Prisskillnad på "Pelletsfoder" vs "Blanda själv"

Willja

Trådstartare
Jag har tidigare haft allt foder inkluderat i stallhyran men ska nu byta till ett stall där jag köper kraftfoder själv.

Vad blir skillnaden om jag köper korn/havre + betfor + mineraler eller om jag köper pelleterat färdigfoder?

W äter små mängder kraftfoder då jag fokuserat på att ge honom rejält med grovfoder istället.

Sv: Prisskillnad på "Pelletsfoder" vs "Blanda själv"

Du får väll ta reda på priserna och sen räkna ut det själv på en miniräknare ?!?

Då får du fram mellanskillnaden ....

Mia

Jo. Visst kan jag räkna själv. Det behöver du inte tala om för mig;)

Jag tänkte mer på mängder osv och annat man kan behöva tänka på, men jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt.

En säck betfor kanske blir gammal innan jag hinner göra slut på den?
Krossad havre/korn kanske blir gammal?
Visst är det billigare om jag köper havre än pellets, men jag behöver ju komplettera med andra saker då som kanske ingår i helfodret?Hur mycket pellets gör jag av med i förhållande till 1 kg havre?

Det finns ju mer än pris per kilo att ta hänsyn till...

Jo. Visst kan jag räkna själv. Det behöver du inte tala om för mig;)

Jag tänkte mer på mängder osv och annat man kan behöva tänka på, men jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt.

En säck betfor kanske blir gammal innan jag hinner göra slut på den?
Krossad havre/korn kanske blir gammal?
Visst är det billigare om jag köper havre än pellets, men jag behöver ju komplettera med andra saker då som kanske ingår i helfodret?Hur mycket pellets gör jag av med i förhållande till 1 kg havre?

Det finns ju mer än pris per kilo att ta hänsyn till...

Betfor håller ju ganska länge, men krossad havre håller sig inte alls lika länge, korn ngt längre.

Om du ger 1 kg havre så finns det eg inget pellets att jämföra med då du har andra näringsämnen tillsatta.

Gå in på ditt fodertsat program, lägg in vad du ger idag och anteckna de värdena

Sen lägger du in pellets o tar bort havre, betfor m.m så ser du hur mkt pellets du bör ge för att komma på samma nivå.

Har själv en tråd ute om att ev sluta med havre, betfor, lucern, B-vitamin och hitta ett helfoder- men jag kommer nog inte att byta ändå, känns bäst att blandasjälv så är det lättare att variera mer under året. Kolla om du kan dela havre med någon, det gör jag.

Tack för svaret! Precis vad jag behövde veta:D

Prismässigt, iaf där jag bor blir det faktiskt ingen skillnad alls! Betfor,korn, havre osv har stigit så mycket i pris att kg/priset inkl mineraler osv blir detsamma som färdigfoder

Jag tycker det verkar så också om man köper havre/korn el. dyl i butik. Man kan ju hitta det billigare hos någon bonde, men tyvärr känner jag inte någon i närheten och är lite för lat för att leta;-)

Är färdigfoder "fullvärdigt" på så sätt att jag inte behöver komplettera med betfor eller mineraler? Det är ju rätt smidigt i så fall:-)

Jag tycker det verkar så också om man köper havre/korn el. dyl i butik. Man kan ju hitta det billigare hos någon bonde, men tyvärr känner jag inte någon i närheten och är lite för lat för att leta;-)

Är färdigfoder "fullvärdigt" på så sätt att jag inte behöver komplettera med betfor eller mineraler? Det är ju rätt smidigt i så fall:-)

Beror ju helt på vad för näringsvärden du har på ditt grovfoder så det är inte alls säkert att du kommer undan flera foder/mineralsorter.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 818
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar