjda med den hantering och körning unghästarna får där.

Till alla:
Håll tråden allmänt, annars så ryker den omg.
Snurrfian-moderator

Ett tips. För att inte verka alltför dryg så kan man skriva så här:

Till alla:
Håll tråden allmänt, annars måste jag tyvärr ta bort den.

Det låter väl ändå mycket trevligare?

Jag håller med jp, okej då om man gör reklam för sin egen verksamhet, men det är ju både prisvärt och många som är nöjda med att ha sina unghästar på inkörning/uppträning i Estland, vad är det som är så fel med att skriva det? Annars får man nog ta bort hela tråden eftersom ts faktiskt efterfrågar prisvärd inkörning....:mad:

Jag måste också hålla med. Jag kan inte se vad i reglerna som säger att man inte får tipsa om att skicka hästen på inkörning i Estland.

Ja, är ju inte så att jag har nåt intresse av att göra reklam för någon tränare/träning i Estland. Men jag vet att det är stor skillnad på tränarna där, och tog själv hjälp för att veta vilka man skulle vända sig till. Nu namngav jag ju ingen tränare där utan talade bara om vad vi får betala, och att vi är nöjda med resultaten. Tex med On track piraten som gick till finalen i E3, som både kördes in, tränades upp, kastrerades osv i Estland. Jag tycker bara att det är prisvärt, vilket var det som efterfrågades. O även om jag hade rek någon speciell så förstår jag inte problemet, är väl samma sak med avelshingstar isåfall? Man får inte rek någon speciell för då är det marknadsföring eller? Är väl bara om man har något egenintresse i det hela som det är marknadsföring.. förklara som sagt gärna för mig, kanske missat något i det hela. :)

När jag gjorde första inlägget glömde jag skriva knapplån.
Svaret var mer tänkt till moderatorn.

Jag håller med jp, okej då om man gör reklam för sin egen verksamhet, men det är ju både prisvärt och många som är nöjda med att ha sina unghästar på inkörning/uppträning i Estland, vad är det som är så fel med att skriva det? Annars får man nog ta bort hela tråden eftersom ts faktiskt efterfrågar prisvärd inkörning....:mad:

Ja det är just det att tråden balanserar på gränsen, men jag ansåg att det kunde bli en intressant diskussion, men om den inte hålls allmänt så måste jag ta bort den.
Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.
Står det i reglerna, men som sagt ville jag ge er chansen att diskutera saken, sen hann jag inte formulera mig helt genomtänkt när jag försökte hinna slänga in ett svar på frågan trots att tiden egentligen inte fanns, jag ber om ursäkt.

Snurrfian-moderator

Intressant diskussion men jag frågade om annat än regelverket.

Efter att inte ha sett det borttagna inlägget - om en viss träningsanläggning nämnts så är det väl solklart att det bryter mot reglerna?

Om inte - ja då begriper jag inte heller. Men hur svårt kan det vara att skriva ett inlägg som sedan leder till en PM-diskussion om det är namn man vill ha?

Även jag kan i bland behöva namn men harlärt mig att använda andra kananler än trådar för såna tips. :D

TS: Jag skulle aldrig lämna till någon alls utan trovärdiga rekommendationer efter alla skräckhistorier jag hört. Och då skulle priset vara underordnat kvaliteten. det är ju en investering för många år.

Jag har sett två inlägg, det ena skrevs som en annons, där förstår jag att det togs bort för det var en som gjorde reklam för sin egen verksamhet, detta gjorde inte jp, han skrev svar på det som ts efterfrågade, det vill säga hans egen erfarenhet av prisvärd inkörning.

kl. Jag tycker ärligt talat det här blir exakt samma grej som med hingstarna. Skulle ts efterfrågat prisvärda hingstar istället och CK skulle svarat, betäck med Couch Doctor som står här, han kostar bla bla bla skulle troligen det inlägget ses som som reklam, eller hur, skulle däremot jag svara, vilket jag och flera andra gjort i liknande trådar om hingstar, att jag har en avkomma som ser jättefin ut efter Couch Doctor och att jag tycker han är prisvärd, så kan det ju knappast räknas som reklam (eller, jo, enligt forumreglerna är det kanske det, just därför är det konstigt att dessa inlägg är kvar när inte JP´s fick vara det om att träna upp hästar i Estland).

Var ingen anläggning nämnd, problemet var tydligen att jag erbjöd mig att hjälpa till att förmedla kontakten med någon av tränarna där. Vilket jag gjorde av ren välvilja, jag har inget ekonomiskt intresse i det överhuvudtaget. O har inte heller någon personlig relation med tränarna där heller, det är faktiskt en av minusposterna med att ha hästarna i Estland. Vill man ha info så får man ligga på och ringa själv, de har inte några hemsidor som uppdateras eller rapporterar om hur det går... fast det är iofs inte svenska tränare så supervassa på heller kanske..:grin:

Vill man tolka in det som någon slags marknadsföring... tja, går väl att göra en sån långsökt stretchning på reglerna om man anstränger sig. Frågan är bara varför..??

På samma sätt som med Avelshingstarna så handlar det ju om att utbyta erfarenheter så att fler kan dra nytta av dem eller tvärt om.

Nåja, inte viktigt alls för mig är inte speciellt aktiv här.. men blir lite fundersam över hur det hela "övervakas". Reglerna ska väl vara till för att tonen ska vara god här, och att forumet inte utnyttjas av kommersiella intressen.. syftet nu kändes mer som ett behov av paragrafrytteri. Dvs sunt förnuft används inte utan reglerna tillämpas striktare än vad som är rimligt. Så tycker jag... ;)

Så har det alltid varit på trav. Det beror nog på att det är så relativt få inlägg på trav att moderatorerna av tristess gärna är in och petar på allt de kan. Vare sig det är berättigat eller inte.

Ang. Estland!
Är väl inte 100% emot att skicka dit sin häst på träning/inkörning eller likn.
MEN, man ska nog tänka sig för både en & två gånger, och framför allt,
se till att hästen isåfall hamnar hos en tränare som har gott rykte!!

Bra att du ursäktar ditt inlägg!
Bättre att låta bli att lägga ett inlägg om tiden inte finns så det inte blir sånt här tycker jag.

*on topic*
Prisvärd inkörning för 1-1½ åring är ca 2500kr (+moms) oavsätt var i landet alltså ca 1-2 veckors träning så den är inkörd och färdig att träna vidare. Inte träning av hästen utan enbart inkörning, vidare träning är en annan fråga. :)

Estland/baltstaterna skulle jag inte rekomendera alls då jag bara haft mycket dålig erfarenhet av alla de ca 10 talet hästar jag fått efter inkörning där, från olika tränare dessutom. Vi vet inte vad som händer där och vi kan inte följa hästen alls utan får förlita oss på vad som sägs och inga garantier ges.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
261
Senast: Unafraid
·
Utrustning Både jag och dottern behöver skor inför vintern i stallet. Vad har ni för tips? Inga muckboots, inga fancy dyra i läder som jag ändå...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fibusen
·
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka