Pris på nordsvensk?

Sv: Pris på nordsvensk?

Jag har inte en aning. Om jag ska skaffa mig en nordis kommer jag att satsa på "ursvensk" häst där tanken är att den ska kunna jobba lite i skogen.

Idag var jag och kollade på kallblodspremiering. Var kul, flera fina hästar! Jag är en inbiten halvblodsnörd, men det var jättekul att komma ut och se andra raser ändå!
Sambon köpte ett program, jag läste intresserat fast stamtavlorna ju inte sa mig ett dugg, men man kan väl lära sig! ;)

I allfall så var det några av nordsvenskarna som var till salu. Bla en 3-årig valack och ett par 2-åriga ston.
Fick frågan av sambon vad en sådan kostade, och jag som brukar kunna prissätta de flesta halvblod någorlunde var helt :confused: .
Jag har inte en susning, vad kostar ovanstående hästar ungefär?

Vårt sto kostade 22000 som 4-åring hon är Etagg och U hildur. Ganska hyfsad stam, nu har hon dock höjt sig då hon blivit AB premierad på 41p..

Har en stor fråga jag med.. Vi fick ett föl nu, Efter KARAT, han har ju 46P och blev bästa fyraåring.. Men vad begär man? Hon står försäkrad i 15000 liv redan nu..

:)
Du kan hitta en bra nordis för 20000 :)

Vårt sto kostade 22000 som 4-åring hon är Etagg och U hildur. Ganska hyfsad stam, nu har hon dock höjt sig då hon blivit AB premierad på 41p..

Har en stor fråga jag med.. Vi fick ett föl nu, Efter KARAT, han har ju 46P och blev bästa fyraåring.. Men vad begär man? Hon står försäkrad i 15000 liv redan nu..

:)
Du kan hitta en bra nordis för 20000 :)

Ditt föl bör säljas för 15000:- - 17000:- + eller inkl moms beroende på hur du har det.

Runt 20-30`inklusive moms är normala priser, mycket häst för pengarna där!

Min kostade 17`som oinriden och oinkörd 3års hingst.

Ångrar inte en sekund att jag lämnade de stolliga halvbloden för en "riktig" häst :D

Jag är ju halvblodsnörd som tävlar, givetvis dressyrriden, i allafall grunderna, start, stopp, framåt-bakåt och i minst grundform. Och riden vettigt i naturen.

Ditt föl bör säljas för 15000:- - 17000:- + eller inkl moms beroende på hur du har det.

Hon är i företaget så, jo vi räknar väl med att få ut 20000 för henne när hon är visad och påbörjad inkörning. Hon går ju redan bredvid vid både körning och ridning.

Så 15-17 låter rimligt nu :) TACK

På något sätt känns det bäst att behålla henne tills hon är visad. Annars kan man sumpa sitt avelssto som snart ska höjas:(
Någon som har någon bra lösning på det, eftersom nsv har olika premieringsgrader måste stot få ett visst antal föl innan hon kan höja sig, detta kräver också att ett antal av fölen är visade och godkända.

Detta betyder att man egentligen är låst till att behålla alla föl minst ett år eftersom man troligtvis inte kan kräva av en köpare att de ska visa hästen de köper?

Den nordis jag känner är härlig! Och de jag såg på premieringen var urfina de också! Men jag håller mig nog till halvbloden ändå, även om jag säkerligen skulle kunna äga en nordis också!

På tal om stolliga halvblod så är det mitt halvblod som "går först" förbi läskiga saker när jag rider ut med min kompis och hennes nordis. Och det är hon som fått driva på och "säga till" sin häst den ska sluta glo och GÅ. Mitt halvblod lunkar lugnt på och undrar vad han hetsar upp sig för?! :D
Sägas ska att hennes nordis är ytterst sällan tittig och en underbar häst! Och mitt halvblod är en på tusen i temperamentet! Visst, mina halvblod har sällan med rättvisa kallats stirriga eller något, men nuvarande pålle är fantastisk i skogen! :love:

Det är ju få nordisar på annons som är dressyrridna. Nu kollar ju inte jag så ofta men när jag gjort det har det rört sig om inkörda, skogsridna eller endast inkörd eller endast skogsriden. Fåtal av lättare typ har hoppat eller dressyrat lite.

Kallblodstravarna är ju en helt annan sak, dessutom.

Själv har jag ju kvar mitt stos föl, han är 9 nu. Först nu har han mognat så i huvudet att det går att rida honom och inte bara åka med. Han är en helt annan häst rent mentalt än för ett par år sedan. Håller på att dressyra honom i ridning och på töm, ska bli kul att se hur långt man kan ta det! Han tillhör gruppen extremt grova och breda nordsvenskar så han har inte direkt fysiken på sin sida. Till på detta är han ganska lättskrämd och fjollig :p

Det tycker jag helt beror på hur hästen är byggd.

Det finns både kallblodstravare och bruksnordsvenskar som är väldigt lätt byggda, och det finns även individer av båda raserna som är väldigt rejäla och tunga.

Min nordsvensk är hyfsat lättbyggd och har funkat bra till dressyr, dock har jag inte varit så intresserad av det.

Det är ju få nordisar på annons som är dressyrridna. Nu kollar ju inte jag så ofta men när jag gjort det har det rört sig om inkörda, skogsridna eller endast inkörd eller endast skogsriden. Fåtal av lättare typ har hoppat eller dressyrat lite.

Det är ju allra oftast folk som är intresserade av körning och/skogsridningsturer som har nordisar o bryr sig inte om sånt där.
Hoppning ska man nog inte SATSA på ens på hobbynivå med en så tung häst om man inte vill riskera att förstöra benen på den, sen är det ju en annan sak att man kan hoppa nån gång ibland med dom och tillfälligt kanske t o m hoppträna lite. Det gjorde jag med min då hon levde! Och kommer garanterat testa med blivande också! Jag är i övrigt också ett undantag vad gäller intresset av denna ras i kombination med DRESSYRridning - dock i den akademiska ridkonsten, inte den klassiska. Och det är väl i o för sig fler o fler som börjar bli det, hörde dessutom av en som tränar ryttare i den grenen att nordsvenskar lämpar sig väldigt bra till det (alltså bruksnordisar också, inte bara kallblodstravare som ju många kallar för nordsvenskar).

Själv har jag ju kvar mitt stos föl, han är 9 nu. Först nu har han mognat så i huvudet att det går att rida honom och inte bara åka med. Han är en helt annan häst rent mentalt än för ett par år sedan. Håller på att dressyra honom i ridning och på töm, ska bli kul att se hur långt man kan ta det! Han tillhör gruppen extremt grova och breda nordsvenskar så han har inte direkt fysiken på sin sida. Till på detta är han ganska lättskrämd och fjollig :p

Den hästen hade vart kul atts e bilder på!! ;) Vad har han för stam?

Ja det är ju lite det jag menar. Frågan är om priset påverkas så värst om den är mycket dressyrriden? Det lär ju vara färre som letar efter en duktig nordis med högridbarhet, jämfört med de som letar efter en körhäst och skogsmullekompis.

Min kille är rätt tjock nu :p Bara 153cm hög men hans kroppsbyggnad är grövre än de flesta nordisar jag sett förutom riktiga avelshingstar då (min kastrerades som ettåring). E: Skjerdingsson ue: Egal.
114.jpg

7-3.jpg

Kan tillägga att han aldrig har hoppats, bara nån stock i skogen. Han är rädd för bommar :p Så tro inte jag hoppar med en så tung häst... Hans mamma hoppade jag med ibland men snarare några språng 1g/mån, inte varje vecka och aldrig nån entimmas-träning direkt.

Hoppning ska man nog inte SATSA på ens på hobbynivå med en så tung häst om man inte vill riskera att förstöra benen på den
Fast de har ju inga fullblodsben direkt! Däremot ska man inte hoppa för mycket med de riktigt grova nordsvenskarna/ardennrarna.
Min nordsvensk är inte så tung och har tävlat på 1.10 och tränats regelbundet tidigare (lektion 1g/vecka) osv, hon har jättefina ben och har aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Men hon är som sagt inte särskilt tung.

Kallblodstravarna är nordens andalusier, det säger min dressyrtränare iaf :D
Både kallblodstravare och lättare bruksnordsvenskar kan bli superfina akademiska ridhästar! Jag förstår inte varför man importerar hästar för maaassa pengar när det finns så vackra och duktiga hästar på plats :D

De kan bli mycket mer än 'bara' akademiska pållar.

Såg senast i helgen en inkörd, dressyrtränad och westerntränad bruksnordis! Som dessutom vunnit dressyr-westerntävlingar över quarters. Ser ju inte ut som ett halvblod som svävar fram ;) men visst gjorde den flygande byten och skänkelvikningar i trav. Med damsadel.

kopparberg: Tackar!

Det har jag väl inte skrivit heller?
Jag jämförde bara med andalusier som brukar användas till den typen av ridning.

Jag tävlar min egen i hoppning och western, utbildad inom dressyr men inte tävlad pga mitt intresse. ;)

hihi. kul med bilder. Min är raka motsatsen till din i typ.
160cm 4 år
4920_99089389472_644009472_1923196_990794_s.jpg
4920_99090409472_644009472_1923203_3918676_s.jpg

tyvärr små bilder bara:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka