Prisse är inte ok

Madick

Trådstartare
Min 2 åriga marsvinshane Prisse mår inte riktigt bra.

För ett par veckor sen hade ena tanden gått av nästan helt, hängde på trekvart. Vet sa att jag skulle låta den vara men om den inte lossnade helt inom några dar skulle jag komma in annars kan det fastna matrester. Den har lossnat nu.

Strax efter var han blockhalt på vänster bak. Misstänker att ett barn försökt fånga och huggit tag i benet för det var det enda som gick att få tag på. Vet sa att det inte är ovanligt och att det borde bli bra om 2-3 dar, annars fick vi komma in så skulle han få antiinflammatoriskt. Benet blev bra, han går på det igen utan problem

Jag har nog känt på mig ett tag att det är nåt som inte stämmer utöver detta som är uppenbara saker. I morse så "satt" han och åt, så brukar han inte göra, antingen står han eller ligger, det här är en ny ställning och han såg liksom ihopbollad ut. Pälsen står ut lite, inte slät och blank som han brukar, och andningen syns tydligt. Han äter glatt även om han tappade lite vikt när framtanden var avbruten, men det verkar han ha tagit ikapp med extrafoder (pellets och torkad frukt).

Nu väntar jag bara på att veterinären ska öppna telefonen så jag kan ringa, men kanske nån här kan ha några funderingar eller tips?

Eventuellt är Prisse helsyskon med Mille som jag fick ta bort i januari för att kindtänderna växte fel (inavelsfel) och självklart är jag orolig att det skulle vara något liknande nu. Men det som talar emot det är att han äter så glatt.

Stackars Prisse, han är gammelgubben i gänget (med sina hela 2 år) och supergo.

Sv: Prisse är inte ok

Fick tid i morgon em, om det blev akut fick vi åka till Strömsholm.

Har inga tips men tänker på er och lilla Prisse! Hoppas att de kan hitta något som inte är så allvarligt.

När du ändå ska till veterinären, fråga om de har Critical Care som du kan köpa med dig hem, det är ett stödfoder man kan ge marsvinen om de inte äter själva eller inte får i sig tillräckligt, som innehåller alla rätta saker. Förvarar man påsen i frysen håller den rätt länge. Bägge mina har ÄLSKAT när de fått CCn dessutom. Kan vara bra om hans tänder skulle krångla mer framöver eller så.

Åh vad bra! Jag letade efter det (eller jag kom inte ihåg exakt vad det hette) i djuraffärerna men de hade det inte.

C-vitaminbrist kan göra tänder sköra och göra knän svullna och ömma. I väntan på veterinärtiden, ge c-vitamin (lös upp en brustablett som om du skulle dricka den själv och ge 1 ml i munnen) och se till att han äter, vad spelar inte så stor roll bara han får i sig mat.

Kan de få c-vitaminbrist även om de äter mycket c-vitamin? De får massor med vitkål och broccoli (rör sig mycket så de blir inte tjocka) varje dag så han borde inte ha brist. Men såklart han ska få brustablett när jag kommer hem ikväll, allt som kan göra det bättre. Han åt glatt både igårkväll och i morse iaf, ska spana mer i kväll.

Mina får ingen extra c-vitamin utöver grönsakerna, men det finns säkert undantag på individer som behöver extra tillskott ändå.

De två gånger jag köpt har det varit hos veterinär!

Extra c-vitamin kissas ut så ge lite extra, kan inte skada. Hur länge har ni haft honom och vart bodde han innan er?
Jag ger inte heller extra c-vitamin (nångång har det hänt när jag haft ont om bra c-vitrika grönsaker) och aldrig haft problem med brist.

Jag köpte honom från en familj 5/5 förra året, då var han ungefär 9-10 månader. De hade i sin tur köpt honom i djuraffär.

Satt ute i hagen nu och pratade i telefon en timma så jag passade på att studera honom. Pälsen ligger igen och han andas normalt, men hältan på höger bak är tillbaka. Kanske han just slagit i eller sträckt till benet i morse så det gjorde ont igen? Han äter glatt, de ser väldigt lyckliga ut bland det höga gräset!

Grönbete är himmelriket för marsvin :D.
En av mina börjar äta redan innan man hunnit sätta ner henne, bara hon når grässtråna.

Igårkväll var han ju ok förrutom hältan. I morse såg jag andningen igen. Han hade gått och lagt sig själv i ett mindre "hus" och han brukar alltid vara den som går med någon annan, så gjorde Mille också innan vi fick ta bort honom. Usch vad orolig jag är nu. Bara några timmar kvar till veterinärbesöket.

Veterinären kikade noga och hittade inget konstigt förrutom att "trampdynan" på höger bak såg annorlunda ut, tjockare liksom och lite irriterad nästan. Fick salva att smörja med två ggr per dag i en vecka och så tvätta först förstås. Han kollade kindtänderna noga, jag berättade att den här är helbror till den vi fick avliva för några månader sen. Prisses tänder ser väldigt bra ut, så det är skönt! Kollade framtänderna själv innan vi gick in och de är lika långa igen, helt galet vad de växer!

Passade på att köpa en påse Critical Carel också så jag har, men vet sa att hullet var alldeles lagom så det känns bra. Han har ju tagit sig från när han tappade för ett par veckor sen.

Han är inte satin då? (Extra glansig päls). Är det tex strävhår så kan satinet vara svårt att se. Lederna hos marsvinen typ växer samman så rörelsemönstret blir lidande samtidigt som skelettet blir skört och går av för minsta lilla, att de typ haltar/vilar fötterna för att minska belastningen på ett ben i taget. Ett tecken på det ska vara att tänderna blir mjuka och går av. Finns flera bra länkar om det man kallar satinsjuka. Är väldigt svårt att se om man inte kritiskt kollar sina marsvin, men det är bara satiner som drabbas av det och alla satiner får det nån gång i livet, enda "botemedelet" är avlivning, botar ju lidandet i alla fall.

Jag kan inte säga direkt vad som är fel på Prisse, men det där med hans bakben om att det kan ha varit någon unge som gripit tag i eftersom det var det enda att hugga tag i låter ju inte bra ALLS. Marsvin är flyktdjur och om människor försöker få tag i marsvinet genom att vara snabbare så vinner vi ingenting på det, då kommer bara marsvinet ta oss som farliga rovdjur och inte som "kompisar". Mitt tips är att hämta något gott ex. paprika, gurka eller något annat som Prisse tycker om. Sen plockar du upp honom och ger honom en liten bit av "godiset", sätt därefter ner honom i buren igen på en gång, gör samma sak några gånger så lär han sig fort att stå stilla när du plockar upp honom och att det är KUL att bli upplockad. Om dina barn ska plocka upp honom så får du visa dem hur man plockar upp honom på ett snällt sätt istället för att jaga honom och stressa upp honom. :)

Nej, han är inte satin. Jag ville gärna ha ett satin-marsvin men sen läste jag om det och ångrade mig snart. Det är tydlig hudförändring på höger bak så vi kör på salvan och hoppas det hjälper.

Jag kan inte säga direkt vad som är fel på Prisse, men det där med hans bakben om att det kan ha varit någon unge som gripit tag i eftersom det var det enda att hugga tag i låter ju inte bra ALLS. Marsvin är flyktdjur och om människor försöker få tag i marsvinet genom att vara snabbare så vinner vi ingenting på det, då kommer bara marsvinet ta oss som farliga rovdjur och inte som "kompisar". Mitt tips är att hämta något gott ex. paprika, gurka eller något annat som Prisse tycker om. Sen plockar du upp honom och ger honom en liten bit av "godiset", sätt därefter ner honom i buren igen på en gång, gör samma sak några gånger så lär han sig fort att stå stilla när du plockar upp honom och att det är KUL att bli upplockad. Om dina barn ska plocka upp honom så får du visa dem hur man plockar upp honom på ett snällt sätt istället för att jaga honom och stressa upp honom. :)

Tack för dina råd. Dock vet barnen mycket väl hur de ska göra "egentligen" och barnet ifråga har blivit pratat med rejält. Marsvinen vet dessutom precis vem det är som kommer så när det är jag så kommer de fram, är det ena barnet är de beredda är det andra barnet gömmer de sig så mycket de kan. Vi har även pratat om varför det är så och självklart accepterar jag inte att barnet gör illa djuren!

Om du inte redan gjort det, ställ frågan på marsvin.ifokus. Där finns många som är kunniga i marsvinsjukdomar.

Liknande trådar

Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 147
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar