Prisuppgift från veterinären.....

Sv: Prisuppgift från veterinären.....

Förstår inte vad du menar i ditt första stycke. Att det skulle kosta lika mycket att träffa mig som veterinären eller? I så fall har jag INTE sagt det men att det SKA kosta att träffa mig är väl självklart, jag vill också ha lön. Och som jag skrev är det oftast inte jag som är den stora kostnaden utan som i mitt tidigare exempel,provet i sig, analysen på labbet. Hade du dessutom behövt träffa en veterinär i samband med provtagningen hade du fått lägga på ytterliggare några hundralappar.

Om du fick betala för stygntagning på samma klinik som satt dit stygnen anser jag att det är dålig service. Hos oss ingår det, dvs du kan träffa mig en BRA stund om stygnen sitter knepigt utan att behöva betala en spänn. Bra va? :p

Har inte sagt något annat heller MEN långt ifrån alla sitter och vaktar vid telefonen när deras djur är inne. Tur att någon gör det!

Det du beskriver sist har jag ALDRIG varit med om, har förvisso bara jobbat i två år.

"Hur och var jobbar en djursjukvårdare?" Vad menar du?

Jag vet inte vad begreppet djursjukvårdare innebär. Är det den personen som jobbar vid sidan av veterinären? (sjuksystern)?

Jag hoppas att du inte känner dig påhoppad, jag vill bara få folk att bli lite insatta i hur det kan se ut.

Motsvarande sjuksköterska. Men med mer arbetsuppgifter än en human sådan då vi även röntgar och passar narkoser, något du vidareutbildar dig till inom humanvården.

Vad och hur mycket ansvar du har som djursjukvårdare beror på hur stort ställe du jobbar på. Små kliniker=mindre avancerat, större djursjukhus= betydligt vidare arbetsuppgifter som du utför ensam på ordination av veterinär. Egentligen har man inget "eget" ansvar då vi ännu inte har legitimation, är på gång, på samma sätt som sjuksköterskorna. Det är alltid en veterinär som får anmälan även om jag gjort fel, tills det att vi får egen legitimation.

Kan säker gå till som du sagt, enstaka gånger, men att det sker i mer regel än undantag är inte sant. Ibland uppfattas saker också olika från vår sida och från er som djurägare. Vi kan uppfatta att ni är införstådda med vad som ska göras medan ni i själva verket kanske inte alls förstod. Det försvarar dock inte handlandet. Är själv alltid väldigt noga med att informera om vad jag ska göra om jag behöver "låna" djuret.

visst ska du också få betalt för det arbete du utför. men kostnaden var inte för vet (som dock ändå fick kallas in för att ta en titt), utan endast för borttagningen av stygnen + poliklinikavgift.

nu är den kliniken extremt dyr, och jag åker oftast till en mindre (men även den större i närheten är billigare), men att stygntagning skulle vara gratis har jag aldrig hört talas om. normalt brukar det bakas in i op-priset.

Tycker iofs att det överlag är MKT dyrare med smådjur än häst. Arbetsinsatsen är ju för vet betydligt större när man t ex gör böjprov och hältutredning på häst ( det är ju TUNGT att böja häst) än när man gör ex allergiutredning på hund...

så tycker jag också att det verkar vara. min kompis häst fick kolik mitt i natten, vet fick åka ut och stannade i två timmar. hon betalade en bråkdel av vad jag fick betala för att sy ett litet sår. såå dyrt kan det inte vara med narkosmedel...

Beror på vad man "söver" med. Regelrätt narkosmedel är svindyrt och så ska narkosapparat och övervakningsutrustning, förbrukningsmaterial osv osv betalas. Så en halvtimmes allmänn narkos kostar en del.

Ska själv säga att jag för ett tag sen undrade vad tusan det var som kostade så jag kollade lite med personen som sätter priserna och hon talade om exakt vad jag kostar företaget per 10min, vad veterinären kostar företaget/10min osv osv. Då insåg jag hur j**la dyrt det är att hålla ett djursjukhus så även om det verkar mycket när det ska betalas så är det inte siffror tagna ur luften, inte hos oss. Varenda liten grej är analyserad och värdesatt utifrån arbetsinsats och materialförbrukning m.m. Sen är också de allra flesta kliniker och sjukhus aktiebolag som har ett vinstkrav från sina ägare, hur hemskt det än låter.

Jämför jag ett akutbesök med häst på klinik på jourtid med vad vi tar för smådjur så är det STOR skillnad (200% ungefär). Hur saker debiteras är nog väldigt olika också. En del har en poliklinikavgift där vissa saker ingår, andra har en lägre ren grundavgift och tar betalt för ALLT annat separat.

Ang om stygntagningen ingår i op-priset eller inte, gratis, ingår, kalla det vad du önskar, så anser jag att det är schysstare att det debiteras ihop med operationen i så fall då än att du får betala det separat. Över 600kr för den tjänsten låter hur som inte rimligt.

vi betalade ca 900kr för stygnborttagning, cartrophenspruta och rimadyl, så det verkar nog ligga på samma nivå här..

Att det är dyrare för häst än hund.
T ex när jag var uppe och konstaterade att min häst var haltfri efter behandling, tog 5-10 min, kostade 800,-. Var med hunden efter hans lymfkörteloperation för att ta bort stygnen, få utskrivet mer medicin och kollat allmäntillståndet överlag tog ca 10 min kostade 0,-. Eftervård ingick i operationskostnaden som jag också tyckte var låg, frågade om de verkligen inte skulle ha mer betalt.:o Betalde 1 800,- för operation (2 ställen), övernattning, provtagning och proverna skulle sändas till Tyskland för koll, eftervård. Nu täckte försäkringen allt utom självrisken på 1 200,- plus 20% så ni kan själva tänka er att det inte var dyrt med tanke på att jag betalade 1 800,-. Nästan varenda gång vi var i väg med hästen kostade betydligt mer och då fick han oftast en lugnande, longeringsprov och en ibland två sprutor i hoven och 20% av det (utan självrisk) kostade ca 1 000,-.

jag ska nog åka till din veterinär nästa gång=)

Ja hon är super. Synd att du har lite långt. Kastrerade hunden i onsdags och fick uppgiften att det skulle kosta 2 160,- om inget komplikationer tillstötte, men då skulle de ringa och informera om det. Allt hade gått bra och det enda extra de hade fått ge honom var en lugnande då han varit väldigt toppad, men det behövde jag inte betala för.

vi åkte till vet för att vi trodde våran hund fått UVI. men vi hade inte lyckats fått något kissprov på henne. Bara ta in hunden i rummet o dom kollade på henne kostade 480 kr! Dom gjorde ingenting för dom pengarna. det var bara till att se glad ut och betala. Med lånade pengar.

Det skulle kosta 480 kr om vi hade med pss ett kissprov. Men syster sa det redan i dörren men ändå 480 kr! helt sjukt.

Cartrophenet är iofs ganska dyrt och måste debiteras per öppnad ampull även om inte hela används så där är nog den största kostnaden. Men varför rimadylinjektion vid sköterskebesök? Står hunden inte på tabletter med det hemma? Verkar konstigt.

Vår_vinter: Tja, veterinären tog ju sig ändå tid att titta på hunden, den tiden är inte gratis. Kan kännas surt, jag förstår det men ingen av oss jobbar gratis. Tandläkaren gör inte heller så hemskt mycket om det inte är något fel men går ändå på över 500kr för en koll på 10 min. Tror att vi är så oerhört bortskämda med att vår egen sjukvård inte kostar något när vi utnyttjar den att vi inte har någon som helst koll på vad saker faktiskt kostar egentligen då det redan är betalt med skatten.

Cartrophenet är iofs ganska dyrt och måste debiteras per öppnad ampull även om inte hela används så där är nog den största kostnaden. Men varför rimadylinjektion vid sköterskebesök? Står hunden inte på tabletter med det hemma? Verkar konstigt.

Vår_vinter: Tja, veterinären tog ju sig ändå tid att titta på hunden, den tiden är inte gratis. Kan kännas surt, jag förstår det men ingen av oss jobbar gratis. Tandläkaren gör inte heller så hemskt mycket om det inte är något fel men går ändå på över 500kr för en koll på 10 min. Tror att vi är så oerhört bortskämda med att vår egen sjukvård inte kostar något när vi utnyttjar den att vi inte har någon som helst koll på vad saker faktiskt kostar egentligen då det redan är betalt med skatten.

'Fast hon tittade inte på hunden. hon rörde inte ens vid den. Jag menade att hon TITTADE på henne, vilket tog 1-2 min. Sen var det bara till att knata hem igen :) Hon var inte ens i närheten av hunden. Det enda hon sa var " Ja eftersom ni inte har något kissprov med er så får ni återkomma"... öhhh... den meningen tyckte jag inte riktigt var värd 480 kr :idea: det hade vi juh redan listat ut.

Det var därför syster sa det redan i dörren o att det inte var någon mening att vi kom ens. Men ack, 480 kr fattigare för inget. lr jo en mening :)

Senast ändrad:

Vi köpte rimadyltabletter från kliniken...;) skrev kanske lite otydligt.

Men om det hade kostat samma OM ni hade haft urinprovet med er så måste det ju vara analysen av det som kostade och det måste ni ju kunna lämna in senare i så fall. Om ni visste att det skulle kosta 480kr och inget skulle göras, varför gick ni dit? Jag skulle väntat tills jag fick mitt urinprov i så fall. Verkar vara något som inte stämmer. Antingen har ni, ursäkta uttrycket, varit rätt dumma, eller så har det blivit en stor missuppfattning gällande prisangivelsen.

Men om det hade kostat samma OM ni hade haft urinprovet med er så måste det ju vara analysen av det som kostade och det måste ni ju kunna lämna in senare i så fall. Om ni visste att det skulle kosta 480kr och inget skulle göras, varför gick ni dit? Jag skulle väntat tills jag fick mitt urinprov i så fall. Verkar vara något som inte stämmer. Antingen har ni, ursäkta uttrycket, varit rätt dumma, eller så har det blivit en stor missuppfattning gällande prisangivelsen.

Nä, vi fick reda på efteråt när hon tittat klart på henne att de 2 min kostade 480 kr. jo de va själva urinprovet som skulle kosta så mycket men dte fanns ingen möjlighet till att lämna in det senare. Då va det bara till att betala igen.

Syster hade aldrig gått in ens om dom skulle tagit något betalat för att titta på henne. Om vi hade vetat om de.

KL
När det gäller UVI så vill man undersöka djuret för att utesluta
att det är något annat fel. Om det inte är väldigt typiska symptom
så sätter man inte in behandling innan man har ett urinprov. Detta för att man inte vill använda antibiotika i onödan. Provavgiften ska sedan täcka kostnaden för att någon tittar på urinprovet, baktplattor, värmeskåp, analysavläsning och veterinär ska tolka och ringa provsvar.
Anledningen till att experter, t.ex. hudexperter kostar mycket är att det är mycket arbete utöver undersökningen, t.ex. telefonuppföljningar.

Begär ett skriftligt kostnadsförslag och sätt ett maxtak nästa gång ni besöker veterinären så slipper ni obehagliga överraskningar. Själv hoppas jag att veterinären behandlar mitt djur på det sätt som han/hon bedömmer är det bästa för djuret och sedan betalar jag. Om jag har en maxgräns så säger jag det innan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 946
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp