Pris på hästar idag?

Ketrawzc

Trådstartare
Jag letar efter en ny häst då min förra togs bort i vintras. Men det har visat sig vara svårare än jag trodde.. Men jag kanske har orimliga krav i förhållande till priset jag vill betala.

Vad får man för häst idag för 65-70000 kr? 4-10 år gamla. Svenskfödda.
 
Just nu tycker jag det är jätteont om hästar över huvudtaget... Men försäljningarna kommer nog igång på allvar så fort man måste stalla in sina hästar...
 
Är ju lågsäsong än som ngn skrev, men slutet av sept drar det igång igen med annonser. Köparens marknad att köpa häst på hösten tycker jag alltid det varit.
för att svara på din fråga så visst kan du få bra kvalitetshästar för 65-70 papp, beroende på vilka krav du har, utbildning i förhållande till hästmaterialet osv. Priserna är fortfarande i botten sen flera år säljmässigt på häst.
 
Just nu tycker jag det är jätteont om hästar över huvudtaget... Men försäljningarna kommer nog igång på allvar så fort man måste stalla in sina hästar...
Oj, jag som tycker att det fullkomligt kryllar av hästar för struntpriser!
Jag får passa mig eftersom jag inte ska ha någon häst just nu:angel:
 
Men vad skönt att höra. Har på 7 månader kollat på 3 hästar som uppfyllt mina krav som jag egentligen inte tycker är alltför höga. En väl grundriden häst runt 165cm, taktmässiga gångarter men framförallt där tempramentet är högt värdesatt. Åker viserligen inte landet runt men inte sett då mkt intressant neråt skåne heller.
Men då väntar jag tålmodigt vidare! Har sett några annonser med hästar som uppfyllt mina krav som legat ute för runt 90-100 000 så var lite orolig att marknaden gått upp så pass och att jag skulle behöva på lite pengar. Att det var lågsäsong förstod jag, men så få hästar...
 
Jag skulle tro att du kan få en medelmåttig och relativt outbildad ridhäst för de pengarna dvs om det är ett svenskfött halvblod du letar efter. De flesta uppfödare vill åtminstone ha igen de pengar de lagt på hästen, och då blir det svårt att få ihop det med den summan. Köper du inte av uppfödare så vill oftast säljare ändå ha betalt för om de utbildat en häst de själva köpt. Hästar med röntgenfynd, som inte behöver spela roll för hästens användbarhet, kan dra ner priset eftersom de är svårare att sälja.
 
Jag skulle tro att du kan få en medelmåttig och relativt outbildad ridhäst för de pengarna dvs om det är ett svenskfött halvblod du letar efter. De flesta uppfödare vill åtminstone ha igen de pengar de lagt på hästen, och då blir det svårt att få ihop det med den summan. Köper du inte av uppfödare så vill oftast säljare ändå ha betalt för om de utbildat en häst de själva köpt. Hästar med röntgenfynd, som inte behöver spela roll för hästens användbarhet, kan dra ner priset eftersom de är svårare att sälja.
Jo jag har också tänkt det, att priserna borde vara högre. Men marknaden för importer känns stor och enkel, och där är priserna betydligt lägre många gånger och detta borde väl dra ner priserna lite på de svenska hästarna också.
Fortfarande är det väl köparens marknad, alla vi som letar efter bättre hobbyhästar vill inte(eller behöver) betala runt 100000kr för hästarna även fast det är vad dem kostat uppfödarna/de som köpt och grundutbildat.

Jag skulle aldrig köpa en häst med röntgenfynd tror jag. Är för feg för att våga chansa och har färska dåliga erfarenheter. Kanske när jag känner mig mer rutinerad.
 
Visst finns det väldigt fina importer, men i de flesta hästaffärerna får man det man betalar för. Det brukar vara så att de importer som är bra är i samma prisklass, eller t o m dyrare, som de svenskuppfödda om de är till salu.

Personligen tror jag att dippen på hästmarknaden är över, för seriöst framavlade ridhästar, både i Sverige och andra länder, betäckningsantalet har varit låga i några år, och då blir det en efterfrågan igen. Jag har t ex en bekant i Danmark, där priserna på ridhästar varit ännu lägre än i Sverige en period, som nu i flera månader försökt hitta en ok hobbyhäst i flera månader där utan att ha hittat den ännu, prisklass ca 80000 dkk.

Lycka till med att hitta en häst som motsvarar dina krav för den summa du har angivit.
 
Jag skulle tro att du kan få en medelmåttig och relativt outbildad ridhäst för de pengarna dvs om det är ett svenskfött halvblod du letar efter. De flesta uppfödare vill åtminstone ha igen de pengar de lagt på hästen, och då blir det svårt att få ihop det med den summan. Köper du inte av uppfödare så vill oftast säljare ändå ha betalt för om de utbildat en häst de själva köpt. Hästar med röntgenfynd, som inte behöver spela roll för hästens användbarhet, kan dra ner priset eftersom de är svårare att sälja.

Jag känner inte alls igen det du skriver men kanske menar vi olika med medelmåtta? Jag pratar om vanliga trevliga hobby"tävlingshästar" vilket jag tolkar TS som att den letar efter, inte ngn GP häst? Senaste åren i sverige har det gått ypperligt att hitta en ypperligt trevlig kvalitetshäst utifrån det om det är en unghäst för 70 papp, så har marknaden sett ut om vi pratar svenskt och på den nivån och de kriterierna.
man kan även, om man pratar nu det jag tolkar som medelmåtta i dina ögon, hitta 10 åriga hästar som tävlat lite 1.10, lite LA dressyr, är snälla, friska och ganska ok grundutbildade enligt det, för 70 papp. Det är inte sällan de ligger ute på annons i hopp om högre, dvs 80-90 papp men sen säljs de ändå för 70. Det är min erfarenhet sista åren och jag tycker mig ha bra belägg för det i högsta grad.
 
Jag känner inte alls igen det du skriver men kanske menar vi olika med medelmåtta? Jag pratar om vanliga trevliga hobby"tävlingshästar" vilket jag tolkar TS som att den letar efter, inte ngn GP häst? Senaste åren i sverige har det gått ypperligt att hitta en ypperligt trevlig kvalitetshäst utifrån det om det är en unghäst för 70 papp, så har marknaden sett ut om vi pratar svenskt och på den nivån och de kriterierna.
man kan även, om man pratar nu det jag tolkar som medelmåtta i dina ögon, hitta 10 åriga hästar som tävlat lite 1.10, lite LA dressyr, är snälla, friska och ganska ok grundutbildade enligt det, för 70 papp. Det är inte sällan de ligger ute på annons i hopp om högre, dvs 80-90 papp men sen säljs de ändå för 70. Det är min erfarenhet sista åren och jag tycker mig ha bra belägg för det i högsta grad.

Jag håller med dig om att det varit så de senaste åren innan 2014, men jag har märkt en klar skillnad på utbudet av hästar i den prisklassen som ts letar efter i år.
 
Jag håller med dig om att det varit så de senaste åren innan 2014, men jag har märkt en klar skillnad på utbudet av hästar i den prisklassen som ts letar efter i år.

OK, om du har den erfarenheten, det har inte jag. Och bara halva 2014 har gått i stort, så isåfall måste det skett ngn otrolig skjuts i vårsäsongen försäljningsmässigt på marknaden som varit extrem i fråga om lyft tänker jag? Vart kom den ändringen/ruschen ifrån så snabbt isåfall? Det är inget jag sett ngt av öht det enda jag sett lite skillnad på är att folk inte säljer riktigt lika mycket dvs lite färre hästar ute på annons än något halvår tidigare? :confused: Lär ju vara en effekt att folk inte anser sina hästar värda att sälja för slumppriser isåfall, och kan så vara. Men har fortfarande svårt att se att läget skulle ändrat sig så drastiskt på ngt halvår bara sådär direkt, och är ju inte ens ett halvår eftersom säsongerna att sälja är vårvinter och sen höst, däremellan är det rätt stiltje......
 
Av alla importer jag hört om kan jag bara komma på en som det inte var fel på, och den kostade också fullt pris, hon var t o m nog dyrare än jämförbara svenska hästar. När man ser priset på billiga, välstammade importer ska man tänka på hur många som ska tjäna pengar på den inklusive transportkostnaden till Sverige. Det som verkar för billigt för att vara sant är det också.
 
Av alla importer jag hört om kan jag bara komma på en som det inte var fel på, och den kostade också fullt pris, hon var t o m nog dyrare än jämförbara svenska hästar. När man ser priset på billiga, välstammade importer ska man tänka på hur många som ska tjäna pengar på den inklusive transportkostnaden till Sverige. Det som verkar för billigt för att vara sant är det också.

Ja och detta borde vara grundetablerat för de allra flesta i ryttarsverige som letar förhållandevis billiga hästar tycker jag. Det hör till allmänutbildning att vara införstådd med detta, förlåt om jag låter krass men faktiskt så är det så. Jag förstår inte öht hur man letar häst som hobbyryttare om man tänkt sig ngn låg prisklass men samtidigt letar efter ngn stjärna och tror man får det genom att köpa ngn import billigt för ngn 50 papp? Det går liksom inte ihop sig ens på väldigt låg logik nivå. :(

ang. importer i övrigt så håller jag med - om prislappen är betydligt högre och folk som köper är insatta och vet vem de handlar med och vad de letar efter och kan rida vettigt osv så finns det ingen restriktion att just importer skulle vara ngt negativt öht. De flesta som rider på högre nivå har såna importer ;)
 
Jag letar efter en ny häst då min förra togs bort i vintras. Men det har visat sig vara svårare än jag trodde.. Men jag kanske har orimliga krav i förhållande till priset jag vill betala.

Vad får man för häst idag för 65-70000 kr? 4-10 år gamla. Svenskfödda.

Jag tycker det beror på vad man har för krav men vad jag upplever så får man ändå en helt ok hobbyhäst/grundutbildad häst för de pengarna och just i den gruppen tycker jag inte utbudet är helt minimalt heller. Lättklasshästar kan man hitta i den prisbilden men då är det över 10 år.
Har man däremot krav på att hästen ska vara betydligt mer utbildad och är under 10 år då får man nog lägga ut mer.
Även renras el korsning styr priset en del.

Köparens marknad tycks råda än och det är måånga som sätter fantasipriser på sina hästar som ligger ute länge så det verkar även för många vart ett guldläge att pruta ner priset en del. Många inser att det går inte att få tillbaka några pengar på hästar som inte är förvaltade utan ska hästarna kosta lite mer så förväntas lite mer i dagens läge.
 
Senast ändrad:
@mackan: betäckningssiffrorna började gå neråt redan 2008, så effekten av det kommer nu. Det är inte samma kundkrets som köper billiga importer, för dem finns det gott om, och för mig är det en kvalitetsfråga.
Jag bor bredvid en större uppfödare, 6-10 föl per år, halvblod, och där kan jag se en klar förändring på efterfrågan sedan förra året gällande ridhästar. Nu menar jag inte exakt från den 1 januari 2014, tendensen sågs redan andra halvan 2013, men i år har det varit märkbart att fler efterfrågat ridhästar, inridna, från 4 år och något uppåt ( dock ej för gamla, precis som ts). Dessa potentiella kunder är också beredda att betala bra om de hittar en sådan häst. Jag kan ta några exempel på sålda sk hobbyhästar i år där jag vet priserna, två grundutbildad valacker, en 4 år, 167 cm, visad som treåring med 7or i snitt, 125000 kr i april 2014, en 5 år, något bättre gångarter, ej så bra hoppförmåga, ej visad, 169 cm, 150000 kr i maj 2014. Flera andra hästar har sålts, men jag har inte exakta priser på dem, vet dock att de ej är dumppriser, dvs att man inte går minst jämnt upp på dem, även om de inte är supertalanger. GP ämnen och talanger kostar långt mycket mer även i den åldern. Många vill ha svenskfödda hästar där de kan följa historiken, och de betalar för det. Grannen har tidigare år annonserat med ett ganska svalt resultat- i år har hon blivit uppringd flera gånger av folk som vill köpa hästar utan att annonsera. Jag är i alla fall i tron av att det speglar marknaden för svenskfödda ridhästar.
 
Svarar alla.
Självklart finns det fina importer. Men iaf här omkring har det varit lite "mode" att köpa importer runt 50' från hästhandlare neråt landet eller rentav köpt dem osedda och bara hämtat nyförärvet från lastbilen. Även av relativt duktiga ryttare som borde ha mer erfarenhet. Men alla bara går sönder. Hmmmmmm....

Men betalar man mer pengar för en import så får man säkert en häst som motsvarar förväntningarna. Det jag är rädd för är att råka ut för dolda fel och därmed försäkringstrassel som sitter färskt i minnet då min förra (import, 50000kr) hade ocd och aldrig blev helt återställd efter op. Dessutom bråttades vi med en beteendestörning som gjorde hela hästägandet väldigt svårt.
@rebus , jag startade tråden för att höra mig för då jag misstänkte att jag lagt min budget något lågt i förhållande till dagens marknad. Om inget uppenbart händer framåt senhösten får jag nog se över ekonomin, för jag letar efter ett långvarigt samarbete med min häst och är beredd att betala lite för det också. Men jag trodde nog att dagens marknad stod lägre och att 70' ska räcke till en hyfsad hobbyhäst för dressyrridning, kanske upp till msv b med tiden.
 
Det jag menar med trasiga importer är postorderhästar, såna som köps osedda. Man har sett dem på film där de sett såå tilltalande ut. Vet de som varit finurligt filmade så att defekter inte har synts.

Har hört kunnigt yrkesfolk säga att de inte kunnat stå emot en välstammad häst med en väldigt låg prislapp, när de beklagat sig över att hästen inte höll.
 
Jo det är väl så det går till i många fall..
Jag är feg och vill inte chansa med en import då jag för det första inte vet vart man vänder sig för att få ett bra exemplar, och för det andra vill ha en häst som varit försäkrad i samma bolag sedan födseln. Visst kan man få ett sämre exemplar av en svenskfödd häst, men då har jag förhoppningsvis bättre chans till fullt stöd från försäkringsbolaget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 793
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp