Pris på fryst sperma/insemination?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 5 469
L

lie

Har ett sto som är betäckt med en fryshingst. Fick nu en räkning ifrån stuteriet på 11 000. Vad är det som de tar så¨mycket betalt för? I räkningen så står det insemintaion av fryssperma. Tacksam för svar

Sv: Pris på fryst sperma/insemination?

Tja, veterinären brukar ta runt 6000 för alla undersökningar som krävs. Sen vill ju stationen ha en ganska saftig stationsavgift, eftersom det blir en hel del merarbete just med fryst, och att de måste finnas tillgängliga alla de gånger som veterinären undersöker.

Är det sen den stationen jag antar (;)) så är det ju en av de fiiiiiiinaste, och tar då givetvis lite extra för det.:angel:

Okej.. Hehe jaså, har du haft nått sto där du med eller?

Har ett sto som är betäckt med en fryshingst. Fick nu en räkning ifrån stuteriet på 11 000. Vad är det som de tar så¨mycket betalt för? I räkningen så står det insemintaion av fryssperma. Tacksam för svar

Det som är dyrt är att betala veterinären som är on call dygnet runt för att inseminera exakt vid ovalutionen.

Hej eftersom fryssperma inte "är lika pigg o bra " som annan sperma är det viktigt att seminera precis, exakt rätt tidpunkt och veterinär måste därför göra ultraljud var 6: timme DYGNET RUNT-det är det som gör det dyrare..
mvh prillan

Tja. Om du lejde t ex en elektriker samma timmar och tidpunkter på dygnen som frysseminveterinären får ställa upp tror jag INTE det skulle bli billigare! Tycker alltså inte det är DYRT, däremot är det förstås MYCKET PENGAR!

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 664
Senast: Myelin
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: kopparberg
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn... 2
Svar
26
· Visningar
8 376
Senast: lilith
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka