@Morran Självklart kan det bli bra också! Men jag letar inte efter ett föl, har heller inte frågat fb hur det ställer sig till ev medfödda skador/defekter på en häst som importerats i tidig ålder. Tilläggas bör att jag har dåliga erfarenheter och inte tycker att jag har tillräckligt med kunskap alls för att chansa.
Om jag köpt den första häst jag provred hade jag haft en tysk häst som kom till Sverige så fort det gick att åka från mamma i princip. Men där visste man ändå allt om uppväxten från det att den kom till sverige, hur den va riden, vad för skador etc. Dessutom såld från Tyskland av en framgångsrik uppfödare, hästen hade kanonstam och var röntgad ua i sverige. Men av andra anledningar än att det från början var en import så avstod jag.
Det är inte de importarade hästarna i sig, utan ovetskapen jag är rädd för. Därför har jag valt att i första hand köpa en svenskfödd häst där jag kan vara relativt säker på att åtminstonde försäkringen täcker ev skador.
Min förra häst som var min första, var en import. Jag älskade henne högt och helhjärtat, men hästen jag köpte för 50 000 kostade i slutänden en bra bit över 100000 med alla veterinärräkningar. Ska vi dessutom lägga till vad jag betalade i premier till fb som ändå inte täckte den största medfödda skadan, så är vi uppe i närmare 160000kr på 4 år.
SJÄLVKLART kan man hitta perfekta hästar som kommer från tyskland, holland, lettland, polen, danmark, ungern, eller usa, men eftersom jag har färska dåliga erfarenheter av importer inte bara med min egna, så har jag valt att i största mån försöka hitta en svenskfödd häst som varit oavbrutet försäkrad sedan födseln.
Detta var inte en tråd för att diskutera hurvida importhästar funkar som hobbyhästar eller inte, utan en tråd där jag undrar om jag har orealistiska förväntningar på en häst med en prislapp på 70 000.
Så snälla, kan vi återgå till ursprungsinlägget?