Pris på grovfoder

cactuspower

Trådstartare
Vad kostar erat grovfoder i månaden ungefär ?
Syftar då på nu, vintertid, när det inte finns någon tillgång på gräs.
Ger ni hö/hösilage ? Och vad är det för typ av häst ? TS ?

Övriga värden på analys behöver ni inte ta med. Vill bara få en översiktig koll på vad det kostar. :)

Sv: Pris på grovfoder

Jag vet inte TS men det är hyffsat torrt hösilage.
Gör av med 4-5 balar i månaden. Det kostar mig 1280-1600 kr/månad. Har även lite hö utöver det men det är gratis!

Ger hö, 84% TS. Hästen är en Nordsvensk Brukshäst, 650 kg, 21 år gammal.
Kostar cirka 56-57 kr i månaden för hö till min häst.
Hon äter 7 kilo per dygn.

Sen äter hon halm med som jag inte räknat priset på, men det är väl cirka 50 öre kilot och hon äter väl 1-1,5 kilo per dygn fri tillgång.

Just nu går det åt ca 11 kg per dygn, 8 kg till D-ponnyn och 3 kg till shettisen. Höet kostar 2 kr/kg så runt 660 kr per månad. Ts = 84%. De får dessutom ca 2 kg halm med ts 90% per dygn.
//marti

Jag har nog räknat fel tror jag, så bortse gärna från mitt lilla bidrag.. :crazy: Jag är ap-dålig på matte.

Hej Min häst äter hö för ca 300kr i månaden, det beror på hur packade balarna är. (småbalar)
Hästen får då 9kg hö om dagen.

Hehe, ja det låter väldigt billigt ;) Har räknat ut att kg priset på ditt hö i så fall blir billigare än halmen.. runt 27 öre per kg. Om nu priset per mån ligger på 56-57:-

cactuspower skrev:

Övriga värden på analys behöver ni inte ta med. Vill bara få en översiktig koll på vad det kostar. :)

Ger hösilage...TS 64%

Ligger på 1,56 kr/kgTS
Hbl valack får 10 kgTS/dag ...
Blir då runt 550:-/månad...

Han har fri tillgång till natten, ger jag honom då även hö.
Blir ca 4kg/dag á 2,30:-/kg...blir då ca 280:-/månad

Använder hö med en TS på 86 (har jag för mej iaf..)
Det kostar 1,5kr/kg, men ingår i min stallhyra:)
Så han äter väl hö för ungefär 400 kr/månad snabbt räknat

Ger ett hösilage med ts på 74% men det är inte mer än 70 tror jag... 1,55 + moms hemlevererat per kilo, de har fri tillgång och äter väl ca 12 kg per häst och dag. Det gör 697:- per månad inkl moms.

Det är dräktiga halvblodsston.

Hej
Mitt halvblod på 176cm i mankhöjd - ca 700kg i vikt får 18kg hösilage/dag. Det har ca 65%TS och kostar 1.80kr/kg vilket ger ca 1000kr/mån.

Dyrt med stor häst! :crazy:

Minns inte TS i hösilaget, det är dock rätt så torrt.
Har två hästar, gör av med 1 bal på 20 dgr så det blir väl 1½ knappt/månad alltså 525 kr (ca)

Glömde; betalar ca 0,87 kr/kg, får gratis levererat

Senast ändrad:

Glömde skriva att halmen kostar 60 öre/kg... Mina får ju även lucern som ju också är grovfoder. Av lucernet får de ca 1 kg tillsammans, 0,3 kg till D-ponnyn och 0,7 kg till shettisen. Lucernet kostar 5 kr per kg. Totalt går då allt grovfoder på 22+1,2+5= 26,20kr/dag eller 786 kr per månad.
//marti

cactuspower skrev:

MIna hästar äter 12 kg hösilage/dag á 1,70 kr/kg, TS 60%. Det ger en månadskostnad på 615 kr. Det är ett islandssto med 6-månaders föl vid sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
769
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama