pris på denna islandshäst???

G

Geum_rivale

Vet väl inte om denna tråd bör vara här, men det är ju islandsfolket jag vill fråga.

En kompis till mig frågade om råd, om pris på ett islandssto som han skulle sälja. Rätt svår fråga då det var ett tag sedan jag höll på med försäljning.... vet inte riktigt vart priserna ligger idag. Så till hästen i fråga. Det är ett sto på 16 år, mycket snäll med lagom vilja. Alla kan rida henne, barn som vuxen. Har gått i verksamhet, mycket lyhörd på hjälper, välskolad och kan en hel del dressyr. 5-gångare, riden som fyrgångare, med bra gångarter och steg. (vinkellyft i tölt). Hon är 2:a klassbedömd, haft föl. Mycket bra stam, fadern är känd 1:a klass och mamman förstaklassto. Dvs allt verkar ju toppen! Högt pris borde det ju vara på denna allroundhäst.... MEN hon har eksem! Det är väl inte av den värsta sorten, klarar sig bra med eksemtäcke... men ändå...

/Geum_rivale

Sv: pris på denna islandshäst???

Törs inte ens ge dig ett pris, eftersom avelsvärdet har fallit genom att hästen har eksem. Som en trevlig ridhäst ja, typen verkar ju vara det alla söker så här skulle priset kunna blivit högt bara av det. Men även här påverkas priset av eksemen, så ärligt tlat kan jag inte svara på det nu och överlåter det med varm hand till andra. Men jag skall fundera på saken, så får vi se om jag kommer på något. :D

20-25000 med tanke på ålder och eksem, inte mer. En 16-åring kommer kvickt att tappa i värde pga åldern då den blir allt mindre viktbärande, kräver mer mat osv.

Jag hade ändå kunnat ge 30 000 för den hästen om det var jag som var kund.

chrysler skrev:
Jag hade ändå kunnat ge 30 000 för den hästen om det var jag som var kund.

Inte jag. Om 4 år är hon 20 år gammal, kräver troligen mer mat och eksemen brukar försämras med åren. Hon kanske inte är lika viktbärande då längre och avelsvärdet obefintligt kanske då hon har eksem. Säkert kan hon ridas några år till av lättare ryttare och vissa är ju urstarka även långt upp i åldrarna. Det beror ju lite grand på vilken typ av häst hon är och för att avgöra det så måste man träffa hästen.

Men jag hade inte varit spekulant ändå. Jag är trött på att sköta eksemhästar. Det beror på individen förståss, men de sista två åren har varit så hemska ur eksemsynpunkt så jag har faktiskt blivit mer restriktiv. Mina två gamla eksemston fick båda ljuverinflammation pga av sår på ljuvren i fjol och man kan inte smörja hela ljuvret om de går med föl. Den ena blossade inflammationen upp på först nu sedan vi vant av fölet, som troligen hållit ljuvret friskt med sitt sugande. Hon fick en böld som sprack och det vänstra ljuvret är eventuellt obrukbart så jag vill inte ha henne i avel mer, trots att hon inte fick eksem förrän efter 12 år i Sverige och det bara var hennes andra eksemsommar (hon fick eksem efter betäckningen 2003). Man måste komma ihåg också att gamla hästar har sämre motståndskraft och att eksemen kan förvärras snabbt med åldern.

Anette

Men så är det med alla hästar man köper, värdet på dem sjunker hela tiden(om det inte är en 2-3 åring förstås)å vill man inte kasta pengar i sjön så är det bäst att man inte köper en levande varelse, man kommer inte gå vinst på dem.

Hade fortfarande betalt 30 000 för den hästen, nu skulle jag inte köpa en äldre häst med eksem då enda skälet till varför jag skulle köpa en äldre häst är att jag skulle kunna avla på den :smirk: Jag har redan 2 ridhästar.Varav ett sto jag köpte som 6 åring å red in å nu är 13 år å det är nu priset börjar sjunka.

Föst tänkte jag sälja å köpa yngre häst men har istället bestämt att hon är värd att ha till avel å ska låta betäcka henne nästa sommar.
Jag betalde 22 000 för min förra islandshäst valack som var 19 då jag köpte honom.Visserligen hade han Brimes å Hólar präntat över hela reg.beviset men han gick ju inte att avla på precis ;)

Nu satt jag ju priset högt på den här hästen då priserna har ökat enormt på islandshästar sista tiden.På 90 talet kunde man ju få en inriden eksemhäst för 20 000 men nu är det mer ovanligt.Måste ju bara kommentera att många sätter rejäla fantasi priser me så länge ngn köper så kommer det finnas en marknad å alla hästar komer öka i pris, ajg tror till å med eksemhästar ökar i pris då de verkar vara efterfrågade hos många som inte har råd att lägga ut 50 000 på en vanlig , frisk ridhäst å då får "nöja" sig med en eksemhäst.Inget illa med att köpa en eksemhäst,sköter man om hästen bra å förebyggande så är det ju inga problem.

chrysler skrev:
Men så är det med alla hästar man köper, värdet på dem sjunker hela tiden(om det inte är en 2-3 åring förstås)å vill man inte kasta pengar i sjön så är det bäst att man inte köper en levande varelse, man kommer inte gå vinst på dem.

Hade fortfarande betalt 30 000 för den hästen, nu skulle jag inte köpa en äldre häst med eksem då enda skälet till varför jag skulle köpa en äldre häst är att jag skulle kunna avla på den :smirk: Jag har redan 2 ridhästar.Varav ett sto jag köpte som 6 åring å red in å nu är 13 år å det är nu priset börjar sjunka.

Föst tänkte jag sälja å köpa yngre häst men har istället bestämt att hon är värd att ha till avel å ska låta betäcka henne nästa sommar.
Jag betalde 22 000 för min förra islandshäst valack som var 19 då jag köpte honom.Visserligen hade han Brimes å Hólar präntat över hela reg.beviset men han gick ju inte att avla på precis ;)

Visst förlorar hästarna i värde efter ca 15 års ålder, det får man räkna med. Och älskar man en häst så säljer man den inte för det, utan tar förlusten. Antar att din valack inte hade eksem när du köpte honom och det spelar ju stor roll på priset. Jag gav själv 25000 för ett stort, välridet, viktbärande 18-årigt 2:aklassto med eksem för 5 år sedan. Hon tyckte jag var värd det då men idag tycker jag det var dyrt med tanke på eksemen. 20000 hade varit mer rimligt. Men det beror som sagt på från häst tilll häst. Hade hon varit av en nättare typ, inte så välbehållen och minre viktbärande, så hade jag inte velat ge det pris jag gav i alla fall. Nu visste jag vilka stora fina, eksemfria avkommor hon fått och hur bra lynne hon hade. Jag var ute efter hennes gener vad gäller naturtölt, viktbärighet och lynne.

Vi har fått 2 eksemfria avkommor efter henne som är jättetrevliga med mycket man och svans. Men hon var det andra av mina två äldre ston som fick ljuverinflammation i fjol. Hon är 25 nu och jag har nu sålt henne till västkusten och där mår hon bättre och nya matten har mycket mer tid för pyssel + att hon har box och jag märkte på denna gamla dam att hon ville stanna inne och inte gå ut på lösdrift. Idag skulle jag inte köpa en eksemhäst. Jag har fått nog av det. Så det blir inte fler islandsimporter hos mig om inte det kommer något botemedel mot eksem eller jag flyttar till blåsigare och insektfriare trakter.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

chrysler skrev:
Nu satt jag ju priset högt på den här hästen då priserna har ökat enormt på islandshästar sista tiden.På 90 talet kunde man ju få en inriden eksemhäst för 20 000 men nu är det mer ovanligt.Måste ju bara kommentera att många sätter rejäla fantasi priser me så länge ngn köper så kommer det finnas en marknad å alla hästar komer öka i pris, ajg tror till å med eksemhästar ökar i pris då de verkar vara efterfrågade hos många som inte har råd att lägga ut 50 000 på en vanlig , frisk ridhäst å då får "nöja" sig med en eksemhäst.Inget illa med att köpa en eksemhäst,sköter man om hästen bra å förebyggande så är det ju inga problem.

Har man bara en eller 2 hästar så hinner man med en eksemhäst men ar man 16 hästar som jag och jobbar heltid, då är det inte så kul. Sedan beror det ju på. Om man har ridskola där hästarna ändå skall ryktas och pysslas med innebär det kanske inte så mycket merjobb att smörja också för det tar bara ett par minuter. Men måste man gå iväg ut på betet som ligger en bit iväg enkom för att smörja en häst, då tar det tid. Dessutom har vi björkar i hagen och täckena får sina törnar och måste lagas. De håller sällan mer än 2 såsonger, ibland bara 1 numera. Förut klarade sig täckena längre men det verkar som om insektsangreppen blivit mer intensiva, i alla fall har hästarna kliat sig mer de senaste två somrarna. Jag hade varit mer positiv för 3 år sedan, som en del nog minns, än vad jag är idag. Kan vara jag som blivit äldre, mer trött, orkeslös och latare också...

Anette

*S*
Man är alltid entusiastisk i början när man har häst, de första åren men sedan blir man mer realistisk ;) , speciellt om man, som du har flera hästar att ta hand om.
Jag hade lungt kunna köpa en eksemhäst för att jag, i nuläget, skulle ha tid att ta hand om en sådan(om det var som ridhäst jag skulle använda den)då jag inte har så många andra hästar, men jag kommer ändå att utöka hästantalet så småningom så det kommer inte på fråga :smirk:
(På tal om priser såg jag en annons idag på ett 19 årigt sto som kostade 35 000 å det är liiite värre enligt mitt tycke :crazy: )

På tal om priser såg jag en annons idag på ett 19 årigt sto som kostade 35 000 å det är liiite värre enligt mitt tycke

Inte alls, men det beror på omständigheterna. Eksemfri även obedömd men ändå med en bra stam, så skulle det priset vara fullt möjligt i avelssyfte. Men som sagt det beror helt på, beskrivningen var ju inte direkt så talande om man säger så.

Nu stod det ju inget direkt meriterande om hästen, varken stam, tävlings resultat eller bedömning så för mej såg det ut som en "vanlig, dödlig" islandshäst på 19 år. :smirk:
Kollade i annonsen igen å hästen hade inte ens stam :crazy: Ibland undrar man hur folk tänker...

Men för att slänga lite käft med dig, så var ju inte det poängen från början eftersom du inte tagit reda på hästens förutsättningar. Jag skrev att det skulle kunna vara fullt möjlligt, men det beror på omständigheterna och kan också säga att 35000 kr skulle kunna vara billigt också beroende på stam osv.

Vad vill jag med detta tjäbblande då, jo att priset kan skilja avsevärt på 2 individer som kan tyckas ha samma förutsättningar men att en sån liten bagatell som att en bra stam höjer priset avsevärt. :angel:

Och sen så är prislappen inte alltid samma pris som hästen säljs för heller. Att kolla vad säljaren VILL ha talar om en sak - men vi vet ju inte alltid vad den faktiskt får betalt för hästen. Eller vad det är som avgör transaktionen.

Jag vet, jag är en av dem som gärna betalar mer bara för att få en bra stamtavla, är känd för att vara stamtavle galning :o

chrysler skrev:
Jag vet, jag är en av dem som gärna betalar mer bara för att få en bra stamtavla, är känd för att vara stamtavle galning :o

Jag kan säga att du gör en stor blunder om du letar häst efter stam! Leta efter individ, en individ som du vill ha! Låt dig bli förälskad och handla med hjärtat, inte efter vad andra tycker och tänker och har bedömt vara bra. Känner du att det stämmer och det är kärlek vid första ögonkastet, så är det rätt. Så köpte jag min Saga som 1-åring. Jag letade inte ens häst och det var inte meningen men jag kunde absolut inte motstå denna vackra varelse! Saga har urdålig blup men gissa om hon väcker uppmärksamhet vem som än kommer och hälsar på. Hon är ursnygg, lätt i typen, resning och utstrålning som en hingst, ser ut som en nätt andalusisk liten hingst och dansar fram med lätt för rörelserna och underbart men självsäkert och lite tufft lynne. Jag byter aldrig henne mot ens det högst bedömda sto med högsta tänkbara blup! Hon är kanonfin. Och jag har fler. För många egentligen men jag vet inte vem jag skall välja bort... vill behålla dem alla! Suck! Ett gott råd: skaffa färre än ni vill ha för man vill ha avkommor efter sina älsklingar och det tenderar att bli rätt många i slutändan...

Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 856
Senast: moli
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 070
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025