Pris på sadel?

Centaur

Trådstartare
Hur mkt ska man egt behöva gå ner i pris för att få en sadel solgt? :confused: Har en hoppsadel med ett nypris på ca 20.000 som jag endast har användt några mnd och sadeln är ju i skick som ny, även bytt all stoppning och ej riden i sen dess. Har fått den värderad till 16-17.000 av olika sadelmakare/förhandlare. Har annonserat ut den i flera omgånger, men knapt fått några svar alls. Detta trots att jag nu sänkt priset til ca 14.000, dvs 6000 under nypris. Ska man verkligen behöva gå ner ännu mer??? Jag vill ju inte ge bort sadeln hellre, den är verkligen värd dom 17' som sadelmakaren tyckte... :crazy:

Sv: Pris på sadel?

Finn tyvärr dåligt med försäljare häromkring, så då måste jag åka en bit.. Hur gammal var din Jaguar och hur mkt sålde du den för? Intressant att veta! :)

ok, ja det var ju synd. Samtidigt så förstår man köparna, man vill ju prova o lägga på sadeln innan man står till, och det är ju ändå en del pengar som ska läggas ut. Jag ville inte skicka sadeln land och rike runt, så därför var det enkelt och lämna iväg den.

Min sadel var 4 år gammal, rätt välanvänd men fräsch. Fick 14.000 för den.

Nu kommer jag väl få sälja min butet rätt snart också, den är inte ens ett halvår gammal, men den har säkert sjunkig 4.000 bara på de månaderna jag har haft den :crazy:

Så du tycker inte att nypris minus 6000,- är för dyrt?
Är helt sjukt vad mkt en sadel sjunker i pris så fort man har ridit ett pass i den.. :crazy:

allt handlar ju om efterfrågan...
jag tycker det är svårt med säljsnacket när nån provar sadeln "jaaa, men det klart den passar!" osv.. säger nån nja, sä säger jag ok och tar min sadel och går. Det som hjälpte då var väl att lämna sadeln till nån som verkligen kan "säljsnacket" och upperbarligen så fungerade ju det!

Sadeln sjunker ju alltid som mest i början, det är nog sånt man får ta tyvärr. Men 14.000 för en 20.000kr sadel tycker inte jag är för dyrt, det borde du kunna få om inte färgen eller modellen är jätteovanlig!
Speciellt när din sadel är så ny!

Men det är väl inte så konstigt att de sjunker i pris. Om de inte gjorde det skulle ju ingen köpa begagnat. Tex om en sadel sjönk bara 1000 kr i värde så skulle jag hellre lägga en extra tusenlapp på att få en helt ny.

En sadelmakare jag frågade om begagnatpriser sa att i allmänhet kan man räkna med att priset sjunker till hälften bara den är begagnad... men skulle tro att hon menade just "i allmänhet" och kanske inte om sadeln är så dyr som din var. Och du hade ju fått den värderad också, så håller nog med de andra om att det borde va lättast att lämna in den för försäljning.

ja, det är supersvårt att sälja sadel. Man vill ju gärna prova den, och ha hjälp av någon som KAN sadlar.

Jag har lämnat in min sadel till försäljning hos återförsäljaren här. mest för att det är dit många åker och letar sadel. Det är få som kollar annonser. Jag lämnade in min sadel för inte ens en vecka, och det är redan 3-4 st som provat den, och fler som står på kö. När jag annonserade själv så fick jag inte ett enda svar! Och ändå är inte min sadel speciellt dyr.

Jag tycker du ska åka å lämna den hos nån försäljare, chansen är mkt. högre då att du frå den såld, till ett pris som den är värd.

Centaur skrev:
den är verkligen värd dom 17' som sadelmakaren tyckte... :crazy:

Ingenting (vare sig det är en sadel, en bil, en båt, ett hus, whatever) är aldrig värt mer än vad någon är villig att betala.
Sen spelar det i stort sett ingen roll vad säljaren anser att den är värd.

Ja fvisst är det köparens marknad, men då får man väl försöka vänta tills rätt köpare dyker upp, om man har möjlighet.

Har en Passier Optimum dressyr som är i jättefint skick, använd mkt sparsamt pga skadad häst, ändringsbar i bomen, nyomstoppad och inte använd sedan dess. Visst vill jag få den såld så snabbt som möjligt men det ska vara till ett rimligt pris, annars kan den lika gärna få ligga kvar i garderoben.

Precis. Jag har ju ändå två andra sadlar, så jag har inte bråttom med att bli av med den. Men det är ju dumt att den bara hänger där i sadelkammaren...

men kan du inte skicka den till nån stor butik som säljer passier, för visst var det en sådan sadel? Det spelar ju ingen teoretisk roll om det ligger i andra sidan landet.
Jag skickade som sagt min upp till uppsala (typ 10 mil) til jaguar¨tersörsäljaren. De har mycket större kundkrets och kan allt om sadeln och vilka hästar den funkar på.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 728
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar