J

jessie90

Jag vet att det är väldigt olika hur mycket det kostar i månaden att ha hund. Funderar på att skaffa en labrador. I en tidning läste jag att det kostar ca 18000 kr år :eek:

Alltså 9000kr månad! Det kan vell inte riktigt stämma. Det är ju mer en för en häst.
Hur mycket betalar ni i månaden för erna hund?

Sv: Priser?

Jag vet att det är väldigt olika hur mycket det kostar i månaden att ha hund. Funderar på att skaffa en labrador. I en tidning läste jag att det kostar ca 18000 kr år

Alltså 9000kr månad! Det kan vell inte riktigt stämma. Det är ju mer en för en häst.

Har du bara 2 mån/året? :confused:

1 500,- ska det väl vara. Mina hundar (jämte, basset griffon och tax) kostar i mat ca 500,-/månad försäkringarna kostar ca 3 500,-/år och sedan tillkommer vacc, kurskostnader, avmaskning, medel mot fästingar osv och man får inte glömma att det kan hända oförutsedda händelser som kan kosta.

I snitt kostar det mellan 1500 kr - 2000 kr per månad, att ha hund. Med mat, försäkringar, medlemskap, diverse tillbehör, oförutsedda avgifter, vaccineringar osv. Sen tillkommer ju inköpspriset på mellan 8000-14000 kr, så första året blir alltid dyrast.

Det finns väl en rätt nyskapad tråd om hur mycket vi här på forumet betalar i månaden för våra hundar. Gå bakåt några sidor dyker nog den upp.

Jag betalar ju inte mellan 1500-2000 i månaden för min hund.

Försäkringen betalade jag allt i ett, sen hundgrejer så som kläder och trimmer (har en nakenhund).
Sedan kan jag säga att säcken med 8kg hundmat kommer räcka längre än 2 månader, den gick på typ 350kr..
Medlemskap är ju också en engångskostnad eller års-kostnad.

Men det beror givetvis på vad man har för hund och vilka betalsätt man gör. En labrador kostar ju mer än en nakenhund i månaden.

Sedan är det ju om man vill gå olika hundkurser också :idea:

Min mellanpudel kostar mig ca 37 000:-/år, så det är ganska olika hur mycket man betalar för att ha hund - beroende på vad det är för hund, vad man har för hundpassning, vad man ger den för foder, hur mycket man tränar och tävlar, mm, mm.

Om du menar 1500 kr så är det nog vad jag betalar för min hund i månaden. Bara mat och försäkring går på 1000 kr (stor hund). Sedan äter han hundgodis för ca 160 kr och sedan är det tillbehör, bensinkostnad till träningar, avmaskning, vaccinationer, fästingmedel och massor av småsaker som tillkommer. För att inte glömma veterinär...

Runt 500:- ungefär om man slår ut alla kostnader på ett år. Han är väldigt bortskämd min golden. Förstår inte hur det kan bli så himla dyrt för er andra. Hur mycket kostar era saker ni köper...massor??? Farin får Hills foder men det räcker ju längre än en månad...ben, leksaker, godis och mycket mer. Försäkring och alla vaccinationer osv. Men inte blir det 1500 kr i månaden. Det låter ju hutlöst!!

Beror nog helt på HUR man har hund vad det kostar..

Vi lägger ner en del pengar och tid på våra hundar, tex åker vi
ca 35 mil i veckan för att träna..( bensinpengar)

Köper en del ben, träningsbollar, kamptrasor, har ganska "dyr" mat
samt har olika koppel och selar för olika ändamål..

Så det blir nog ganska dyrt, har inte räknat efter och vill inte heller :crazy:

julia_v skrev:
Beror nog helt på HUR man har hund vad det kostar..

Vi lägger ner en del pengar och tid på våra hundar, tex åker vi
ca 35 mil i veckan för att träna..( bensinpengar)

Köper en del ben, träningsbollar, kamptrasor, har ganska "dyr" mat
samt har olika koppel och selar för olika ändamål..

Så det blir nog ganska dyrt, har inte räknat efter och vill inte heller :crazy:

Jo visserligen. Det är ju kostnader man inte tänker på faktiskt. Utställningar, kostnader för att delta, bensinen dit och hem. Aktiviteter, kurser, medlemsskap. Oj va mycket det blev..Ja ni har nog rätt runt 1500:- blir det kanske.

2 wheaten terries kostar: 500 i foder varje månad: Sen tillkommer
Vaccinaioner á 250:- /år
Försäkring a´1625:- /år
Medlemskap Skk: 340:-
Medlemskap SWTK: 200:-/år
Medlemskap Hundungdom:210:-/år
Godis: 200:-/månaden
Träning:någon kurs då och då: priserna varierar: men ca 1000 SEK.

sen blir det en del utställningar per år och agility tävlingar, men det
är ju frivilligt!

så våra hundar tillsammans kanske kostar 1500:- månaden om man läggerihop allt och delar på 12 månader! så det blir ca 750:- hund, men då tillkommer täning/tävling

Som flera här har sagt så handlar det ju till stor del om vad man väljer att lägga pengar på; utställningar, träning och tävling kan ju dra en del pengar.

Sen finns det en annan aspekt, som inte alls är valbar, nämligen veterinären. Jag gör regelbundna besök där med min lilla (oftast flera ggr/månad), och visst tar försäkringen en del, men långt ifrån allt. Den täcker inte heller tillskott och specialmat som jag måste ge henne. Jag har lagt mycket pengar där de senaste åren....

Å andra sidan har jag ytterligare en hund som bara behövt besöka veterinären 2 gånger på 7 år, så det kanske jämnar ut sig? :crazy: :D

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka