Pris på hästar idag?

Det jag menar med trasiga importer är postorderhästar, såna som köps osedda. Man har sett dem på film där de sett såå tilltalande ut. Vet de som varit finurligt filmade så att defekter inte har synts.

Det är konstigt att folk inte lär sig. Råkade höra på kliniken häromdagen, några som kom in med en jättegiraff till häst som tydligen är 5 år och varit i Sverige i 2 månader. Den hade tydligen haft föl, det hade inte köparen fått reda på. Dessutom var det nåt annat fel med den, så jag tror prognosen var ganska dyster. Synd.
 
Här generaliserar vi grovt. Jag har en import. Köpt som 10-månaders föl, osedd, enbart på video genom förmedlare. Belönad med elitfölspremie, fått mycket beröm av både hopp- och dressyrtränare på A-nivå samt veterinärer. Är idag 7 år, inga större problem eller skador än en genomsnittlig 7-åring i träning. Fullförsäkrad sen hon kom in i landet, aldrig haft några problem med försäkringsbolag.
Pris ungefär hälften av vad motsvarande svenskfödd, trevlig allroundhäst för hobbyridning upp till MSV hade kostat som föl
Varför? Tyskarna gillar tydligen inte fuxston :D
 
@Morran Självklart kan det bli bra också! Men jag letar inte efter ett föl, har heller inte frågat fb hur det ställer sig till ev medfödda skador/defekter på en häst som importerats i tidig ålder. Tilläggas bör att jag har dåliga erfarenheter och inte tycker att jag har tillräckligt med kunskap alls för att chansa.
Om jag köpt den första häst jag provred hade jag haft en tysk häst som kom till Sverige så fort det gick att åka från mamma i princip. Men där visste man ändå allt om uppväxten från det att den kom till sverige, hur den va riden, vad för skador etc. Dessutom såld från Tyskland av en framgångsrik uppfödare, hästen hade kanonstam och var röntgad ua i sverige. Men av andra anledningar än att det från början var en import så avstod jag.
Det är inte de importarade hästarna i sig, utan ovetskapen jag är rädd för. Därför har jag valt att i första hand köpa en svenskfödd häst där jag kan vara relativt säker på att åtminstonde försäkringen täcker ev skador.

Min förra häst som var min första, var en import. Jag älskade henne högt och helhjärtat, men hästen jag köpte för 50 000 kostade i slutänden en bra bit över 100000 med alla veterinärräkningar. Ska vi dessutom lägga till vad jag betalade i premier till fb som ändå inte täckte den största medfödda skadan, så är vi uppe i närmare 160000kr på 4 år.
SJÄLVKLART kan man hitta perfekta hästar som kommer från tyskland, holland, lettland, polen, danmark, ungern, eller usa, men eftersom jag har färska dåliga erfarenheter av importer inte bara med min egna, så har jag valt att i största mån försöka hitta en svenskfödd häst som varit oavbrutet försäkrad sedan födseln.

Detta var inte en tråd för att diskutera hurvida importhästar funkar som hobbyhästar eller inte, utan en tråd där jag undrar om jag har orealistiska förväntningar på en häst med en prislapp på 70 000.

Så snälla, kan vi återgå till ursprungsinlägget?
Jag letar efter en ny häst då min förra togs bort i vintras. Men det har visat sig vara svårare än jag trodde.. Men jag kanske har orimliga krav i förhållande till priset jag vill betala.

Vad får man för häst idag för 65-70000 kr? 4-10 år gamla. Svenskfödda.
 
@rebus , jag startade tråden för att höra mig för då jag misstänkte att jag lagt min budget något lågt i förhållande till dagens marknad. Om inget uppenbart händer framåt senhösten får jag nog se över ekonomin, för jag letar efter ett långvarigt samarbete med min häst och är beredd att betala lite för det också. Men jag trodde nog att dagens marknad stod lägre och att 70' ska räcke till en hyfsad hobbyhäst för dressyrridning, kanske upp till msv b med tiden.

Jag har svarat vad jag har för erfarenheter. Hade jag varit dig hade jag sparat några månader extra för att kunna välja bland fler hästar som uppfyller dina krav än vad din nuvarande budget tillåter.
 
Ja det är absolut tanken. Vi får se vad som dyker upp o vad prislappen blir. Just nu är det ont om hästar som stämmer över huvud taget.
 
@Morran Självklart kan det bli bra också! Men jag letar inte efter ett föl, har heller inte frågat fb hur det ställer sig till ev medfödda skador/defekter på en häst som importerats i tidig ålder. Tilläggas bör att jag har dåliga erfarenheter och inte tycker att jag har tillräckligt med kunskap alls för att chansa.
Om jag köpt den första häst jag provred hade jag haft en tysk häst som kom till Sverige så fort det gick att åka från mamma i princip. Men där visste man ändå allt om uppväxten från det att den kom till sverige, hur den va riden, vad för skador etc. Dessutom såld från Tyskland av en framgångsrik uppfödare, hästen hade kanonstam och var röntgad ua i sverige. Men av andra anledningar än att det från början var en import så avstod jag.
Det är inte de importarade hästarna i sig, utan ovetskapen jag är rädd för. Därför har jag valt att i första hand köpa en svenskfödd häst där jag kan vara relativt säker på att åtminstonde försäkringen täcker ev skador.

Min förra häst som var min första, var en import. Jag älskade henne högt och helhjärtat, men hästen jag köpte för 50 000 kostade i slutänden en bra bit över 100000 med alla veterinärräkningar. Ska vi dessutom lägga till vad jag betalade i premier till fb som ändå inte täckte den största medfödda skadan, så är vi uppe i närmare 160000kr på 4 år.
SJÄLVKLART kan man hitta perfekta hästar som kommer från tyskland, holland, lettland, polen, danmark, ungern, eller usa, men eftersom jag har färska dåliga erfarenheter av importer inte bara med min egna, så har jag valt att i största mån försöka hitta en svenskfödd häst som varit oavbrutet försäkrad sedan födseln.

Detta var inte en tråd för att diskutera hurvida importhästar funkar som hobbyhästar eller inte, utan en tråd där jag undrar om jag har orealistiska förväntningar på en häst med en prislapp på 70 000.

Så snälla, kan vi återgå till ursprungsinlägget?
Det enklaste sättet för dig att ta reda på om det finns en häst som lever upp till dina förväningar för 70 000 är väl att titta på hästannonser :)
 
@AliceZeta , om jag kollar annonser... hela tiden! Varje dag. Men det dyker upp få hästar över huvud taget i den prisklassen, mest hopphästar, så därför frågade jag om jag har orimliga krav. Har även fått många bra svar.
 
Det är säkert inte lätt att hitta allt man önskar i en häst som kostar 70'
Du kanske får sluta titta dig blind på vad som står på papper.
Åk ut och provrid, många hästar, till slut hittar du en, du blir förälskad i. Oavsett vad som står på pappret.

Det viktigaste när du väljer häst, måste väl ändå vara känslan och kemin när du träffar och rider en häst?
 
Absolut är det så. Men ändå har jag ju vissa saker som jag vill att min nya häst lever upp till, som jag saknad med min förra och lite sånt. Jag bor även på ett ställe där det inte är överdrivet mycket hästar tillsalu över huvud taget, hästar jag kollat på som står nära har varit ca 2h biltur enkel väg. Det blir en hel del bensinpengar om man ska åka och kolla på hästar som från början inte lever upp till mina förväntingar.
Missförstå mig rätt, jag åker gärna 5h och provrider en häst om jag tror att det är vad jag letar efter. Just nu är det dock dåligt tillsalu överlag, mest föl och äldre hästar, så det är svårt att passa in flera hästar på en tur. Men ska ta tag lite mer alvarligt när det är dags för installning och fler vill sälja.
 
Jag tycker det är en svår fråga att svara på. Det jag tycker är en helt okej häst för 70´kanske du tycker är en riktig medelmåtta och vice versa. Det jag tycker är trevliga gångarter kanske inte du alls håller med om. Man ser på hästar på så olika vis. Det jag tänkte på är att om kravet är att hästen skall ha varit försäkrad i samma bolag hela livet så minskar ju chanserna ytterligare att hitta någon. Jag får en känsla av att det är mer vanligt att folk byter bolag idag i takt med att FB ändrar sina villkor. Jag har sålt en del hästar med ganska normala gångarter och normalbegåvade sas och de har aldrig kostat så lite som 70-80. Närmare 100 ser jag som mer rimligt. Samtidigt har jag heller aldrig köpt särskilt dyra hästar själv men då har jag hittat bra hästar kapacitetsmässigt med bra gång men med en del andra problem (dock ej skador). Men såklart finns det guldkorn här och var och det finns alltid säljare som måste bli av med sin häst snabbt.
Lycka till med hästköpet!
 
Tipsar även om att kolla hos diverse föreningar, klubbar, olika hästverksamheter, tränare, hästvänner, vänner, bekanta etc.
Det finns ju massor av hästar som aldrig hamnar på elektronisk annons utan som förmedlas via kontakter/att man pratar med folk för att hitta rätt.
 
@Donnatello , visst ser man det olika, det är även skillnad på likvärdiga hästar på olika platser i landet. Försäkringsfrågan är svår och jag vet inte riktigt hur jag ska ta ställning till det. Hur man än gör är det väl en hake i slutänden när man behöver ersättning. Att hästen är röntgad är ju heller ingen garanti då de är omöjligt att få med allt. Nä att köpa en frisk häst är nog inte det lättaste.

@Alexandra_W , har en ute! Det ger jag andra som letar häst tips om också. Även hästar som ligger ute på annons men kanske haft en ofullständig eller otydlig annons har också svarat med hästar som de tror kan passa. Så det är verkligen kanon.
 
Absolut är det så. Men ändå har jag ju vissa saker som jag vill att min nya häst lever upp till, som jag saknad med min förra och lite sånt. Jag bor även på ett ställe där det inte är överdrivet mycket hästar tillsalu över huvud taget, hästar jag kollat på som står nära har varit ca 2h biltur enkel väg. Det blir en hel del bensinpengar om man ska åka och kolla på hästar som från början inte lever upp till mina förväntingar.
Missförstå mig rätt, jag åker gärna 5h och provrider en häst om jag tror att det är vad jag letar efter. Just nu är det dock dåligt tillsalu överlag, mest föl och äldre hästar, så det är svårt att passa in flera hästar på en tur. Men ska ta tag lite mer alvarligt när det är dags för installning och fler vill sälja.
Jag är i hästletartagen och söker väl hyfsat brett trots allt, letar efter rätt känsla och individ men har en bas av kriterier som oftast inte uppfylls. Jag tycker det är få "lagom" fina hästar, och nästan omöjligt att hitta hästar så pass nära som några timmar öht som känts högintressanta? Jag har åkt allt ifrån 3 timmar till 45 mil hittills, och då har 3/5 hästar varit halta/orena när jag provridit...
Sånt är ju trist men så kan det ju vara, finns inga garantier när man provar hästar och kanske är risken större när man kollar bland 50-100 tusen, vet inte. Hoppas oxå att det dyker upp mer nu i september.
 
knapplån allmänt.
Tror bortsett från tråden allmänt att TS frågat lite utifrån att denne har koll på just fullblodens marknad på säljmarknaden och pris på just fullblod allmänt osv.
Eftersom tråden är postad på gnägg och nog inte så många kanske just på gnägg kanske är så insatta i hästmarknaden allmänt ingen offense till ngn ) så tycker jag kanske lite att svaren som getts sker utifrån det - man vet inte att just fullblod ligger väldigt lågt ang att sälja om de inte är topp presterande fullblod med tävlingsresultat, meriter som ridhästar i fråga om ffa fälttävlan och hög utbildning och etablerade tävlingsresultat som ridhästar osv. Då kan de säljas för högre priser och är i ngn mån i sverige som det ser ut sista årtjugondena, skattade prismässigt om det är en insatt köpare som vill köpa och bedömer meriterna utifrån det osv.

Finns inte detta så är fullbloden, liksom ridhäst travarna - otroligt dåligt attraktiva i sverige tyvärr i dagens läge och sen årtjugonden. Det spelar ingen roll hur snälla, vettiga osv de är och ens om de är grundutbildade osv så har de ett lågt attraktionsvärde allmänt som ridhästar hos hobby sverige.

utifrån det och som fullblods människa sen årtjugonden osv så att folk i denna tråden tycker det låter som att den vill betala 40+ osv så för mig känns det inte riktigt realistiskt om man har koll på sälj marknaden, förstår lite skillnader mellan fullblod som ras jmf med många andra billiga hästar osv om det är en snäll vanlig häst med bra temperament osv man söker och inget annat.
jag tycker att max 30 papp för hästen och då har man tur utifrån att den inte är utbildad öht hur fin den än är i temperament osv om den kan säljas, så dålig är marknaden i sverige sen många år ang. ridhäst fullblod och det är etablerat som sagt, det går tvärr dåligt att sälja fullblod i sverige som ridhästar öht numera. De har hamnat nära att sälja ridtravare och det finns många gemensamma nämnare varför.
 
@mackan är du inte i fel tråd nu? eller är det jag som börjar bli trött kanske... här handlar det inte om fullblod väl?

Helt korrekt och förlåt:( jag skriver från padda och mobil och det hoppar och far emellanåt. tack för rättelsen - mitt svar är avsett en tråd på gnägg om vad ett fullblod är värt osv prismässigt. tack för uppmärksammandet hur det tydligen hoppat :(
 
Min uppfattning efter att ha kollat på annonser är att skall det vara svenkfött kan man antingen få en ganska nyinriden, outbildad, helt ok häst för lätt klass. Eller så kan man få en lite äldre häst utan meriter som kanske inte gjort så mycket i sitt liv men som är hel och frisk och kan gå lätta klasser eller lite till beroende på förutsättningarna.
Har man själv erfarenhet och kunskap finns det en och annan som man nog kan smyga upp i msv klass också däribland.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 787
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp