Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamen visst är det?Just nu tycker jag det är jätteont om hästar över huvudtaget... Men försäljningarna kommer nog igång på allvar så fort man måste stalla in sina hästar...
Oj, jag som tycker att det fullkomligt kryllar av hästar för struntpriser!Just nu tycker jag det är jätteont om hästar över huvudtaget... Men försäljningarna kommer nog igång på allvar så fort man måste stalla in sina hästar...
Jo jag har också tänkt det, att priserna borde vara högre. Men marknaden för importer känns stor och enkel, och där är priserna betydligt lägre många gånger och detta borde väl dra ner priserna lite på de svenska hästarna också.Jag skulle tro att du kan få en medelmåttig och relativt outbildad ridhäst för de pengarna dvs om det är ett svenskfött halvblod du letar efter. De flesta uppfödare vill åtminstone ha igen de pengar de lagt på hästen, och då blir det svårt att få ihop det med den summan. Köper du inte av uppfödare så vill oftast säljare ändå ha betalt för om de utbildat en häst de själva köpt. Hästar med röntgenfynd, som inte behöver spela roll för hästens användbarhet, kan dra ner priset eftersom de är svårare att sälja.
Jag skulle tro att du kan få en medelmåttig och relativt outbildad ridhäst för de pengarna dvs om det är ett svenskfött halvblod du letar efter. De flesta uppfödare vill åtminstone ha igen de pengar de lagt på hästen, och då blir det svårt att få ihop det med den summan. Köper du inte av uppfödare så vill oftast säljare ändå ha betalt för om de utbildat en häst de själva köpt. Hästar med röntgenfynd, som inte behöver spela roll för hästens användbarhet, kan dra ner priset eftersom de är svårare att sälja.
Jag känner inte alls igen det du skriver men kanske menar vi olika med medelmåtta? Jag pratar om vanliga trevliga hobby"tävlingshästar" vilket jag tolkar TS som att den letar efter, inte ngn GP häst? Senaste åren i sverige har det gått ypperligt att hitta en ypperligt trevlig kvalitetshäst utifrån det om det är en unghäst för 70 papp, så har marknaden sett ut om vi pratar svenskt och på den nivån och de kriterierna.
man kan även, om man pratar nu det jag tolkar som medelmåtta i dina ögon, hitta 10 åriga hästar som tävlat lite 1.10, lite LA dressyr, är snälla, friska och ganska ok grundutbildade enligt det, för 70 papp. Det är inte sällan de ligger ute på annons i hopp om högre, dvs 80-90 papp men sen säljs de ändå för 70. Det är min erfarenhet sista åren och jag tycker mig ha bra belägg för det i högsta grad.
Jag håller med dig om att det varit så de senaste åren innan 2014, men jag har märkt en klar skillnad på utbudet av hästar i den prisklassen som ts letar efter i år.
Av alla importer jag hört om kan jag bara komma på en som det inte var fel på, och den kostade också fullt pris, hon var t o m nog dyrare än jämförbara svenska hästar. När man ser priset på billiga, välstammade importer ska man tänka på hur många som ska tjäna pengar på den inklusive transportkostnaden till Sverige. Det som verkar för billigt för att vara sant är det också.
Jag letar efter en ny häst då min förra togs bort i vintras. Men det har visat sig vara svårare än jag trodde.. Men jag kanske har orimliga krav i förhållande till priset jag vill betala.
Vad får man för häst idag för 65-70000 kr? 4-10 år gamla. Svenskfödda.